Grund & Markarbeten
Liteavvarje: Betonghålsten : Har något i huvudet ( hört för länge sedan ) att det var rätt mycket kalk i dessa på gamla tider , när vatten kommer till dom så lakas det ur och stenen vittrar , om det inte finns så mycket stöd kvar i dom under mark , får man stämpa upp bjälklaget , gräva ur och få till en sula . gjuta med exspander betong Det går även att sätta någon form av stolpar som bär
P-plats: En större maskin når längre och behöver då inte gå så nära som en mindre. Gillar denna bilden från när jag gjorde lite nya parkeringar för några år sedan och tog in en lite större maskin och behövde inte ens gå in i trädgården... :) [bild]
Liteavvarje: Vad tänker du uppdatera till för storlek hur lång kommer markslingan bli enligt dig själv inte helt oviktigt , den du har nu är lite för liten kanske eftersom den går på minus
justusandersson: Enklast är nog grundläggning med plintar som sedan kan utgöra stöd för någon form av träbjälklagskonstruktion, kanske med limträ. Plintarna ställs på små gjutna plattor. Grundläggningsdjupet måste bedömas med hänsyn till frostrisk och markens dränerande förmåga. Om du använder murade pelare av t.ex.putsad lecasten, kan denna användas hela vägen. Ett alternativ är att gjuta
Andreas_kalmar: Har diskuterats en del i denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/synpunker-pa-utformning-av-grund.289703/
Liteavvarje: [citat] Inte behöver du gräva 1,5 m , klart beror på var i vårt land du är , men frostfritt behövs kanske inte isfritt , annars kan stugan sätta sig kolla :: forumet Hjälp väggen har ... den har gett sig i hörn kan hända hos dig med om en grundläggning ger sig
Liteavvarje: Svårt att se vad väggen står på , står den på plattan eller utanför , ser lite konstigt ut med delningen vid golvet , troligtvis har det satt sig i hörnet , dåligt underlag , kolla vattenföring ( kan i vissa fall underminera ) är det sand , så kan den flytta på sig l
Jidderberg: Hej igen, jag har funderat lite på nyttan av den förhöjda syllen/sockeln. Utifrån vill jag fortfarande ha skyddet mot stänk som ett 400 kantelement skulle ge, men jag vill undvika krånglet med att höja upp sockeln upp till kantelementets nivå. Alltså genom ett skikt med Leca eller att gjuta 1dm extra klack, som i min första bild. Finns det någon uppenbar svaghet med att ha ett 400
byggolle: Ja det pratar du med betongleverantören om. Om du inte har erfarenhet av gjuta så rekommenderar jag att du lejer bort själva gjutningen till en betongfirma så står dem för betongen, planheten, ytfinishen mm. Blir självklart dyrare men kan vara värt det.
Marknissen: Har själv förjäves försökt skrapa bort härdat pl-lim som runnit ut mellan fogarna. :p Aldrig provat gasol dock. Man får aldrig bort det där sista :mad: Annars, som nödlösning kan du alltid limma på en toppsten/överliggare. Bygger kanske bara 5-6 cm på höjden, du slipper riva och dessutom blir det snyggt.
Andreas_kalmar: Vänta 7-10 dygn innan du går på med slipmaskin mvh andreas
Oskar81: [citat] Hej och tack för ditt svar. Tyvärr är det gammal sjöbotten här. När grannen borrade bergvärme var det 36 meter lera innan dom hittade berg.
Skogsbullen: [citat] Krokodilbajs? Eller nej förresten, det var till drottningens smink.
sagan1: Tack,tyvärr tror jag inte jag kan övertyga honom...men surt om en sten kollapsar och huset börjar luta eller bli gungigt,får väl föreslå att han förbereder för kägelbana i den nya delen av huset...
graxne: Tänkte gjuta platta i torpargrunden och förstärka befintlig grundmur genom att gjuta med den i plattan och armera ihop dom. Armeringen är röd på skissen. Vad tror ni funkar det? [bild]
Kallebo: Uppfarten består idag av 30 cm 0-64 som bärlager med 3-4 cm 0-4 för att det var obekvämt att gå på de stora stenarna som fanns i bärlagret. Ett system med gångar är annlagda med 0-16 och 0-4 blandat några är toppade med 4-8 makadam som blev över från grundläggningen.. vi tycker att 4-8 är lite vasst.. men det är ju minst lika mycket en estetisk fråga
freve: Jackon skarvplåt fanns också hos Velltra men de sålde dessa bara tillsammans med Jackon isoleringsskivor. Dock så hade Byggmax även dessa. 25 st för 200 kr, borde bli bästa dealen.(y) https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/byggsystem/skarvpl%C3%A5t-p61020023
sune73: [citat] Utgå från att det kan finnas skador eller vansinniga konstruktioner. Skulle det inte finnas är det bara nåt att glädjas åt :-) Att fuktkvoten är hög just i taket beror troligtvis att det finns hål och springor där varm uteluft kommer in och kondenserar mot en kallare yta i den av marken nerkylda källaren.
mexitegel: Betong och bruk av olika slag är en blandning av cement, ballast och vatten. Ballasten är sten och grus/bergkross i olika fraktioner(storlekar). I grovbetong är det större stenar medans det i putsbruk bara är fin sand. Enkelt förklarat. Du behöver ren cement (dvs inte bruk eller färdigblandade säckar med betong, typ "gjuta fin" som de kan heta).
Åsa Lund: Blir nog inget bra. Klä på muren med ribbverk i tryckt virke olika högt på olika delar av muren
Omega1: Okej, *Skilj på fukt och vatten. Det handlar om olika problem. Vatten kommer uppifrån (flytande form), Fukten kommer i det här fallet underifrån marken (gasform). *Vad skulle fukt eller vatten göra för skada där? Det är utanför klimatskärmen och enbart oorganiska material. *Du har antagligen ett större fukttryck under plattan. Där har du sannolikt en högre temperatur och sämre
Stuff: Sitter och skissar på en framtida påbyggnad med en Carport längs långsidan av mitt lilla enkelgarage. Garaget ligger längst upp så tomten och gatan sluttar så hela garaget ligger 60-70 cm högre än resten av tomten och har alltså en brant liten slänt från garagets långsida ner mot gräsmattan. Där skulle jag vilja fylla ut och göra en parkeringsplats för en bil längs garagets
Arne999: Gjuta in för att skydda balken mot rost men bortsett från det så vill man ju inte se en järnbalk på grundmurens fasad.
Robert-san01: Gör du grunden med isolerade L-stöd brukar voten (kantbalken) vara 30x30cm och plattan 10. Då ställer man syllen på voten. Min platta är med ALBA-balk och där är plattan 10cm och man ställer syllen på balken. Det var min grundläggare som föreslog balk för att grunden blir jämnare och underlätta när vi skulle ställa hela väggar direkt på syllen. Det blev en avvikelse på +/-5mm
Byggelefanten: Ok, tack för svar! Då håller vi oss till traditionen.
swealp: Golvvärmeritning Trycktestintyg av golvvärme Armeringsritning Materialspecifikation (leveranssedlar) Att alla rör kommer upp på rätt ställe. Tack.