Hej!

Vi köpte för ett tag sedan ett hus byggt 2005 där det finns en uteplats som är lagd med marksten. Den såg ut som vanlig 210x140x50 så jag beställde dumt nog efter lite hastig dubbelkoll med tumstocken en pall med ny sten då vi tänker fördubbla uteplatsens storlek. När vi börjat lägga så hojtar farsan att stenarna inte passar ihop med varandra. Va fan tänkte jag jag har ju mätt och kollat. Sen när jag tar ett måttband och mäter de gamla stenarnas bredd så är de 137 mm breda. Alltså 3 mm för smala. Detta gör att när vi lägger halvförband så passar de nya stenarna inte in i de gamla. Helt otroligt men mitt fel.

Problemet nu är att jag har kollat med varenda byggmarknad i närheten (byggmax, xlbygg, jem o fix, xlbygg, woody) och INGEN saluför marksten som är 137 mm bred, alla har 140mm precis som den pall jag beställde från byggmax.

Är det någon som har nån aning om var jag kan få tag i matchande marksten? Den gamla markstenen är märkligt tjock också, 50mm, men det behöver vi inte för en uteplats. Det går bra med 40mm.

Alternativet är ju att lägga en "ram" med ny marksten längs med den gamla, alltså att man inte låter halvförbanden gå in i varandra. Men frun har sagt absolut nej till detta då hon vill ha en hel yta med halvförband. Det är dessutom blandat grå och svart sten i ett slumpmässigt mönster så en ram mellan gamla och nya markstenen hade sett fjolligt ut tycker vi båda.

Jag tillägga att vi har bara haft problem med detta huset, så många "specialare" på allt från golv till fönsterfoder som inte går att få tag i från nån av de vanliga bygghandlarna, så detta med markstenen var bara droppen...

/Herr och Fru HLH

Kolla inte med återförsäljarna utan med tillverkarna, tex Flisby, Heda, Starka, S:t Eriks, Våxtorps Betong, Benders, Walldén Markbetong, mfl.
Eller så kollar du med återförsäljare som bara sysslar med marksten.

Ställ tex följande fråga/frågor: "Har ni någon marksten som är 210*137*50, eller har ni haft"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.