Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag skulle behöva lite idéer och erfarenheter kring ett litet problem jag har i källaren. Det är så att jag har bilat ur hela källaren och håller på att justera höjden för att få plats med isolering och makadam inför omgjutning.
Allt funkar fint med väl tilltagna höjder på husfötterna UTOM i ett rum som byggdes ut senare.
Drömmen hade förstås varit att ha samma golvnivå överallt men går det inte så går det inte.
Jag vill dock höra mig för med eliten innan jag ger upp.
Det är så att det utbyggda rummet så står tre av väggarna på golvet medan den fjärde är husets ordinarie yttervägg med husfot som sticker ner en halv meter till. Gräver jag ner lika djupt i det rummet som övriga rum så hamnar jag någon decimeter under väggarna, vilket inte är sådär jättebra. Så för säkerhets skull har jag lämnat lite av golvet för stabiliteten. 1,3 av dessa väggar är suterräng och står då delvis på en betongplatta som fortsätter utanför huset för infartens skull.
Går det på något magiskt vis att förlänga de tre väggarna neråt eller på annat sätt säkra stabiliteten så att rummet kan grävas ut i lagom nivå inför gjutningen?
Jag har hittat denna lösning: https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ur-kaellare.91746/page-2#post-645271 så den idén står med på listan.
Ska man bygga golvet i omgångar så att en del gjuts färdigt innan nästa del börjar grävas ut?
Min optimistiska granne tyckte att jag skulle använda domkrafter och pressa upp taket (betongvalv) och sedan trycka in lecablock under väggarna. Och för mig låter inte idén allt för tokig men då måste man ju gräva ur så mycket att man kan padda marken innan man trycker in lecablocken och det kändes inte som en idiotsäker idé.
Jag är mest ute efter idéer nu och inser givetvis att "går det inte, så går det inte".
Rummet är drygt 6x4 meter och hela huset står i en snustorr sandlåda.
Jag har illustrerat problemet samt bjuder på en bild av härligheten:
Allt funkar fint med väl tilltagna höjder på husfötterna UTOM i ett rum som byggdes ut senare.
Drömmen hade förstås varit att ha samma golvnivå överallt men går det inte så går det inte.
Jag vill dock höra mig för med eliten innan jag ger upp.
Det är så att det utbyggda rummet så står tre av väggarna på golvet medan den fjärde är husets ordinarie yttervägg med husfot som sticker ner en halv meter till. Gräver jag ner lika djupt i det rummet som övriga rum så hamnar jag någon decimeter under väggarna, vilket inte är sådär jättebra. Så för säkerhets skull har jag lämnat lite av golvet för stabiliteten. 1,3 av dessa väggar är suterräng och står då delvis på en betongplatta som fortsätter utanför huset för infartens skull.
Går det på något magiskt vis att förlänga de tre väggarna neråt eller på annat sätt säkra stabiliteten så att rummet kan grävas ut i lagom nivå inför gjutningen?
Jag har hittat denna lösning: https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ur-kaellare.91746/page-2#post-645271 så den idén står med på listan.
Ska man bygga golvet i omgångar så att en del gjuts färdigt innan nästa del börjar grävas ut?
Min optimistiska granne tyckte att jag skulle använda domkrafter och pressa upp taket (betongvalv) och sedan trycka in lecablock under väggarna. Och för mig låter inte idén allt för tokig men då måste man ju gräva ur så mycket att man kan padda marken innan man trycker in lecablocken och det kändes inte som en idiotsäker idé.
Jag är mest ute efter idéer nu och inser givetvis att "går det inte, så går det inte".
Rummet är drygt 6x4 meter och hela huset står i en snustorr sandlåda.
Jag har illustrerat problemet samt bjuder på en bild av härligheten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är aldrig bortkastade pengar att lägga isolering under en betongplatta. Den mesta källarfukt kommer inifrån pga kondens. Då hjälper inte en torr sandlåda. Man måste se upp med hur de olika källarväggarna är grundlagda. Förr göt man ofta sulor på oschaktad mark. Nyare hus kan vara grundlagda på komprimerad makadam.
Gräv ur och mura/ gjut vägg under befintlig i sektioner om säg 1m
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Isoleringen i golvet känns rätt så obligatoriskt när jag ändå grävt upp allt, särskilt när jag tänkt stoppa in golvvärme i hela källaren (det finns element i några av rummen men att komplettera med liknande "dragspelselement" som resten av huset var dyrare än golvvärme).

Det var något sådant jag tänkte. Ville bara höra om det är en jättekorkad idé eller om det finns bättre lösningar.P Per_Eriksson skrev:
Klicka här för att svara