C
civilingenjören: Nu i brandtider blir man intresserad av att säkra tillgången till släckvatten. Här finns t.ex. en tjärn med ett utloppsdike som växer igen. En väg korsar diket. Där skulle en tankbil kunna stanna för påfyllning från diket. För att säkra flödet från tjärnen borde diket rensas. Det borde fungera med en muddra.se-maskin fäst vid aktern på en eka, som man står i och vispar runt med
8 svar · 30,6k läst
T
Toddep: Jag hsr skapat en projekt sida i projekt kategori så visar jag bilder på hela projektet istället
8 svar · 8,0k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Hur har det gått?
44 svar · 36,0k läst
·
Peter2400
Peter2400: Du kan väl gott avvakta, speciellt som du har koll på värdena nu. Vi håller 65%, men då använder vi också utrymmet som förråd, ca 130cm takhöjd.
1 svar · 1,0k läst
B
Ben47: Hur gick det?
1 svar · 2,2k läst
C
crazytok: Jag la plattor på grusbädden och gjöt där det var sprängsten.
3 svar · 4,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Nej. Du läste inte vad jag skrev. Gräv bort det som behövs, fram till ca 30-40 cm ifrån grannens mur. DÄR gör ni en egen mur som tar upp höjdskillnaden som är kvar. I den rabatt som blir mellan grannens mur och er mur sätter ni buskar.
12 svar · 8,0k läst
·
R
rävlyan: Är nog överkurs att gräva upp i gen , kolla upp det med stupen , dom brukar vara största boven när det gäller inträngande vatten i källare Allt vatten ska bort från huset på något sätt
1 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: I en vägg bör armeringen gå i horisontell och vertikal riktning. De horisontella stålen ska motverka böjning och de vertikala knäckning.
4 svar · 1,2k läst
P
PSara: Tackar för er hjälp, inhandlat ovanstående :)
4 svar · 2,6k läst
B
Ben47: Har ett problem som liknar. Blev detta löst?
1 svar · 1,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror på något droppformat snarare än en rondell, det borde kunna hålla nere bredden något. Sen känns det praktiskt lämpligt om det även finns en vägförbindelse med baksidan. Det kan ju bara vara ett gräsbevuxet körspår med lite bättre underbyggnad om det är så, men då kommer man också från problemet att alla som kör in mpåste kunna komma runt rondellen.
10 svar · 10,5k läst
·
MB77
MB77: [citat] Låter bra, planerar inte för några lyftar, utan det kommer att funka som ”hemma snickeri” och kanske något däck byte...
2 svar · 2,2k läst
blackarrow
blackarrow: Går utmärkt att blanda direkt i hinken. Det är bra om hinken har plan botten. Man behöver inte blanda så mycket. Man lär sig snart rätt mängder och få rätt konsistens när man blandar med sleven. Ska man blanda många fulla hinkar blir det väl väldig besvärligt utan visp. Jag körde flera kvällspass för att undvika att solen torkar ut vattnet. Fogade några hörn oxå så det blev
9 svar · 9,4k läst
·
4integration
4integration: Hej, Håller på med en stenmur i betong (Benders Megaloc). Har placerat några stolpar där dom skall vara. Vid en liten test idag hur själva muren hamnar så är det på håret att det passar jämnt upp mellan de första stolparna. Om det inte blir full täckning så skulle jag vilja foga i nåt lämpligt så det inte blir glapp. Tror inte det det blir mer än ca 1 cm. Vad skall jag lämpligen
0 svar · 3,1k läst
·
F
FRS05: Som många andra säger. Ta INTE bort den stenen. Det vore kapitalförstörning deluxe. Då går ni från exklusiv beläggning till Bonn-beläggning.
10 svar · 8,8k läst
·
T
trasker: Hej, Vi har köpt ett suterränghus byggt 1970. Det är cirka 100 kvm i suterrängplanet. Idag är det inte isolerat under jord utan bara asfalt. Detta är gjort på 90-talet och fungerar idag bra. Besiktningsmannen hade i alla fall inget att påpeka och ett antal testhål indikerade inte fukt, förutom på ett ställe. Denna fukt tränger nog in från marken där ett stuprör går ner. Vi har
0 svar · 1,6k läst
Oldboy
Oldboy: Skadar grävlingen huset på ngt sätt? Annars om trossbotten är fin på ett gammalt hus så indikerar det att det inte finns något problem som behöver lösas. Eller?
2 svar · 3,3k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Hittade orsaken. Filterlarm står det för. Har dock bytt filter igår. Ska dammsuga ur enheten så får vi se.
3 svar · 1,4k läst
R
rävlyan: Det finns nog ingen balk ovan väggen , det är ett betongvalv annars hade nog VVB ramlat ner , Du kan prova med att hacka ur vid taket så märker du det , men hacka inte bort allt utan riv den från sidan så den inte slår omkull när fäste mot tak och VVB släpper
8 svar · 1,4k läst
·
prototypen
prototypen: Plattan håller, den bryts inte av om du gräver lite. Jag har tagit in 3 kulvertar i pannhuset under kantbalken upp genom golvet och den plattan håller ihop fortfarande. Intaget till verkstan fick bli lite utanpåliggande då grunden är lite blandad kompott. [bild] Protte
4 svar · 2,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Du kan ha luft mellan lecablocken, det behöver inte fyllas ut med makadam mellan, däremot är det lättare att få alla plintarna vågräta om du har ett lager makadam under plintarna. Om det bara är några cm mellan marken och fasaden så finns det risk att fasaden ruttnar lättare.
1 svar · 1,8k läst
P
Prosit: [citat] Nix, det blev inget med min tunnel - tyvärr.
20 svar · 9,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det är ju bara borra i på ett par lämpliga ställen.
12 svar · 1,7k läst
·
Kimosan
Kimosan: Skulle verkligen uppskatta feedback från er. På måndag kommer de och levererar minigrävaren.
1 svar · 1,7k läst
·
Vermilion
Vermilion: Du får gärna utverka hur du svarade på huruvida det är okej att ha dräneringen ovanför bärlagret, förstod nog inte dig helt i den frågan. Menar du på att det är "okej" att ha den ovanför bärlagret å att det inte påverkar muren ? Jag är bara intresserat över hur det påverkar murens konstruktion att ha dräneringen ovanför bärlagret.
5 svar · 1,3k läst
Paul1040
Paul1040: [citat] Kanske mindre lutning men det är ändå en backe. Under vintertid sprider vi grus på snön men som du förstår är det inte så lätt.
9 svar · 8,6k läst
K
Kasc: [citat] Håller på att gräva bort allt jord, ska lägga sten istället :) Men tack för rådet.
5 svar · 2,8k läst
·
S
Sunday: [citat] [citat] Tack, då ska jag höra med tillverka [citat] Tack!
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.