olabroberg
olabroberg: Hej! Jag håller på att gräva ut ca 30 kvm på baksidan av huset. Tanken är att jag ska bygga ett trädäck på plattor nu och någon gång i framtiden gjuta en riktig platta för att bygga ett vinterbonat uterum. Har i dagsläget grävt bort all matjord (30-50 cm) ända ner till sand. Nu ska jag snart lägga ut markduk och sedan fylla på med makadam. Nu till frågan! Hur noga är det att man
0 svar · 1,1k läst
C
crazytok: Jag la mina 15cm från innerkant stödmur till ytterkant gjutrör! Mina gjutrör är dock 80-100cm djupa. Också makadam bakom mur.... Men hur stabilt det blir vet jag inte, för jag har inte hunnit gjuta ännu! Men jag hoppas det blir bra... :oops: Jag ska dock ha ett 180cm plank, så ditt är ju lita snällare ur den aspekten! Jag tycker du ska placera gjutrör, för då kan du bara placera ut
1 svar · 2,6k läst
T
tobben87: @Nickeg Du säger att du ska köra platonmatta på golvet och sedan ventilerade socklar? Är de någon speciell anledning? Om källaren är nydränerad och du har gjutit en isolerad platta, då skulle jag säga att de är överkurs att köra ventilerat golv. För då har du skapat en "modern" platta utan större fuktvandring. Då borde du kunna lägga en åldersbeständig plast på plattan om du
14 svar · 3,6k läst
·
P
pette: Eventuella Problemet beror ju en del på lagertjockleken på 8/16.Är det relativt tunt och ordentligt paddat med lite sådär halvfuktig 0/8 är jag inte så säker på att det behöver hända så mycket. Det grova i 0/8 ligger ju kvar på plats... Varför inte vänta tills en eventuell sättning uppstår innan eventuellt arbete?
4 svar · 2,4k läst
J
Johan_Grip: Hej. Ska bygga fritidshus på Gotland och göra de flesta momenten själv. Det är en kalkstens-bergig tomt och jag har nu grävt bort ett ca 10 cm tjockt jord/gräs/rötter-täcke på platsen för huset. Under detta är det partier med berg och däremellan sten. Nästa steg är att fylla upp med 40 cm makadam. Det jag undrar är om detta underlag räcker? (de bifogade bilder) Nu i veckan kommer
0 svar · 1,9k läst
·
HElgEe
HElgEe: De gånger vi har gjort liknande operationer har vi lyft upp och lagt natursten under bottenstocken.
6 svar · 1,9k läst
V
volvo51: Jag skulle absolut gjuta. Vi gjöt 18 plintar till golvet som är 45m2 med 22m2 uterum på. Står som berget efter senaste vintern.
1 svar · 1,9k läst
N
Nfri: Inser att det var några år sedan tråden var igång men testar att bumpa ändå eftersom jag efter lite letande i forumet hittat den frågeställning jag själv har. Förutsättningarna är exakt detsamma som jag själv står inför när kommande tillbyggnad skall sättas igång. Därför chansar jag och undrar vilken lösning det till slut blev? Kostnadsskillnaden är ju som sagt ganska stor
4 svar · 7,6k läst
Grillen
Grillen: Lite gammalt inlägg som poppade upp under mina notiser :D Men dräneringen blev gjord och det räckte gott och väl med det dom slipade. Det har iaf hjälpt till med fukten nere i källaren :)
68 svar · 50,6k läst
·
B
brevik: Hej, Har kollat ordentligt nu och tror jag kommer behöva används nån form av bruk/fix. Jag tror väggen är slutputsad med b-bruk (finja). Kan jag använda det för att fästa stenen? Jag behöver ju även fylla igen glipan och då vill man ju att det ska se likadant ut som på väggen.
2 svar · 3,6k läst
S
Silentdecor: Ska gjuta en ny trappa till huset. Men lite osäker på hur jag ska gå tillväga. Känns som gjuta med lecablock är det enklaste. Vill ha trappan 5 kantig. Någon som har tips var man kan hitta beskrivning på hur man går tillväga?
0 svar · 2,0k läst
·
useless
useless: [citat] Där bilar man bort plattan så man kommer åt att byta avloppet. Sen gräver man ur och gjuter en isolerad platta.
