Grund & Markarbeten
Nordjohan: Hej, Sitter och planerar utbyggnation av gäststugan och önskar lite feedback på tanken med grunden. Befintlig byggnad står på plintar så vi fortsätter med samma grundtyp. Förstår att man egentlig ska ner till frostfritt djup men här i Västernorrland innebär det 1,8 m ca och byggnaden är placerad 2-3 meter från strandkanten vilket gör att på det djupet är man nere i det blöta.
pjapen: bästa är att gräva ur och fylla på med dränerande massor som inte kan lagra stående vatten. samt att har du mycket löst material ska det skyddas med markduk annars fylls tomrummen i de dränerande massorna med det lösa som finns runt omkring. alltid svårt att uttala sig utan att veta innehåll eller se bilder så möjligt att det ligger längre ner men så många saker som påverkar
Martin_B: Gammal tråd, men den som söker efter info kan finna följande intressant: "Jag har gjutit en kant mellan mitt garage och uppfart som jag kör över med bilen när jag skall in i mitt garage. Har använt Bemix 310 betong. Jag fick den väldigt lös då jag använde för mycket vatten. Har det någon betydelse? Det är utomhus. / Bertil Att ha för mycket vatten i en betongblandning behöver inte
JTH: Roligt att det blev bra trots mycket betong. Slipat låter fint. Då blev plattan alltså betydligt kraftigare med 8cm tjocklek över sulan. Tack för svar!
Fisch: Kan även tillägga att jag lägger trall ca 1000mm runt uterummet istället för att dra ut plattan.
Ashes: [citat] Tack för utförlig ritning! Så dräneringsvatten går alltså via dränbrun vidare till dagvattenbrunn vidare till kommunalt dagvatten? Vet inte hur mycket vatten det kommer från dräneringen men tänkte att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och ha separata brunnar. Hellre lite för mycket krut än för lite. :) Ang, frostfritt, menar du att det ska ligga på frostfritt
rävlyan: Inga domedagar Har aldrig varit med om att rinner in vatten när det borras snett ut i mark , inte ens vid djup på 1,5 meter och lite tätning , ta gärna och täta med kallasfalt i flera omgångar då , så det byggs upp en tjockare tätning . Låt röret gå ut ett per decimeter så asfalten biter på , vatten har inte ont i ryggen men rinner inte uppåt bara neråt
Ashes: [citat] Ah, det är det siffrorna innebär alltså. Tack för infon! Bra att veta och det är som du säger, nu lär det bara vara den lösare leran kvar. Känns som att vi nått minst en punkt med lös lera eftersom det bildades en mindre vattenpöl på ett ställe redan innan regnet.
sir_daniel: Hade samma problem hos min syster, där ledde berget vattnet mot/in i huset. Fick gräva upp igen och med motorkap ta bort det som var utanför så det blev ett avbrott i berget så vattnet inte kunde komma fram till huset.
figge88: Nu vet jag att detta är ett tag sedan, men tänkte bara uppdatera hur allt löst sig. Väggen under garaget revs, det som var dåligt plus lite till. En ny vägg murades med mur/leca-block och även en tunnare vägg invändigt mot huset som stöd då vi inte vet om garage-plattan bara är dubbad in mot huset eller hur den är fäst. Dräneringen blev så att husets rör går över till täta
topmount: Se till att det är rent på toppen alltså ingen sand eller dylikt som minskar fästet mot äldre mur. Knacka lätt med en huggmejsel för att få väck lösa bitar om de finns några. Blanda bruket noggrant, mät upp vatten mängden exakt och häl i lite i taget. Ha något att täcka med så bruket inte torkar för fort.
Sutterängvillan: [citat] 10 år sedan du skrev detta, hur blev det? Vad gjorde du och hur är resultatet idag? Är mitt upp i samma renovering just nu så vore tacksam för goda råd :)
Dallastower: Jag har tittat på markrännor och det blir nog lösningen framåt, men det är som sagt asfalt där just nu
yuphin: Tusen tack för svar. Jo källaren är sval och håller alltid plusgrader även på vintern. Men senaste tiden har det blivit mer fukt där, kan det vara pga den extrema värmen i Sverige? För att höja temperaturen så räcker det nog just nu att lämna luckan öppen. Har du förresten tips på avfuktare som inte är allt för dyra? Källaren är väl ca 5kvm och knappt 2m takhöjd.
