Hej.
Vi håller på och dränerar och har stött på ett problem. Vi har två betongbrunnar den ena av dem går det bara dränerings och regnvatten som är kopplat ut mot kommunen.
Den andra är det bara ett rör som kommer in i brunnen. Den vet vi inte vart den kommer ifrån. Vi har kollat in i brunnen och det är bara avlopp i den. Brunnens utlopp är kopplat med husets avloppsrör.
Röret som kommer till brunnen ser ut och komma under en trappa kan inte se att det finns något som kan komma därifrån. Det fanns en brunn framför garaget men den brunnen är kopplat till en brunn in i huset (har kollat det).
Har skruvat alla kranar o spolat i alla toaletter i huset hemma för o se om det kommer något vatten i brunnen men det är helt torrt i röret, allt kommer ut i avloppsröret.
Vad ska jag göra med den brunnen. Jag måste veta vad som kommer in i brunnen för att koppla den rätt. Kan det vara ngt gammalt som finns kvar.
Hur ska jag göra.
Vi håller på och dränerar och har stött på ett problem. Vi har två betongbrunnar den ena av dem går det bara dränerings och regnvatten som är kopplat ut mot kommunen.
Den andra är det bara ett rör som kommer in i brunnen. Den vet vi inte vart den kommer ifrån. Vi har kollat in i brunnen och det är bara avlopp i den. Brunnens utlopp är kopplat med husets avloppsrör.
Röret som kommer till brunnen ser ut och komma under en trappa kan inte se att det finns något som kan komma därifrån. Det fanns en brunn framför garaget men den brunnen är kopplat till en brunn in i huset (har kollat det).
Har skruvat alla kranar o spolat i alla toaletter i huset hemma för o se om det kommer något vatten i brunnen men det är helt torrt i röret, allt kommer ut i avloppsröret.
Vad ska jag göra med den brunnen. Jag måste veta vad som kommer in i brunnen för att koppla den rätt. Kan det vara ngt gammalt som finns kvar.
Hur ska jag göra.
Är det ett gammalt hus årtal , går det att få tag i den förgående ägaren och fråga
Du säger det kommer bara ett rör till den men det går ut ett mot avloppet betongrör eller gjutjärn , är det omgjort i källargolvet med avlopp ,nya avloppsrör i huset , i den brunn du säger är avlopp vad är det för rör som kommer där plast eller betong
Du säger det kommer bara ett rör till den men det går ut ett mot avloppet betongrör eller gjutjärn , är det omgjort i källargolvet med avlopp ,nya avloppsrör i huset , i den brunn du säger är avlopp vad är det för rör som kommer där plast eller betong
Huset är från 1965. Jag kan få tag på ägaren. Vet att han inte gjort något med dräneringen. Alla rör är av betong. Det är inget som är omgjort i källaren. Förra ägaren bodde i huset i 9 år.
En undran bara , Är du säker på att inget är gjort i källaren , ibland så har det varit en toalett nere , men tagits bort för att göra något rum större och pluggat rören , men då brukar man se att det gått eller finns pluggade vattenrör , en stilla undran att det går till avloppet tyder ju på något med avlopp , därav frågan , är den helt torr som du säger , är det fnöske så är den nog borta från allt utom det som går till avloppet , och det är du säker på att den gör ,M Martin_355 skrev:
Det finns en toalett i källaren men den är kopplat till avloppet. Avloppet som finns i brunnen är inte torrt. Som om det är vatten från vattenlåset Det som är torrt är det som är på kanterna.. Röret in i avloppet är väldigt torrt.L Liteavvarje skrev:En undran bara , Är du säker på att inget är gjort i källaren , ibland så har det varit en toalett nere , men tagits bort för att göra något rum större och pluggat rören , men då brukar man se att det gått eller finns pluggade vattenrör , en stilla undran att det går till avloppet tyder ju på något med avlopp , därav frågan , är den helt torr som du säger , är det fnöske så är den nog borta från allt utom det som går till avloppet , och det är du säker på att den gör ,
Jag misstänker att avloppet som finns där det har kommit in från avloppsröret som brunnen är kopplad till. Vi har haft problem med avloppet typ slamsugbilen har varit här 3 ggr på 6 månader.
Men det är min egen teori. Vet inte om det stämmer. Man tycker ju att avloppet borde fortsätta framåt och inte backa åt sidan o in i brunnen. Det är en del avlopp där.
Japp det har jag.H Hajjen skrev:
Lägger upp bild på brunnen. Syns inte mycket men det är brunnen utan sten på som det är problem med. Aloppsröret är det som är i mitten. den delen är av metall. Sedan är det betong hela vägen.
Ser lite lustigt ut med 2 brunnar och avloppsrör , det metallrör som du säger är nog ett gammalt
gjutjärnsrör , var försiktig med det , brukar rosta bra invändigt , kanske kolla om det bör göras något när det nu är uppgrävt , sedan det där med brunnarna är svårt på avstånd , skulle rekommendera till att ta en röris för att se vad det är för konstruktion och hur dom funkar , dom brukar se vad det är
gjutjärnsrör , var försiktig med det , brukar rosta bra invändigt , kanske kolla om det bör göras något när det nu är uppgrävt , sedan det där med brunnarna är svårt på avstånd , skulle rekommendera till att ta en röris för att se vad det är för konstruktion och hur dom funkar , dom brukar se vad det är
Jo vet att det rostar men det röret ska bort så det är ok. Kommer bilas in till rensluckan i huset och bytas helt till plaströr.
Har varit i kontakt med rörfirma angående röret i brunnen. Det jag fick som svar var att jag ska kolla med någon firma som kan kolla med kamera. Har kontaktat en firma gällande kamera och fick till svar att det är svårt och veta vad det kan vara på grund av att det inte finns något vatten i den. Det dem kan göra är att lokalisera vart röret börjar. Det kan vara så att det är någonstans under plattan och att det inte finns någon brunn i huset. Det kan vara ngt med huset dränering.
Här kommer en bild framifrån. Svarta röret är ett tillfälligt rör in i huset.
Vet inte vad jag ska göra. Har ringt o pratat med förra ägaren. Han känner inte till någon ombyggnad. Han har nämnt vilka brunnar som finns i huset.
Har varit i kontakt med rörfirma angående röret i brunnen. Det jag fick som svar var att jag ska kolla med någon firma som kan kolla med kamera. Har kontaktat en firma gällande kamera och fick till svar att det är svårt och veta vad det kan vara på grund av att det inte finns något vatten i den. Det dem kan göra är att lokalisera vart röret börjar. Det kan vara så att det är någonstans under plattan och att det inte finns någon brunn i huset. Det kan vara ngt med huset dränering.
Här kommer en bild framifrån. Svarta röret är ett tillfälligt rör in i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad jag ska göra. Har ringt o pratat med förra ägaren. Han känner inte till någon ombyggnad. Han har nämnt vilka brunnar som finns i huset.
Tror jag kommer o låta den brunnen vara. Har spolat vatten i alla kranar och brunnar i 3-4 minuter händer inget. Har kollat i brunnen samtidigt och sedan gick jag ner efter 20 min.
Om det är det svarta röret så är det vattnet som kommer in i huset. Det är helt ny. Var kopparrör förut. Det röda är avloppet. Det som är öppet är röret från dagvattenbrunnen.
Om det är det svarta röret så är det vattnet som kommer in i huset. Det är helt ny. Var kopparrör förut. Det röda är avloppet. Det som är öppet är röret från dagvattenbrunnen.
Klicka här för att svara