Hej!
Har precis byggt en altan. Precis utanför och runt om altanen ligger småsten (singel/bergkross?)
Kommer inte ihåg vilken storlek på stenen
Men min fråga är. Kan jag lägga markduk över detta och sen sanden och sen markstenen?
Eller vad behövs?
Ska endast ha två kanske tre marksten i bredd. Ungefär ut till gräskanten.
Har precis byggt en altan. Precis utanför och runt om altanen ligger småsten (singel/bergkross?)
Kommer inte ihåg vilken storlek på stenen
Men min fråga är. Kan jag lägga markduk över detta och sen sanden och sen markstenen?
Eller vad behövs?
Ska endast ha två kanske tre marksten i bredd. Ungefär ut till gräskanten.
Redigerat:
Problemet blir nog att du kommer för högt då du bör ha ca 5 cm sättsand ( betonggrus ) under plattorna
samt padda det ordentligt , måste vara stumt under
Hur har du det med myrorna , för att undvika urgrävning av dom så ska sanden vara lite fuktig och sen pudrar du ut vanlig cement ca 5 cm in under plattorna vid skarvarna , var inte snål
Det gäller att få det hårt så dom inte kommer ner och kan schakta
samt padda det ordentligt , måste vara stumt under
Hur har du det med myrorna , för att undvika urgrävning av dom så ska sanden vara lite fuktig och sen pudrar du ut vanlig cement ca 5 cm in under plattorna vid skarvarna , var inte snål
Det gäller att få det hårt så dom inte kommer ner och kan schakta
Inser att jag måste ta bort lite bergkross. Men efter det borde det väl inte va några problem? Lägger markduk först och sen sanden.
Tack för tipset ang myrorna.
Tack för tipset ang myrorna.
Det med plattor nära huset kan rendera i stänk på fasad och grundmur ska du veta
Ca 5 cm först som paddas eller packas på annat vis och sen ca 1 cm att sätta och avjämna för plattorna Plattorna lägges med fördel med en liten lutning ut från huset , kanske 2 cm kan vara mer och är en känselfråga för den som ska ha det , då går allt vatten bort
Cementen strör du på i samband med läggning av plattorna och lite extra vid skarvarna
Ca 5 cm först som paddas eller packas på annat vis och sen ca 1 cm att sätta och avjämna för plattorna Plattorna lägges med fördel med en liten lutning ut från huset , kanske 2 cm kan vara mer och är en känselfråga för den som ska ha det , då går allt vatten bort
Cementen strör du på i samband med läggning av plattorna och lite extra vid skarvarna
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Om du har för stor lutning utåt får du en spalt längs med väggen. Jag skulle låta det luta väldigt lite. Och vilken nytta har markduken? Den gör bara att du får dåligt packning mellan krossen och sättsand. Ogräset kommer inte underifrån utan genom frön som lägger sig i fogarna.
Produkter som diskuteras: "Ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Har utsprång på taket, så lär inte bli mycket vatten som stänker där. Plattorna jag ska lägga är ca 12-15cm breda(Har inte måttet i huvudet) Så max 25 till 45 cm ut från altanen. Beroende om jag lägger två eller tre i bredd. Ska bara göras få jag inte vill ha sten mellan altan och gräsmatta. Lättare att klippa och mindre risk att skjuta en sten på altan glaset
Utmärkt tanke på sten och klippare , har sett det förut .katastrof
Det kommer inte att bli någon form av gångväg mer eller mindre , så är det inte så farligt med att lägga en duk och sättsand på den . finns dränering under så tjälskott uteblir
Men du behöver trycka till underlaget lite så plattorna ligger så stadigt som möjligt
Det kommer inte att bli någon form av gångväg mer eller mindre , så är det inte så farligt med att lägga en duk och sättsand på den . finns dränering under så tjälskott uteblir
Men du behöver trycka till underlaget lite så plattorna ligger så stadigt som möjligt
Tack alla för bra svar!
Trevlig helg på er!
Trevlig helg på er!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
