1 971 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Gjuta garageplatta på grovfä...
Sida 1 av 2
Hej!
En snabb fråga, har letat men inte hittat något om detta. Jag har köpt ett hus där garagegolvet är grovlagt med betong (väldigt knölig osv) men allt finns på plats såsom brunn, väggar, infart osv. Hur borde jag se till att det blir ett riktigt golv, jämt och fint? Svårt att göra själv (har ingen erfarenhet alls)? Kostnader ?
En snabb fråga, har letat men inte hittat något om detta. Jag har köpt ett hus där garagegolvet är grovlagt med betong (väldigt knölig osv) men allt finns på plats såsom brunn, väggar, infart osv. Hur borde jag se till att det blir ett riktigt golv, jämt och fint? Svårt att göra själv (har ingen erfarenhet alls)? Kostnader ?
nä man gjuter inte 40-50mm de är för vanskligt och speciellt inte på bef. betongyta.
och väljer man att ändå göra de så räcker de verkligen inte att bara prima innan.
Ytan ska vattnas och gärna i flera dagar och gärna även rugga upp ytan på befintligt betong.
viktigt att armera i ök, använda stort Dmax, låg cementhalt och låg vattenhalt.
Men som sagt detta är något som proffs har svårt för så en privatperson ska nog hålla sig undan när de finns enklare lösningar
och väljer man att ändå göra de så räcker de verkligen inte att bara prima innan.
Ytan ska vattnas och gärna i flera dagar och gärna även rugga upp ytan på befintligt betong.
viktigt att armera i ök, använda stort Dmax, låg cementhalt och låg vattenhalt.
Men som sagt detta är något som proffs har svårt för så en privatperson ska nog hålla sig undan när de finns enklare lösningar
ett par gånger har vi gjutigt 40-60mm med gott resultat. krävs mycket jobb innan den egentliga gjutningenH hul skrev:
står väggar direkt på betongen?S ssv9831 skrev:Hej!
De är bara en fördel att de är grovt om du väljer betong alternativet..
Jag hade dock valt flytspackel även om du måste flyta 70mm
Flyta i två omgångar så du kommer upp i korrekt höjd. Kanske till och med ska använda industrispackel i översta lagret eftersom de är ett garage
Jag hade dock valt flytspackel även om du måste flyta 70mm
Flyta i två omgångar så du kommer upp i korrekt höjd. Kanske till och med ska använda industrispackel i översta lagret eftersom de är ett garage
vad är direkt mot betongen? plast eller någon ytskiva.S ssv9831 skrev:
20-30( extrem fall 40mm) tar man med flytspackel. flytsspackel är inte gjort för att bygga upp så som 50-70mm( även om man gör det i lager)