Y
Förra året så försökte grävarn rätta till plinten, men nu har den vikt sig igen.

För att vara ärlig så kan det vara pga takläcka och att det då blir mer frost i jorden.
Taket planerar jag byta nästa år.

Ska jag låta grävaren rätta till plinten igen och packa ner den i grovgrus, okänsligt för frost.
Eller kapa armeringsjärnet, ta bort plint, och gjuta något nytt med armeringsjärn som binder nya plinten med husgrunden?

Eller skita i plinten tills taket är bytt? :)

En vikt husplint med synlig skada nära en husgrund, och en närbild av den skadade plinten intill en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
För dålig botten , sjunker , inget att stå på , du måste ha en stadig fot för den att stå , kan vara svårt att fixa en fot som passar i höjd med klumpen , sätt en domkraft under , pumpa upp , palla under , fritt , gräva stort hål , ju större fot i botten med armering , mindre risk att det sjunker ,
dit med klumpen , lite järn ( borra ) i den , forma runt , gjut upp till nivå , släpp ned huset ,
det kommer att stå kvar

Stora problemet är att sulan är excentriskt placerad under plinten. När det kommer tryck ovanifrån på plinten på kanten av sulan vrids plinten kring stödreaktionens centrum som är mitt på sulans undersida.

Jag tycker du skall gräva bort och fylla med grovt grus så djupt du vågar utan att underminera resten av grunden. Vibrera gruset ordentligt. Sedan gjuta en ny plint med sulan mera centrerad under tryckpunkten.
Det kan löna sig att dessutom fästa den med kilbultar i gamla stenfoten men eftersom gamla stenfoten sannolikt är oarmerad kan den spricka om lastöverföringen dit blir för stor.

En annan mojlighet är om du kan avlasta den stående plankan högre upp så den inte bär någon last och så tar du bort hela plinten. Stenväggen invid kanske kan bära hela lasten.
Den metoden skulle jag undersöka snål som jag är.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.