Hej
Idag har vi fått en platta gjuten till våran pool. Men det har blivit oerhört mycket sprickor i denna trots att vi har vattnat denna flera gånger under dagen. Jag har förstått att det finns något som heter krympsprickor. Men jag tycker hela plattan har spruckit upp och det ser ut som att det följer armeringen. Kan det vara för lite betong ovan armeringen? Hur påverkar det bärigheten eftersom det ska vara över 50 kubik vatten på denna.
Bifogar bild och undrar om det finns någon kunnig erfaren betongare som kan svara på min fråga/undran?
Tack på förhand
Mvh
Göran

• Nyggjuten betongplatta med många sprickor som syns tydligt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I det här vädret så räcker det inte att vattna några gånger. Det dunstar omedelbart.
Antingen får ni ha konstant vattenspridare eller täcka med plast ovan vattnet så det inte kan dunsta.

Hur ser konstruktionen ut?

Okej. Det kan vi nog fixa men min fråga är om dessa sprickor påverkar bärigheten. När de la ålattan så sa ongen något om att vartna plattan tills vi inte ringde och frågade. Då fick vi till svar att det kan vara bra. Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till. Är det försent nu. Påverkar dessa sprickor våra planer att bygga pool på. (Murad ska tillägas)

P Poxeman skrev:
Hur ser konstruktionen ut?
Ovan bärlagret ligger det 10 cm frigolit på denna ligger det en armering på ca 5cm höjd och på detta har man 10cm betong.

Ska ni ha liner eller poolklinker?

Ser ut som sättsprickor, de uppkommer under de första timmarna. Det är just under dessa första timmar som det är viktigt att förhindra att fukten försvinner för snabbt ut ur betongen. Den här årstiden är det bästa att lägga/duscha på en krympspärr direkt efter glättning för att minska risken för att dessa sprickor uppstår. Hur pass mycket dina sprickor påverkar hållfastheten vågar jag dock inte uttala mig om.

Vi kommer ha liner!!

G Gabbe1 skrev:
Ser ut som sättsprickor, de uppkommer under de första timmarna. Det är just under dessa första timmar som det är viktigt att förhindra att fukten försvinner för snabbt ut ur betongen. Den här årstiden är det bästa att lägga/duscha på en krympspärr direkt efter glättning för att minska risken för att dessa sprickor uppstår. Hur pass mycket dina sprickor påverkar hållfastheten vågar jag dock inte uttala mig om.
Ja det är det som är frågan. Kan man mäta detta på något vis??

Ring poolleverantören och kola vad de säger, men I fallet med pool (bygger själv i sommar) så är väl en stor del av plattans funktion att vara tung, och motverka risken att poolen flyter upp vid högt grundvatten. lasten från vattnet är ju jämnt fördelad så det är ju inte samma som ex ett garage där all last går ner i kanbalken. Lägger du liner så kommer du väl också ha en "skyddsfilt" i botten, och då kommer du säkert inte märka av dessa sprickor. Lycka till!

• Gilla
Lord 6
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.