Grund & Markarbeten
fsn: [citat] Är massorna så nära som du säger och det är körbart ända fram dit det skall så hade jag försökt få tag på en hjullastare eller en större kompaktlastare om det är ont om plats. Finns i precis alla storlekar och flyttar massor fort om det ligger i högar och inte kräver en massa sortering.
bomm: Jag hade lagt ett dräneringsrör med fall bakom muren samt grus närmast muren iaf 30cm samt markduk mellan jord och grus. Om möjligt led bara ut röret i diket. 0-30 och se till att väga av det ordentligt, sedan padda med flertal överfarter med 160-500kg padda och sedan toppa med stenmjöl. Markduk under bärlaget om det är lerhaltig mark.
crazytok: Lägg slät marksten från byggmax.... kräver ju lite mer arbete dock. Men grus funkar såklart hur bra som helst!
andersda: Jag tror inte det går igenom. Gjutjärnsröret är 90 och plast är 110. Smart där om att slå hål på röret det hade jag inte listat ut. Tack.
para: Ja det får nog bli 19cm block. Går väl upp till 120+45 i väggarna också för att slippa få en kant. Tänkte motfylla med Leca-kulor bakom så det inte blir nått direkt jordtryck. Berget går upp ganska brant bakom. [bild]
pacman42: [citat] Dessutom så är det inte alltid så lätt att få bort ogräset ens med markduk. Vissa sorters ogräs tar sig igenom den (ofta just klassiska ogräs, exempelvis maskros lyckas ta sig igenom min "ogenomträngliga duk") andra använder den som tillväxtyta och flätar in sina rötter i den (ofta grässorter). Men oftast är det lättare att dra loss ogräset om man har markduk.
murak: Nu har bygglovet kommit så nu börjar det bli allvar i leken. I brist på bättre vetande skissar jag på tre 10 mm järn i topp och botten. För balkens styvhets skull borde det vara bäst om man la järnen under och över villabygeln för att utnyttja höjden så bra som möjligt? Men får man det? Förlorar man funktionen av byglen då? Jag kan ju bocka egna byglar så att jag kan hålla mig
loa78: Brunnen med betonglock, vet ni att det är för dagvatten och inte spill ? Om det är för dagvatten och vi utgår från att ni får ändra på brunnen så verkar det vettigt att byta till en kupolbetäckning då brunnen idag verkar ligga i en lågpunkt enligt din beskrivning.
Addelin: [citat] Vattna hjälpte lite, men jordborren hade jag nog kunnat skippat. Blev spettet som va det som grävde mest. Men nu är jag färdig och har 15 plinthål klara.
Mikael_L: Putsen stoppar åtminstone att det blåser genom lättklinkern. Så någon funktion förutom estetik har den åtminstone.
Oldboy: Plintat. Då är det lätt. I princip bara att såga bort det dåliga och skarva i med nytt virke, och sätta plintar/stenar under skarvarna.
Joohans: Jag har köpt ett gammalt hus som har varit fritidshus innan. Golvet i hall och kök är dåligt tittade in i krypgrunden och råspont va dålig samt att balkar inte hade så bra stöd under. Vad tycker ni blir bäst i detta fall riva upp allt stötta upp balkar å isolera å sen golvspånn eller ska man gjuta en platta å lägga golv värme ? Grunden är ca 50 upp till golv. Huset är byggt
sinuslinus: [citat] Mycket konspiratoriskt tänkande här. Det handlar om kemi och inte om avanser på olika produkter. Portlandcement som är standardcement är för alkalisk för lättbetong men går bra till lätttklinker (Leca). Till kalksandsten och lättbetong finns det produkter baserade på vitcement som är lågalkaliska.
Vermilion: är tvungen att skrapa hela ytan för att komma ner tillräckligt. Förre året var vi tvungen att gräva upp för att lägga ner ett rör en meter ner i marken så den sträckan måste jag gräva upp och packa om. De återfyllde med vad de grävde upp, tyvärr blandades massorna lite med gjord. Jag bör dock få tillräckligt med asfaltskross ifrån resten av ytan man måste skrapa upp.
