Grund & Markarbeten
Micc: Kör väl på den här då om ingen har någon uppfattning om bra eller dåligt vad gäller golvvärmerör. https://billigtvvs.se/butik/golvvarme/golvvarmeror-pe-rt/ Den är alltså från BilligtVVS.se. Här är förresten svaret jag fick från Golvvärmebutiken när jag via mail frågade om vad det är för skillnad på de olika rörbeteckningarna: "Det är egentligen ingen kvalitétsskillnad
nils.oscar: Hej Kommunen gillar inte att man kopplar dräneringen på komunalaavloppet, se t ex: http://www.norrkopingvattenavfall.se/wp-content/uploads/2015/09/Dag-och-dr%C3%A4neringsvatten_webb.pdf Det borde väl finnas ett färdigt kitt med dräneringsbrunn+pump+nivåvakt att köpa? Har kollat på Rinkabyrör men inte hittat nåt.
ROLA10: Hej Under de sista veckorna har jag rensat bort allt på nedre planet för åtgärda den elaka lukt/mögeldoft som finns i huset. Har tagit bort trägolv, frigolit och ångspärren för att komma ner till betongplattan. Där fanns det ingjutna reglar,, som användes vid avjämningen, med en sk finsats, samt ingjutna spikklossar och sågspån, under plasten. Det har jag tagit bort och det luktade
justusandersson: Valet mellan slänt och L-stöd är väl mest en fråga om hur ni vill använda tomten. Mina föräldrar byggde ett liknande hus 1955 och då var det viktigt att få så stor användbar tomtyta som möjligt. Odlingszonen som ni befinner er i har ju också viss betydelse för utformningen av växtplatser. Jag kan inte svära på att det är Ölandssten, eftersom bilden inte är tillräckligt
JustDoIt: Hej! Jag är ingen expert på betong, men när vi dränerade om huset för två år sedan hade vi liknande problem där sulan var rejält trasig i två av hörnen på huset, och källaren tog till och med in vatten genom väggen. Stuprören i alla hörn gick rakt ner i backen och hade troligen gjort så sedan 1923... Killarna som gjorde dräneringen var riktigt kompetenta inom gjutning och gjöt
swealp: Jag tror jag kom på hur jag ska göra, ser det rätt ut? Tack!!
Arne999: men bjälklaget då? ska det vara tryckt eller vanligt? Är ju viss skillnad om det är mot kanterna eller i mitten vad gäller frysrisken gissar ja,.. om man kostar på sig att iaf gräva ner alla ytterkanter till frostfritt så har man ju garderat sig lite mer
ATCAndy: [citat] Ja, rent estetiskt är jag nöjd med hur det blev, fast skulle tro ca 10-15% av plattorna rör på sig så det blir väl dem att göra om.
Alko: Lånar den här tråden lite. Har murat en Leca-grund till vårt utekök/grill. När man trycker ner stenen har B-murbruket på sidorna (skyller på min medhjälpare här ;)) i vissa delar "skrapats upp" på sidorna av muren. Väldigt tunt eftersom jag har gått och skrapat av i bästa förmåga efteråt. Till största delen är ju lecan ren, men i vissa delar är det en del tunt lager B-bruk på
Hasols_1789: Hej, Hur gick ombyggnationen? Står i samma tankar själv, fungerar det bra idag?
swealp: Hej igen! Jag vet inte vad som är bäst att skriva allt om mitt projekt i en tråd eller dela upp det i flera trådar. Det känns som att skriver man allt i samma så blir det en soppa och det blir svårt att hänga med. Önskar att det gick att ha en tråd med flera undertrådar. I vilket fall som helst så pratade jag med en betongexpert som rekommenderade C28/35 16 mm S4 VCT0,60 Sen har jag
Liteavvarje: Kolla måtten på hålet , finns olika typer av galler i olika storlekar ,så stor som möjligt är bra , annars mura igen lite , så måtten stämmer ., går att sätta på tvären oxå Bauhaus
Liteavvarje: Troligtvis är det som gör fukt bakom , hat du huggit upp golvet för att lägga om det eller är det bara för att se hur muren står i mark
Draupnerz: Det lutar imot att höja huset från plintarna med domkrafter. Men behöver hjälp med mina funderingar :) Fungerar det att lägga dit 2st 45x 220 reglar under de som ligger där nu och fästa de nya i plintarna och sen i varandra med plåtbeslag ? [bild] Sen undrar jag om jag kan bygga bjälklagret som på den här bilden ? alltså inuti 45x220 reglarna med vinkeljärn/beslag. [bild] vilken
Segge: Ja luftspalten var en av sakerna dom frångått vad jag vet i alla rum i huset, golvmattan är tätad mot väggen men dom kanske tänkte att luften tar sig genom råsponten eller nått. Men det är nog något jag kommer ha, ganska enkelt att bara lämna lite luft mellan väggen och golvspånskivan.
