harry73
harry73: Nu är det säkerr för sent för ts, men markentreprenlr och husföretag gör detta alltid. Finns stora möjligheter att det gick inte till enligt kontrakt eller att kontrakt är i strid med lagstiftningen. Kolla upp om du kan bestrida fakturan
12 svar · 4,8k läst
H
hemljuvahem86: [citat] Tack för svar. Testade med fris och det blev lika mycket spill då. Dock såg det snyggare ut, så vi kör på det.
3 svar · 2,5k läst
·
H
HarDrev: Tack för alla svar! Det är som så, att utloppet från brunnen idag går inte in på kommunens nät utan leds ut i en slänt på andra sidan vägen. Det är ganska mycket fall från huset och ner till utloppet i slänten och ännu mer från utloppet till släntens slut så jag tvivlar på att de finns risk för att det bakfylls vid "översvämning". Har jag fel, eller borde det inte då vara
6 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag la i armering när jag la mina marksten i betong. [bild]
5 svar · 1,5k läst
·
B
BiggeTheKing: Gammal tråd men söker instruktionsböcker reparationsanvisningar för Cobra 43 samt Cobra 47 Fil eller fysisk form kvittar
7 svar · 7,5k läst
·
C
cyberfalcon: Jo visst är det källare, de glömde jag nämna. Inga problem där, förvånansvärt torr och fin. Är de ett annat recept med källare?
2 svar · 1,4k läst
Byurn
Byurn: Om ni inte har stått för grävmaskinen är det entreprenörens problem om skador uppstått på grävmaskinen så länge det inte är ni som förstört maskinen Stå på er!
8 svar · 1,1k läst
tommib
tommib: Jag skulle definitivt dragit en PEM25 eller kanske tom PEM32 till garaget. Anledningen till det grova röret är att du sannolikt kommer behöva en värmekabel i det. Det räcker inte att lägga isolering runt slangen, det fryser till slut ändå. Isolering är dock bra eftersom det minskar värmeförlusten och därmed drifttiden för värmekabeln. Bäst är att gräva ner till frostfritt. Man
1 svar · 1,4k läst
J
JohnFN: Hej! Vi har bott i vårt hus i 10 år nu. Huset är byggt 1969-1970, så snart 50 år gammalt. Några år innan vi köpte huset så dränerade man om källaren. Då, när man gjorde det så drogs platonmattan upp en bit ovanför marken och sedan sattes det dit en täcklist. Täcklisten har idag fallit bort på vissa ställen och på andra sitter den löst. Jag tänkte försöka fixa till det här
0 svar · 2,5k läst
·
P
Prodigys: [citat] Beror ju helt på vad det är för bil, en boogi utan växlare tar cirka 13 ton, detsamma gäller tridem med vettig kran. Tridem med växlare brukar kunna ta 17 ton, utan växlare blir runt 18ton. Boogi med växlare tar cirka 11ton.
19 svar · 2,9k läst
R
rävlyan: Det är en kantbalk nederst på hålet i leca , den står säkert på en betongsula , du kan såga ner lecan till betongen , men ska nog inte hacka bort den , då får du ca 20 cm större . Vad finns utanför brädorna i gropen , tomt eller fyllning där Dom brädor som sitter i hålet är det bara för att inte det ska rasa in så kan du vidga nedgången , gräva ner dig , men troligtvis kommer
1 svar · 2,5k läst
·
V
vectrex: [citat] Är det något du ska göra om du vill ha hög kvalité på betongen så är det att köpa det färdigt från betongbil. Dom kan leverera en betydligt högre kvalité än vad som går att få till själv genom att blanda i tombola. Inte för att det inte går att blanda så bra i tombola utan för att 1m3 kräver rätt många blandningar och alla blir lite olika även om man är väldigt
8 svar · 3,2k läst
W
williamspäron: Då har jag en plan, tack för alla svar!
