T
topmount: Hej Kommer i sommar behöva laga en naturstensgång som går längs med havet. Gången är inte alltid i vattnen men översköljs av saltvatten vågor vid dåligt väder. Kommer behöva fylla upp utrymmet under stenarna då vatten med tiden har sköljt undan en del av materialet. Så frågan är väll egentligen vilken produkt som är bäst att använda till detta. Då gången är på en ö så
0 svar · 1,7k läst
·
J
JSE: Inga bekymmer! Många blir rädda för krypgrunder p.g.a klassningen som riskkonstruktion. Jag gillar det dock. Engagerar man sig lite för att ordna miljön i grunden så är det inga problem. Det underlättar väldigt för oss att kunna dra el och VA i grunden när vi håller på att renovera.
7 svar · 2,6k läst
·
H
hus520: Oki. Tackar för tipset. Jag hade tänkt att sätta första stenen direkt på gruset. Stenen är 350 x 210 x 140 mm (L x B x H). en sten under mark och två stenar ovan mark. Så den blir cirka 30cm ovan mark. Blir detta tokigt?
9 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Skadorna på bilen ansvarar du troligen för (din bilförsäkring), det torde framgått att det var osäkert att köra så nära kanten (det ser man ju på bilden) så jag har svårt att tro att man kan hålla väghållaren/ägaren till svars för det. Skador på vägen samt återställning borde den som byggde väga stå för om det finns ngn garanti och det kan ledas till att det är
1 svar · 693 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Låter som en bra ide, jag har själv tänkt lite på det (har stuga med plintgrund). Dela gärna med dig av bygget om du kommer igång :) Iom att den är såpass liten så borde det inte bli problem med fukt osv, men det är ju värt att tänka på konstruktionen iaf så inte utrymmet blir för fuktigt (kapilärbrytande lager + isolering + fuktspärr ned mot marken) /K
1 svar · 1,6k läst
H
huggan: Såna små sprickar kan du ta utefog i som är övermålningsbar. Sedan mållar du bara efter det. Det går inte putsa i sådana springor då dom är för små.
1 svar · 5,0k läst
·
H
hus520: Tackar för ditt svar. Bärlagret är 35-40cm. Det blev lite tokigt när jag skrev. Jag kör på 2-4.
2 svar · 3,3k läst
M
Mats: Det vart utmärk får jag säga, fått byta två pga en Epa som kom farandes i diket, 10 cm armerad betong plus ca 0,5 m3 packad 0.18 räckte inte för att stoppa den Epan ...... Hadde ingen bra bild på just den muren men det är samma teknik i den här [bild] Det är en betongmur som sen har fått en ytbeklädnad av vanlig trycktrall som har målats med en olje/tjärblandning.
14 svar · 15,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Troligen nåt liknande. http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/flexifog_2014_lu.pdf
1 svar · 1,3k läst
·
H
Henrik_K: Hej, Jag ska bygga ett Villa Kalmar från Smålandsvillan nästa vår och ska nu ta in offerter från markentreprenörer. De som kan göra Smålandsvillan-grunder i Göteborgsregionen är DTC, GH, Lunar och kanske någon mer. Jag har hört mycket om GH och Lunar men inget om DTC. Är det någon som använt DTC och kan dela med sig av erfarenheter? Positiva som negativa.
0 svar · 691 läst
Fel av Åke
Fel av Åke: Jag hade försökt med en riv och saneringsfirma eller kanske med en betonghåltagare? De måste vara vana att flytta på sina tunga grejer. Det skulle kunna vara värt ett försök?
5 svar · 1,4k läst
M
Micc: [citat] OK, tack Polos! Inte så speciellt ny produkt således, trots att de skriver så på hemsidan...:). Föredrar att använda beprövade grejer, undviker att vara försökskanin om det går. Har inte kollat vad det gör i prisskillnad. Det blir ett förråd på ca 25-30 m2 som ständigt kommer hålla en hygglig temp, och sedan blir garaget ca 60 m2. Där kommer jag nog ha mellan 5 och 10
9 svar · 2,4k läst
S
SM6SIF: 1. Ok, Jag förstod inte om det är standard eller om vissa bara gör det. Låter vettigt att göra det men om man tar bort för mycket under klacken kan huset sätta sig om jag fattade rätt.. 2. Rören har legat en vecka och det är ett tunnt lager på röret som man ser. Lite smutsigt. Det har blåst ner particklar i graven och fastnat efter lite regn. 3. Ok. Jag tjäran ska visst som minst
3 svar · 799 läst
S
stf01: Hej Ska kolla detta http://sv.tinypic.com/r/2dbw8yg/9 Man kommer ej åt att se under grunden, inte heller finns någon lucka eller liknande i huset. Är besiktningsmän utrustade med videokameror på långt skaft tro? :D Man vill ju inte behöva slita upp golvet! Tack för tips
0 svar · 615 läst
S
smurfen72: Du ska inte leda ner nått vatten alls i dräneringen det fuktar ner grunden i onödan är det perforerad slang kan du kanske trä på ett rör en halvmeter ner så det blir tätt på ytan.