7 svar · 4,4k läst
RickardE
RickardE: Ja då träffade vi kommunen. De tittade i gropen och sa "ja det är ju inte grundvatten, det är dagvatten." Mätte avståndet till vattnet ca 190. Konstanterade att det inte va några problem för en markbädd. På mindre än 5 min var vi klara.
15 svar · 3,9k läst
·
Banvaktarn
Banvaktarn: Jag investerade i dessa Bosch saker till att slipa mina källarväggar från färg, kan funka om tjäran är hård och torr. Köpte allt från Amazon.de https://www.amazon.de/gp/product/B0014GN5EM/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 [bild] [bild] [bild]
6 svar · 7,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: Gör långsträckta böjar med fler med fler mindre delar, tre 30 eller sex 15. Man får försöka tänka sig in i var man skulle vilja fastna om man vore en sudde papper med passagerare.:geek:
9 svar · 4,7k läst
harry73
harry73: Vad är det för bergtyp?
1 svar · 934 läst
M
Mkb: En annan idé, Lägg cellplast bara på de ställen som man ska ha plintar. Ställ på fördigjutna plintar och regla som vanligt. Där utespaet ska vara reglas inte utan byggs upp av cellplast.
1 svar · 988 läst
R
RoBo: polyuretanskum finns att blanda själv. Formsätt med cellplast som du sedan tar bort.
9 svar · 3,3k läst
·
harry73
harry73: [citat] Om den används som lättfyllnad, ligger den där man ville höja marknivån, eller där man upplevde sättningar som man ville bli av med. Jag tror dock inte att du behöver fundera så mycket över det. De andra förklaringar som du fick är rimligare. Jag ville bara skriva att detta också kan vara en anledning. Men skulle jag ha en trädgård på sättningsbenägen mark, skulle jag
13 svar · 8,7k läst
holmberg87
holmberg87: [citat] 10cm är helt normalt men om du i framtiden ska ha väggar osv brukar man ha ca 20cm längs kanterna där belastningen hamnar. Mitt på plattan är det knappt nån belastning att bry sig om när det är en parkering.
13 svar · 5,4k läst
O
olind: [citat] Ja
3 svar · 3,5k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Den använde jag. Väldigt användbar eftersom den fyller upp mindre ogämnheter. Staffan ,
3 svar · 4,5k läst
·
M
mendelsohn: [citat] Skulle vilja gjuta riktigt över alltihop. Men känns aningen oöverstigligt i första Läget. Vet inte hur man gör helt enkelt
2 svar · 1,4k läst
·
13th Marine
13th Marine: Låter som en vettig lösning! Funderar på att gjuta en egen plint upp ovan mark i så fall, så kan jag köra otryckta virke ovan mark. Får väl kolla upp konstruktionen också var jag egentligen behöver plintar.
2 svar · 1,8k läst
·
T
Tjodjuret: Så här ser det ut. Vet inte hur jag skulle kunna hänga upp det....
6 svar · 1,2k läst
·
C
Carl Andersson: Om jag vill gjuta en sula för att kunna mura två lager leca - räcker 5-6cm tjocklek eller måste det till mer? Också, jag har 15 cm paddad 0-32 under, duger det eller måste det till material utan nolla? Eller kommer allt gå åt skogen för att det inte är utgrävt ner till frostfritt djup?
0 svar · 1,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: I mitt barndomshem fanns det ingen dränering alls och det var fullständigt normalt eftersom källaren var till för förvaring. Att den var lite småfuktig och kall, var bara bra, för då höll sig rotfrukter och frukt mycket bättre. Sålunda var allt frid och fröjd ända till gillestugshelvetet bredde ut sig över vårt land. Då minsann skulle det mysas i källaren. Ner med
4 svar · 2,5k läst
P
Anonymiserad 173289: Beroende på om det inte är mycket sten i marken går det ju bra med en bensindriven jordborr (två personer). Sen är det bara att hälla i betongen. Det är enklare och billigaste lösningen jämfört med platta. Jordborrar finns med förlängning så att du når djupt.
2 svar · 1,6k läst
Joacimz
Joacimz: https://steriks.se/produktsortiment/markbelaggning/marksten/grasarmering-hansa/
3 svar · 1,7k läst
R
rävlyan: Du säger ett tak ca 1 m ut , då kanske du kommer utanför den i mark mur/betong , då stoppar den vattnet att komma mot huset . och sätt en hängränna så slipper du stänket från taket när det träffar plattorna
3 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.