Hej, är det någon som lagt oljegrus som underlag? Har 0-16 / mix nu och påväxten börjar bli tydlig efter 2-3 år nu sen huset byggdes. Bor med delad infartsväg som också är grus (och dammar för jvligt när det är torrt). Mitten av grusvägen in börjar få en del påväxt som inte gör det snyggare direkt.

I området där jag bor har vissa småinfarter / kopplingar mot cykelvägar (kommunens) gjorts med oljegrus förra året och det ser fortfarande riktigt bra ut, mörkare i ton och hårt utan påväxt. Jag skulle lätt kunna ha det på infartsvägen och även mina totalt 250-300 kvm parkeringar och ytor runt huset.

Jag har googlat man det är förvånansvärt dåligt med exempel. Alla väljer asfalt eller stenläggning. Asfalt funkar inte riktigt då vattnet skulle rinna för fort mot huset i vissa fall och ansamlas på ett sämre sätt längre ned. Stenläggning är för dyrt.

Skulle oljegrus funka som infartsväg, samt för parkering? Jag är dock osäker på priser... Någon som har erfarenhet här?

harry73
Oljegrus är samma sak som asfalt. Dvs grus med bitumen. bitumen har olika hårdheter, och mjukare bitumen funkar bättre under kallare temperaturer. Den mjukaste bitumen är mjukgjord bitumen, och med den gör man mjukgjord oljegrus (MJOG)

MJOG görs på samma sätt som vanligt asfalt (asfaltverk och asfaltläggare) fast vid lägre temperatur. Därför borde priserna ungefär vara samma som för asfalt. Jag tror inte heller att MJOG dränerar vattnet bättre än vanligt asfalt.

Man skulle kunna lägga dränasfalt på ett stabilt underlag, men det blir dyrare och håller inte så länge.
Har du försökt att dammbinda gruset?

Det är inte asfaltskross som TS syftar på?Beskrivningen likar mer något sådant.

Det är inte dammbindning jag pratar om ska sägas.

Jag kan tänka mig oljegrus finns från finare till större storlekar "stenar" och jag utelämnade medvetet min oro att oljegrus troligen inte heller dränerar.

Är det så sen att priset är samma som asfalt är det ju en ickefråga egentligen då asfalt troligen håller längre då oljegrus troligen "binder" smuts mer över tid och låter saker växa.

Mitt dilemma är väl inte unikt, vill komma undan lite billigare att ha en dammfri, påväxtfri infartsväg till en billig peng :D

Annars har jag för mig kalkkross är bra. Det blir hårt och "brinner ihop" och ger en mycket bra yta för parkeringar och infarter.
Växtligheten får man som sagt lösa på annat sätt.

Ringde en firma jag fått offert av på asfalt som avrådde då hållbarheten är väldigt kort och blir inte värt det över tid.

Så blir asfalt ändå troligen, får se till att avrinningar av vatten går dit de ska. Är nog värt sina pengar.

harry73
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Det är inte dammbindning jag pratar om ska sägas.
Jag vet, det var jag som föreslog det som alternativ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.