Linnex: Hej, Förutsättning: Jag har ett garage som är byggt 1980. Ligger i anslutning till huset. Huset är byggt med krypgrund av lecablock. 6 block högt. De har även byggt garagets fundament samma. De har sedan fyllt upp i garaget med grus och gjutit en oisolerad platta på uppskattning 3-5 cm. Denna platta har de garanterat kört ut betongen med skottkärra. Halva garaget har de efteråt
Martin_B: [citat] På vilket sätt skulle detta vara ett problem? Man får ju förutsätta att krypgrunden har inspektionslucka så man kommer in där och att det är nedgrävt ända till bef. källargrundsula. (de skulle ju ändå gräva ner till sulan i samband med att bygga till källaren lite). Där kan man ju när som helst och smidigt dra om dräneringen, i så fall.
justusandersson: Ja, det blev fel uttryckt i hastigheten. Jag borde ha skrivit "ju högre temperatur, desto högre nivå på den absoluta fuktigheten". Den relativa luftfuktigheten är bara ett mått på hur hög fuktigheten är i förhållande till den maximalt möjliga vid den givna temperaturen. Det blev en kontamination, jag hade flera uttryck i huvudet.
Snabelhund: Hej, är i färd med att börja planera för ett mindre fritidshus ca 50 kvm och försöker komma underfund med vilken grund som kan vara lämpligast. Har fått lite olika information beroende på vem jag frågar. Är intresserad av att bygga på plintgrund, men har fått info om att golven blir kalla och att det kan vara svårt med vatten och elanslutning och att gjuten platta är att föredra.
rävlyan: Vattna med en lite fet blandning av av vatten och vanligt koksalt , kan ta ett tag men saltet bränner ogräset enklast , billigast och mest miljövänligt
nmeden: Jag har lappar och lagat delar av trampytan på källartrappan. Kvar är dock detta utrymme där det spruckit. Det är mot husväggen i källarnivå. Bör jag laga detta, och isåfall hur? Man vill väl inte att det ohämmat ska regna in där ner mot grunden? Eller är det bättre att det får fortsätta vara öppet där? Det lär ju ligga massa smuts emellan man gärna tar bort? Många tack!
svartöra: [citat] Det är väl rätt enkelt att göra två "dummy-batterier" och koppla in en batterieliminator? Eller om du kommer åt kontaktfjädrarna med små krokodilklämmor eller så. (Dvs, jag gissar att det är lätt men jag har ingen sådan avfuktare själv.)
Silentdecor: Nu kommer en jätte konstig fråga. Jag har fått S200 isolering. Kan jag lägga det i botten och sedan ställa L stöden på dem? De är jättestora och kommer även hjälpa till att isolera utanför grunden.
tardis: Vi håller på att fixa till källaren och skulle vilja ha en vägg med dekorsten i lättbetong. Dessa limmas eller monteras med fix likt kakel. Min fråga är då om vi kan montera detta på tidigare målade väggar eller måste färgen bort? Vi håller på att skrapa bort den puts som är lös men resten av färgen sitter väldigt hårt, ej plastfärg på ytterväggarna enligt en granne som
useless: Mäklaren vill såklart att priset ska bli så högt som möjligt, så han kan väl inte säga så mycket annat? Äldre hus är ofta odränerade, men eftersom källaren i dom husen inte var inredda så spelar det inte så stor roll. Frågan är hur källaren ser ut och vad ni vill använda den till.
Huspappan: Hallå där. Tänkte göra iordning ett rum i källaren som ska få bli ett litet matförråd/skafferi etc. Rev ut en gummimatta, under denna var det ett lager med masonit. Det tog jag också bort och under detta ett lager med råspont som låg uppreglat. Hade först tanken på att lägga någon form av laminatgolv rakt på råsponten då det såg bra ut och ingen konstig lukt trots väldigt
Staffans2000: Fyll med grus eller annat material som inte bildar en gegga när det blir blött. Tegelpannekross, macadam, gamla uttjänta fragmenterade snöskotrar eller vad helst du har hemma. Bekvämt och bra är att beställa hem ett lass 8-16 stenkross, eller annan fraktion efter tycke och smak. Staffan
senmathal: Funderar på att strunta i idén med oljespärr och sätta in en vanlig golvbrunn med anslutning neråt. Den verkar lite svår att få tag på och lite dyr dessutom. Jag tror inte heller att det kommer att bli så mycket oljespill att det rinner ner i avloppet. sölar man en skvätt torkar man ju upp det. Men det jag undrar över är om en sådan här kommer att sitta fast i plattan.
Daniel 109: [citat] Testa att gå barfota så ändrar du nog uppfattning.
Paul1040: Köpte huset för två år sedan men nu känns det som ett stort problem - fukt i källaren. Huset är byggt 1987 men det finns fortfarande en äldre jätteliten del av förre detta hus i källaren (Hobbyrum på bilden). Nu ser vi att det finns vatten på golvet, men har aldrig sett det de senaste två åren. Alla väggar (blivande vinkällare och utgrävt) är murat, men det är inte samma för