Jag håller precis på att gräva ut min källare inför isolering och ingjutning av golvvärme.

Större delarna av väggarna står på en betongsula men till min stora förvåning har jag hittat ca 2m vägg (mot hörnet på rummet) där betonhålstenen inte står på sulan. Istället fortsätter väggen ett par varv ner i marken.

De stenar som är i direktkontakt med marken är fulständigt porösa och genomblöta (går knappt att röra utan att de faller sönder) ::)

Vad göra?

Går det att byta ut dessa stenar mot nya utan att väggen rasar samman?

Finns det någon bärighet kvar i dessa stenar överhuvudtaget?

Finns det någon chans att dom "härdar" när de torkar ut?

Tacksam för svar!

Upp:

Är intresserad av svar också.

Det låter konstigt att betongen skulle vittra så långt under mark, där måste ju vara helt frostfritt. Om det bara är en del stenar så kanske det var nåt tillverkningsfel, eller så kanske det har varit nån förorening i marken som har påverkat betongen.

Om det är så mjukt att man misstänker att bärigheten kan påverkas ska man nog inte röra för mycket i det. Då är det bättre att gjuta eller mura på en förstärkning utanför.

Hej!

Har precis samma problem, fast i mitt fall går grundmurarna, som är i betonghålsten, ner till berg runt hela huset. (Man byggde tydligen så på 60-talet) Huset är i 1-plan i vinkel med hel källare i souterräng. 125 kvm i plan. Innan dessa grundmurar gjordes, avjämnades bergsfickorna i det sprängda berget med betongsträngar/murar så att betonghålstenen och grundmuren fick en horisontell nivå att ställas på. När grundmurarna var klara, fyllde man insidan av huset med sprängsten och gjöt betongplattan på insidan. I vissa fall går grundmurarna ner 100 cm under innergolvets (betong) undre kant. Det är aldrig mindre avstånd än 20 cm mellan berg och innergolvets underkant. (bra, tror jag) Har inga synliga problem med fukt inomhus.

Nu håller jag på med ett omfattande dräneringsarbete runt halva huset (det som vetter mot berg) där jag schaktat bort ca 20 löpmeter*3 m djup*1,5 m bredd. tar alltså bort massor mellan hus och berg, dvs frilägger. När jag gör detta ser grundmuren solens ljus för första gången på 39 år och uppenbarligen har vissa av betonghålstenarna fått spader i fukt och lera. Vet ännu inte hur jag skall lösa detta, men antar att jag får kratsa ur det trasiga och laga med expanderbetong samt gjuta ytterligare förstärkning på utsidan? Har en betongkille som kommer och kollar imorgon.

Tilläggas bör att den befintliga dräneringen förvisso ligger tillräckligt lågt för att skydda innergolvet/bottenplattan, men de understa lagren av betonghålsten har ju stått i vatten i alla år. Grundmuren är ju gjuten mot berg och vattnet från berget kommer vare sig förbi huset eller kan ledas bort via dräneringen. Har nu kommit på en bra lösning som iofs innebär att vi får leva med vatten närmast berg och i kontakt med grundmuren men det skall funka: man fyller upp med makadam utmed berget, gjuter ett hålkärl av betong mellan grundmur och berg, tätar med bitumen-massa en bit upp på källarvägg och berg, samt lägger dräneringsrören så längt från väggen som möjligt... Mycket betong blir det, men det kommer bli bra. förhoppningsvis kommer betongen att säkra upp skadad betonghålsten.

Hör gärna av dig/er om ni får veta mer om porös betonghålsten; orsaker, konsekvenser, risker och åtgärder.
MVH
Jacob

Jag hae samma problem, porösa betonghålstenar i grundmur. Hus från 1945

L
Betonghålsten : Har något i huvudet ( hört för länge sedan ) att det var rätt mycket kalk i dessa på gamla tider , när vatten kommer till dom så lakas det ur och stenen vittrar , om det inte finns så mycket stöd kvar i dom under mark , får man stämpa upp bjälklaget , gräva ur och få till en sula . gjuta med exspander betong Det går även att sätta någon form av stolpar som bär upp ,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.