8 svar · 1,9k läst
·
P
pfk: Vi har köpt en kåk med glasadbrokvist, tillbyggd. Den står på en mur. Det är nån form av lukt där idag.oklart vad. Jag såg att det endast på en sida fanns ett hål 1x1dm, och jag undrar om det inte borde vara ett till på andra sidan för luften att passera igenom?
0 svar · 684 läst
leby
leby: Ja men egentligen ska du ha rödgrund eller liknande där du skall putsa.
3 svar · 3,4k läst
T
TechChad: Hej och tack för svar holmberg. Då kör jag på med att plocka upp så myclet jag bara kan! Japp det är singel på marken.
2 svar · 1,3k läst
G-83
G-83: Du bör försöka få 1 cm/meter med fall från huset. Ligger gatan lägre än huset så blir det naturligt att du får fall ditåt(B). I carporten hade jag skippat fall D och endast haft fall C med 1 cm/meter. Om fallet mot gatan, B, är för svagt bör du ha fall A ut från huset. Hoppas du förstår hur jag menar.
1 svar · 2,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det verkar vara 0-18 samkross eller liknande. Dagvattnet ska ju rinna ovanpå marken nära husgrunden och därmed bort från grunden så det verkar vara ett vettigt material. Dessutom packar det sig med tiden så att det inte rör sig och låser därmed isolerskivorna.
1 svar · 2,1k läst
·
swealp
swealp: Tack för tipsen! Jag pratade med ett byggföretag som sa att dem hyr betongsåg och bilningsmaskiner som dem använder. Vill ha cirka 25.000kr för 30 kvm. Känns lite dyrt men kanske är så det kostar? Tack!
3 svar · 1,2k läst
V
VW Transporter: Båda sidorna blir synliga. Den ena mer än den andra. Så det blir bara ena änden. Jag får göra ett provkap genom att spåra tre sidor och knäcka stenen...
2 svar · 3,7k läst
D
Daniel__s: Tack för all hjälp den blir rak :) återkommer med resultat (y)
11 svar · 14,9k läst
V
vanpire: [citat] Om du läser på sid 17 så står det även att man ska använda grundplåt som glidskikt mellan platta på mark och murad yttervägg. Den skyddar även mot att det stiger upp fukt från plattan i lecablocken.
4 svar · 4,9k läst
C
corre: Du bör byta ut befintlig uppbyggnad och renovera fullt ut från betongplattan. Tex börja med 100mm EPS-Cement (cement+cellplastkulor) eller lecakulor med cementbindning. Ovanpå denna nya kakan så lägger du GV-Slang och flytspackar golvet. Ett annat alternativ är ett uppreglat golv typ nivell eller graninge med konventionell isolering samt spårad spånskiva.
3 svar · 3,9k läst
M
m78: vi har uteplats med sjöstensplattor idag som vi tänkt lägga en låg trall på nu, direkt på plattorna. Några plattor behöver justeras så de inte lutar mot huset. Vi har ett parti lecakulor över sen tidigare projekt, kan man använda det för att fylla ut med, sen lägga tillbaka plattor (40x40 cm) och bygga trallen på det? Ytan detta behöver göras på är ca 3x1 meter av totalt ca 5x4
0 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Kakelfog är som smör i jämförelse.....
3 svar · 804 läst
D
Daniel__s: Det är ca 2m till vänster om altandörren och 4m till höger, om man tittar på skissen uppifrån :)
1 svar · 589 läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, man sätter ju inte tillbaks dom bitarna. Knacka bort det som är löst och gör ordentligt rent där då det ser ut som det är mycket smuts.
3 svar · 806 läst
·
L
L-E: har en bestämd känsla att det är bygghöjd och dylikt som styr snarare att det skulle vara dåligt rent byggnadstekniskt
2 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.