O
Hej,

Efterfrågar lite förslag på metod för att förstärka en stödmur.

Stödmuren står in till huset, och ovanför finns en uteplats och entré till huset. Den består utav större stenar som det sedan har gjutits emot. Den är väl ca 1,5 m hög. Muren har satt sig i ena hörnet och pågjutningen lossnat helt på ena sidan och mycket jord har runnit ut.

En metod är väl att helt enkelt göra om det helt, men finns det några andra alternativ?

Skadad stödmur med lossnat pågjutning och synliga sprickor nära stentrappa och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skadad stödmur av sten med satt sig och delvis rasat, med synliga jordläckage, omgiven av växtlighet.
Skapa konto

Skadad stödmur med synliga stenar och lösgjord pågjutning, brädor och jord framför en trästaket.
Skapa konto

Jag hade byggt en gjutform utanpå hela stödmuren och sedan gjutit igen. Eventuellt hade jag innan gjutformen blaskat på med lite cement imellan alla stenar för att gjuta ihop dessa ordentligt innan gjutformen byggs. Sedan hade jag nog förankrat det i marken på något vis, kanske ordentliga gjutrör ner i marken först, som du gjuter med armeringsjärn upp i gjutformen.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.