Stenshultaren: En polare har varit och tittat på ett hus som var till salu som hade betongplatta som grund med uppreglat golv. Huset är byggt 1909. Tittar man in genom ventilerna som sitter utvändigt på grunden så kan man se att det är ca 30 cm mellan plattan och undersida regelverk på golv. Ser torrt och fint ut men skulle man kunna isolera det med frigolit och gjuta upp golvet med golvvärme eller?
nonifo: Hej. Har en villa byggd -71. Fått lokala fuktproblem i två hörn på samma gavel i längs golvet i källaren. Hur åtgärdar jag bäst mest ekonomiska? Har inga planer på att gräva upp längs hela huset runt utan enbart lokalt. Rengöra, fixa till eventuella puts sprickor sen lägga på ny kallasfalt? Eller måste man gå hela vägen med typ isodrän? Har iaf grävt upp lokalt runt den
Fundersam99: Skulle vara kul att se lite mer bilder, både från processen och slutresultatet.
cosmic: Nu ska vi se om någon finns kvar här eller om alla har tröttnat på den här långsamma tråden:thinking: En fråga medan vi väntar på att växthusbyggsatsen ska anlända från Skåne. Vi tänker mura upp två jordbäddar av vanlig, massiv tegelsten i växthuset. Längs ena gaveln och halva långsidan. De bildar ett L alltså. Eftersom det är vanlig tegelsten på både ut- och insida så
kentmattias: Hej! Ska gräva 25 kvm som förberedelse för uterum plus grävning för ca 30 kvm där trätrall ska byggas . Jag har själv tyvärr noll koll hur lång tid olika saker tar. Är det rimligt att det tar 3 dagar med grävmaskin och 48 arbetstid, för att fixa allt klart till att kantelement ska monteras?
Wilhelmvarberg: [citat] Fjärås entreprenad heter företaget. Vi har haft diskussion kring det, och vi känner att vi vill ta in pris från andra företag för att se vart vår markkille ligger rent prismässigt, Känns som att han kan lägga på lite då vår hustillverkare rekommenderar han. Vi kommer köra generalentreprenad så blir olika kontrakt ju så billigaste och bästa är och föredra :) / Wille
Sjöbodaeva: [bild] Vi förbättrar dräneringen av källaren på vårt hus från 1930-talet. Huset är byggt på berg. Vi gräver bort jorden som ligger mot källarmuren, ska gjuta med betong, som ett hålkäl, över skarven mellan källamuren och berget och stryka med kallasfalt. vi ska återfylla med singel närmast källarmuren. Räcker c : a 20 cm? Behövs en dessutom platommatta?
Huddingebo: Håller med ovan. Sedan är det nog bra att se till att muren är fri från löst bruk och annat. Använd murprimer för att binda ytan. Putsen kan ju släppa igen om grunden är för fuktig vintertid och då får man lösa det först.
elpaco: Det kan du nog ha. Strunta i dyra nivellgolv och lägg klinker istället. Köp snygga tofflor till alla.
vcx: [citat] Jag var faktiskt inne på att gjuta igen grunden först, men efter att ha räknat på det så tyckte jag att det blev väl dyrt för en sommarstuga. Hade det varit ett helårsboende så hade läget varit annorlunda såklart.
Tebax: Hej Jag gjöt förra sommaren en garageplatta med SKB. 10-15cm makadam, 20cm isolering sedan 1dm betong och golvvärmeslang. Har nu när jag börjar inspektera golvet upptäkt flera småa sprickor. Hur allvarliga är dessa sprickor och hur ska jag se på detta? Har ej kopplat in golvvärmen ännu. Tyckte jag vattna ordentligt men ganska inte var nog ändå, eller kan något annat skett?