Samuel M: Liten uppdatering. Vi har valt att leta vidare efter hus och inte ge oss in i en stor renovering, men vi är fortfarande intresserade att höra om någon skapat ett boende på nedre våningen i ett sutteränghus. Tack
Liteavvarje: Ta vad du vill till allt , märkband är bara till för att grävare ska se om det finns något under ytan ska ligga ca 20-30 cm ovanför det som ska skyydas
HappyTom: Jag har alltså börjat riva den sista delen av huset, skön känsla! Jag kom på att jag kunde göra timelapse på jobbet jag gör, synd att jag inte kom på det för två år sedan.. [MEDIA=youtube]T-zTKlU_xOs[/MEDIA] HT
BeerHunter: [citat] "ISODRÄN SKIVA 60 KPA 100 MM" Ena sidan kåken, saknar "klack". Där tänkte jag sätta dubbelt längst ner (enligt manual). Sedan enkelskivor upptill. Andra sidan har klack, så där tänkte jag gjuta snett utåt från klacken (enligt manual).
dennis_f: Jag har kommunalt avlopp. Men menar du hur djup man gräver för att bygga trekammabrunn? Eller hur djupt ner i trekammabrunnen avloppsröret skall mynna ut eller hur djupt under plattan du ska dra dem om du har trekammabrunn? Om det är det sistnämnda så spelar det ingen större roll. Bara du får tillräckligt fall hela vägen.
Fredrik-: Om det bara är plattorna på bilden så gör det enkelt för dig. Åk till brädgården och köp en NTR A 45x145 regel. Räta upp stenarna i den mån det går med ett spett och kila emellan med tillkapade 45x145 bitar. Om 15år, om ni bor kvar, och kommer vilja byta trädäcket så kommer den regeln fortfarande vara ok även om den håller emot jordmassor.
leby: Jag skulle inte oro mig över livslängden på slangen, det läggs golvvärme i typ 99% av alla nybyggda villor i plattan. Om det mot all förmodan skulle bli en läcka finns det tekniker att hitta den (tror dom använder gas under tryck), att laga en trasig slinga i betongen är inte hela världen och det sker i princip aldrig. Inte heller att det skulle bli obeboeligt omedelbart om en slinga
Ola_L: [citat] Tack för att du tog dig tid att titta på mitt gamla hus! Vi trivs väldigt bra här så det lär bli en upphuggning någon gång i framtiden. Min fru är inte förtjust i de massiva husspindlar som källarklimatet framanar.
oppo: [citat] Det är väl i själva borrhålet nedåt plattan som värdena uppmäts, inte i själva skåpet Vet inte hur mycket den temperaturen varierar. Värdena är uppmätta i juli..
50talskåken: [citat] Tack för svar. Platonmatta mot väggarna men inget som går in under själva plattan. Finns tyvärr inte heller någon som helst konstruktionsritning eller information om huset. All betong, väggar som golv sanerades innan tilläggsisoleringen gjordes i förebyggande syfte. Nu i aug bilar dom upp hela golvet tvättstugan och duschen på ca 15 kvm och isolerar just den biten. Men det är
Liteavvarje: Är det en vägsamfälldighet inskriven hos lantmäteriet och kostnad för underhåll debiteras en gång om året , det att ordföranden säger du får skylla dig själv , visar ju vad han är för sort , Är det han som styckat eller en kompis till honom . klart inga kostnader är bra kostnader Du säger 9 hus på din sida , vem har styckat av , dom gamla fanns förut , har för mig att den som
Claes Sörmland: Förr kallades det stensilsdiken. Diket fylldes med stenar hela vägen upp till markytan för att ta emot dagvatten. Stenarna silar vattnet från större material som kan sätta igen dräneringsröret.
Skånegubben: Hej. Jag har försökt kolla i olika trådar på forumet efter svar på frågan först, men inte hittat något som passar helt 100 med mitt ämne. Vi har ett gammalt garage (som inte kommer att användas som garage längre) med betongplatta som grund. Ca halva golvet har en lägre nivå än resten och den har dessutom fall ner mot en golvbrunn så det lutar en del på den lägre delen av garaget.