4 955 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Dränering för dagsvatten. Tänker jag rätt? Kan jag göra jobbet själv?
Jag skulle vilja hjälpa min mor att dränera bort dagsvattnet ifrån stuprännorna under sommaren. Planen är att hyra en minigrävare för att gräva ner dräneringsrör. Hon bor på landet och har en relativt stor tomt.
Jag har försökt ta reda på hur man gör detta och har en plan. Min fråga är om det är något som jag har missat och om det finns risker att jag skadar huset på något sätt?
Jag biforgar några bilder på hur jag tänkt dra dräneringsrören samt koppla ihop det. Där flera punker möts tänke jag använda mig av T kopplingar.
Däremot undrar jag hur djupt jag borde gräva? 70cm sa någon. På nätet läser jag 10-15cm under grunden. Huset är ett Hjältevadshus byggt runt 2002 på krypgrund. Det finns ingen källare eller liknande.
Min plan var att hyra en minigrävare och sedan ta en 30cm bred skopa och försöka gräva ner till frostsäkert djup (70cm?) ca 50-70 cm ifrån husväggen. Därefter sänka ner markduk och singel innan jag lägger ner dräneringsröret. Därefter fyller jag på med mer singel, viker över duken, singlar lite till och sist jord.
Men när jag söker mig runt på nätet så verkar de flesta vilja gräva precis intill husgrunden. Är det så man borde göra? Finns det någon bra sajt med rekomendationer? Eller är det hela kanske mer komplicerat och det är bättre att låta ett proffs göra jobbet?
Mvh Daniel
Jag har försökt ta reda på hur man gör detta och har en plan. Min fråga är om det är något som jag har missat och om det finns risker att jag skadar huset på något sätt?
Jag biforgar några bilder på hur jag tänkt dra dräneringsrören samt koppla ihop det. Där flera punker möts tänke jag använda mig av T kopplingar.
Däremot undrar jag hur djupt jag borde gräva? 70cm sa någon. På nätet läser jag 10-15cm under grunden. Huset är ett Hjältevadshus byggt runt 2002 på krypgrund. Det finns ingen källare eller liknande.
Min plan var att hyra en minigrävare och sedan ta en 30cm bred skopa och försöka gräva ner till frostsäkert djup (70cm?) ca 50-70 cm ifrån husväggen. Därefter sänka ner markduk och singel innan jag lägger ner dräneringsröret. Därefter fyller jag på med mer singel, viker över duken, singlar lite till och sist jord.
Men när jag söker mig runt på nätet så verkar de flesta vilja gräva precis intill husgrunden. Är det så man borde göra? Finns det någon bra sajt med rekomendationer? Eller är det hela kanske mer komplicerat och det är bättre att låta ett proffs göra jobbet?
Mvh Daniel
Bästa svaret
Du blandar begreppen lite, dagvatten (det som stuprören tar) bör inte kopplas ihop med dräneringen (det som ligger under jord som ser till att marken runt och under huet håller sig torr). När det regnar så samlas det snabbt väldigt stora mängder vatten som behöver helt forslas bort från huset, inte backa upp i dräneringen och fällas ut i marken runt dräneringen. Det skulle kunna kopplas i samma brunn men helst inte. Bäst är att hålla systemen åtskilda.
Dagvattnet kan du utan problem lägga nära jordytan, det behöver inte gå frostfritt. Inget vatten skall stå i systemet. Dräneringen bör däremot ligga lägre, under kanten på grunden i ca 45 grader utåt.
Dagvattnet kan du utan problem lägga nära jordytan, det behöver inte gå frostfritt. Inget vatten skall stå i systemet. Dräneringen bör däremot ligga lägre, under kanten på grunden i ca 45 grader utåt.
För att leda bort enbart dagvattnet från stuprören är det enda du behöver tänka på att få ungefär 2cm fall per meter. Du behöver inte lägga rören djupare än att de i princip hamnar under marknivå.
Jättetack Chris!!
Ja det är uppenbart att jag missförstått det hela. Jag är inte ute efter att dränera grunden utan endast leda bort dagvattnet ifrån huset. (Det vatten som kommer ifrån stuprännorna)
Då kommer genast några följdfrågor:
1. Vad borde jag använda för slags rör? Icke-perforerade rör? Tex de bruna 110 rören? (Annars rinner ju vattnet ut i hålen ner i marken)
2. Hur djupt borde rören ligga?
3. Tänker jag rätt med kopplingarna på bilderna i övrigt?
Ja det är uppenbart att jag missförstått det hela. Jag är inte ute efter att dränera grunden utan endast leda bort dagvattnet ifrån huset. (Det vatten som kommer ifrån stuprännorna)
Då kommer genast några följdfrågor:
1. Vad borde jag använda för slags rör? Icke-perforerade rör? Tex de bruna 110 rören? (Annars rinner ju vattnet ut i hålen ner i marken)
2. Hur djupt borde rören ligga?
3. Tänker jag rätt med kopplingarna på bilderna i övrigt?
1. Nej, inte perforerade utan det som kallas markavloppsrör som är rödbruna
2. Se tidigare svar, men praktiskt är nog att du får 20 cm jord över rören för gräsmattans skull
3. Ja, det är bara att koppla ihop så det passar. Inga konstigheter.
2. Se tidigare svar, men praktiskt är nog att du får 20 cm jord över rören för gräsmattans skull
3. Ja, det är bara att koppla ihop så det passar. Inga konstigheter.
du bör avsluta dina rör i en "stenkista" som fördelar ut vattnet i marken, antingen som det låter, ett hål fyllt med stenar eller en köpt stenkista (tex https://www.biltema.se/bygg/vvs/dranering/stenkista-2000032604). Jag vet inte hur stor den behöver vara, beror säkert på storlek på tak och typ av mark, men det ska ju helst inte svämma över eller göra gräsmatta eller husgrund till ett vattenhål vid regn...
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla svar!! Nu blev allt såå mycket enklare. Jag hade komplicerat till hela projektet i samband med att jag missförstod vissa saker. Säljaren på Hornbach gjorde verkligen inte saken enklare.
Det är en slänt på baksidan som tillhör tomten så vi kan leda rören dit och släppa ut vattnet rakt ut
Det är en slänt på baksidan som tillhör tomten så vi kan leda rören dit och släppa ut vattnet rakt ut
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden