3 750 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Sätta sten runt huset, vallgrav?
Jag vet vi har lite olika åsikter kring markduk. Den hade vi redan i andra trådar. Jag kan bara berätta från mina erfarenheter. Varken där jag har lagt plattor eller där jag har grus med markduk under har det kommit ett enda ogräs. Däremot har jag lite ställen med grus utan markduk och där kommer det hejvilt.F fribygg skrev:
Tack så mycket.D DanielSt81 skrev:Om jag förstår dig rätt så är anledningen att du inte vill ha gräsmatta hela vägen till huset längre. Kanske lite bättre dränering? Har du haft problem hittills?
Hur mycket du gräver ner är egentligen mer efter eget smak. Men du behöver kanske inte ens 30 cm egentligen. 10-15 räcker nog eftersom du inte använder det för något (gångväg eller sånt). Kantsten vad du tycker ser snygg ut. Men det behöver inte hålla något så mellan 10-15 cm djupa sten där en bit ligger ovanför marken.
Markduk och dekorsten räcker. Bärlager och stenflis gör du under marksten eller annat som du belastar på något sätt. Det ska då nämligen inte röra sig eller sätta sig. Men inget av det är nödvändigt i ditt fall.
Har inte haft problem förutom där det vuxit upp till panelen som gjort panelen lite blöt.
Anledningen till djupet var för att jag trott att man ska hamna lägre än betongplattan.
Ska markduken ligga på något speciellt sätt eller endast plant mot jorden? Jag antar att en lutning neråt från huset är ett måste också.
Redigerat:
Har du någon gång grävt lite vid huskanten och kollat hur djupt jorden är? Idag så bygger man nog betongplattan med en hel del grus runt huset med. Kanske gjordes på det sättet även vid 50/60 talet. Då borde du ha ett lager med kanske 10-20 cm jord. Under det i så fall grus, bärlager eller liknande. Om det gjordes då som man gör idag.B Biket skrev:
Men det spelar ingen större roll. Du har ju inga problem idag. Det blir inte heller några problem om du inte gräver under plattan.
B Biket skrev:
Låter bra! Jag har inte grävt någonting ännu. Jag hann redigera inlägget medans du svarade, funderar på om markduken behöver ligga på något speciellt sätt eller om det räcker med att bara lägga den mot jorden, med lite lutning ner från betongplattan.D DanielSt81 skrev:Har du någon gång grävt lite vid huskanten och kollat hur djupt jorden är? Idag så bygger man nog betongplattan med en hel del grus runt huset med. Kanske gjordes på det sättet även vid 50/60 talet. Då borde du ha ett lager med kanske 10-20 cm jord. Under det i så fall grus, bärlager eller liknande. Om det gjordes då som man gör idag.
Men det spelar ingen större roll. Du har ju inga problem idag. Det blir inte heller några problem om du inte gräver under plattan.
Inte på något speciellt sätt utan bara lägga på. Jag brukar använda Geo-T N1 Tecca. Ganska lätt att lägga. Bara inte något svart eller plastduk. Finns ju massor med olika. Lutning behöver du egentligen inte göra något annat än marken du har idag. Vattnet kommer ju gå genom stenen. Lägger man marksten är det viktigt med lutning bort eftersom vattnet annars rinner mot huset. Men du kommer inte ha en plan yta utan bara dekorsten.B Biket skrev:
När jag gjorde stenläggning ända mot fasaden så satten jag markduk, sedan 0-28 grus som lutar ut från väggen och i ytterkant ett "dike" där jag lade ytdränering som anslöts till övrig dränering. Sedan fyllde jag på med 20-28 grus, ny markduk och sedan sättflis på det. Det rinner bra i dräneingen när det regnar.
Den stora nackdelen är dock att det är så torrt mot husväggen att svartmyrorna (2 mm långa) älskar att bo där...
...så varje vår så får man sätta in myrdosor då de börjar undersöka inne i huset också. Igår märkte jag att det var dags igen. De försvinner efter ett par veckor dock, oavsett myrdosor eller inte.
Den stora nackdelen är dock att det är så torrt mot husväggen att svartmyrorna (2 mm långa) älskar att bo där...
...så varje vår så får man sätta in myrdosor då de börjar undersöka inne i huset också. Igår märkte jag att det var dags igen. De försvinner efter ett par veckor dock, oavsett myrdosor eller inte.
Blir till att vid sättsanden tillförs cement som går in ca 5 cm under plattorna på båda sidor av skarven som blir. Samt den sand som ska vara mellan plattorna. Det blir då ett torrbruk och stänger av för myror att bygga. Ska då även vara mot grunden.
Vad är ytdränering som du lade?pacman42 skrev:
När jag gjorde stenläggning ända mot fasaden så satten jag markduk, sedan 0-28 grus som lutar ut från väggen och i ytterkant ett "dike" där jag lade ytdränering som anslöts till övrig dränering. Sedan fyllde jag på med 20-28 grus, ny markduk och sedan sättflis på det. Det rinner bra i dräneingen när det regnar.
Den stora nackdelen är dock att det är så torrt mot husväggen att svartmyrorna (2 mm långa) älskar att bo där...
...så varje vår så får man sätta in myrdosor då de börjar undersöka inne i huset också. Igår märkte jag att det var dags igen. De försvinner efter ett par veckor dock, oavsett myrdosor eller inte.
Ytvattnet(regnvatten) ska helst rinna bort från huset ytligt. Därför ska marken enligt reglerna luta utåt från huset.
Det kräver också ett material på ytan som inte är så dränerande.
Du tappar funktionen med dränerande material på ytan vid huset.
Längre ner ligger dränerande lagren för det vatten som ändå tar sig ner.
Det kräver också ett material på ytan som inte är så dränerande.
Du tappar funktionen med dränerande material på ytan vid huset.
Längre ner ligger dränerande lagren för det vatten som ändå tar sig ner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
