Jag roar mig med att gräva upp betongplintar i utkanten av tomten där den tidigare husägaren haft ett plank. Efter att framgångsrikt fått upp fem stycken har jag dock stött på patrull.

Den som göt plintarna har stött på en rot och kompenserat för detta genom att gjuta en betongklump stor som ett brunnslock runt plinten. Jag har blotttlagt härligheten och med hjälp av ett spett fått loss mindre bitar. Nu verkar det emellertid vara stopp. Se bifogad bild.

Vad göra? Bila? Snigeldynamit? Andra förslag?

• Bild av en grävd grop med en stor betongklump runt en plint och ett spett instucket i betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Storslägga eller 5 minuter med större bilmaskin.

Är det något träd inärheten kanske block och ett rep brukar funka

Tack för svaren. Jag börjar med att införskaffa eller att låna en rejäl slägga eftersom tillgång till bilningsmaskin eller bra träd saknas.

Uppdatering.

Jag gick bet med släggan och hittade dessutom en annan plint med en ännu större betongbula. Här fanns även ingjuten marksten(!).

Planen nu är att se om jag kan få hjälp av någon traktorägare i närheten.

Claes Sörmland
Köpa den billiga men kraftfulla borrhammaren på Jula och ta en timme till att borra ett antal hål och spräcka klumpen med en kil?

• Gilla
Crewna
  • Laddar…
Crewna Crewna skrev:
Planen nu är att se om jag kan få hjälp av någon traktorägare i närheten.
Låter som en bra plan, den första bör man lyfta rätt lätt med en traktor och frontlastare.

• Gilla
Crewna
  • Laddar…
Case closed :)

• Gul hjullastare från Hyundai lyfter en stor sten med hjälp av en kedja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
alcsverige och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.