8 svar · 9,9k läst
·
hsd
hsd: [citat] Då hade Du flyt, när jag provade på vår jättestack hände inte mycket
26 svar · 23,5k läst
·
C
crazytok: Ingen? Försöker hitta någon som kan hjälpa mig men ALLA är ju upptagna typ hur lång tid framöver som helst! Ingen som sitter med en grävmaskin därhemma som är sugen på att tjäna lite pengar, harkel... jag menar gräva lite? $$$$ ;);)
2 svar · 2,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Fördelen med lera är att det går att gräva djupt med branta väggar utan att det rasar (tills det börjar regna...). Jag grävde för fibern till 50 cm djup i höstas. Första varven med vanlig trädgårdsspade (den som är rak). Sedan lång slungspade för att komma ned på djupet. Men att gräva djupare än 60 cm är drygt utan att bredda rännan. [bild]
16 svar · 4,9k läst
·
J
JimpaLimpa: Någon?
1 svar · 1,4k läst
R
rävlyan: Dra då ut rören i luften ca 30 cm och höjd till mark ca 20 cm , detta för att det inte ska bli en isvall som täpper till röret när det töar och fryser Ha gärna så stort fall som möjligt om du lägger rören grunt i början
8 svar · 4,9k läst
·
S
spaxx: Tack, hoppas det :)
2 svar · 1,2k läst
harry73
harry73: [citat] Jag vet, det var jag som föreslog det som alternativ
6 svar · 18,2k läst
C
crazytok: Jag hade byggt en gjutform utanpå hela stödmuren och sedan gjutit igen. Eventuellt hade jag innan gjutformen blaskat på med lite cement imellan alla stenar för att gjuta ihop dessa ordentligt innan gjutformen byggs. Sedan hade jag nog förankrat det i marken på något vis, kanske ordentliga gjutrör ner i marken först, som du gjuter med armeringsjärn upp i gjutformen.
1 svar · 4,0k läst
·
S
sweFredrik: Ring poolleverantören och kola vad de säger, men I fallet med pool (bygger själv i sommar) så är väl en stor del av plattans funktion att vara tung, och motverka risken att poolen flyter upp vid högt grundvatten. lasten från vattnet är ju jämnt fördelad så det är ju inte samma som ex ett garage där all last går ner i kanbalken. Lägger du liner så kommer du väl också ha en
9 svar · 4,7k läst
·
S
Squall Leonhart: Isoleringen i golvet känns rätt så obligatoriskt när jag ändå grävt upp allt, särskilt när jag tänkt stoppa in golvvärme i hela källaren (det finns element i några av rummen men att komplettera med liknande "dragspelselement" som resten av huset var dyrare än golvvärme). [citat] Det var något sådant jag tänkte. Ville bara höra om det är en jättekorkad idé eller om det finns
4 svar · 3,4k läst
·
D
Daniel 109: Att det finns organiskt material som tex rötter tycker jag låter normalt. Men när det handlar om tockar och stubbar så blir det definitivt förändringar när de multnar. Det är inte vad jag skulle förväntat mig. Även om det är grovt så ska det ju inte vara fel
12 svar · 3,8k läst
·
M
MackanM: [citat] Ska titta på det nu
17 svar · 10,8k läst
N
Nordjohan: Hej, Jag planerar för utbyggnad av fritidshus. Huset är byggt alldeles intill havet och har en plintgrund. Befintlig grund är gjort enligt ”konstens alla regler” med isolerade plintar, däremot står de nog inte på en gjuten sula för att sprida lasten. Utbyggnaden kommer göras på ett mer rejält sätt än befintlig byggnad med stora 3 glas fönster etc etc vilket gör att vikten och
0 svar · 1,7k läst
C
christiancarlsson: Tack alla för bra svar! Trevlig helg på er!
8 svar · 10,8k läst
·
N
nasuf: Gör som jag själv föreslog, flyttar bort bilen 3,5 meter från formen, med 45 graders lutning på rännan vinner jag lika mycket i höjd, med 30 grader säg 2,5 meter och då blir det en acceptabel fallhöjd. Får skotta en del i andra ändan men där är formen smalare så det känns hanterbart.
21 svar · 7,7k läst
·
L
leonart: Bilden kanske är missvisande men som jag ser det är en gjutning mot väggen inte nödvändigt. Men är det en kunnig som tittat på plats så kan den nog råda er rätt. Min tanke var att ta tex gråsten och mura i det djupaste och sedan putsa på med putsbruk.
3 svar · 5,9k läst
·
Tobzter
Tobzter: Stort tack för hjälpen .nu ska de lastas i 1ton 0-18 bergkross sätt de bli en stabil grusgång ;)
13 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.