Ny medlem. Har givetvis okulärbesiktat några tidigare trådar och är som lekman hyfsat påläst vad gäller dylika byggtekniska riskkonstruktioner. Är i begrepp att köpa hus vad det lider. Min budget ligger dessvärre inte mot tvåsiffrigt, men hittar vettiga hus utanför storstäderna. Min verksamhet hade gynnats av just källare.

Merparten av de hus jag tittar på är byggda före 1980, vilket oftast innebär oisolerad betongplatta på mark. Oftast är det också inredd källare, vilket är ett jävla ofog. Ett objekt jag är intresserad av har totalrenoverats och har halva källaren klinkerförsedd, medan den andra halvan har just uppreglade väggar och golv. Troligtvis har säljaren inte åtgärdat just dessa. Innan köpet hade man förstås fått göra en fördjupad teknisk undersökning (FTU) för att få mer bett på könen. Frågor:

1) Tänker jag rätt i att det vid eventuellt köp "räcker" med att riva ut de tre rum som har trägolv och uppreglade väggar, samtidigt som jag kan låta de med klinker och silikatbelagda betongväggar vara kvar? Med andra ord: allt organiskt material ska väck.

2) Utrivning av organiskt material tar förhoppningsvis hand om ev. mikrobiell tillväxt. Därefter hade det ju blivit en väntetid för att se hur stor fuktpåverkan det är utifrån. Är en omdränering absolut nödvändig i samband med utrivning, eller räcker det att riva ut organiskt material, ställa in några avfuktare och sedan låta källaren vara källare i de rum som rivs? Bifogad planritning visar berörda rum, och det är alltså samtliga i "mittenspalten" (förråd ner till sovrum).

Tack så länge.

• Planritning av källarvåning med rum som förråd, badrum, gillestuga, arbetsrum och sovrum markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ens varit i det tänkta huset?
Långt ifrån alla hus från den här perioden får problem med fukt trots inredd råkällare.
Och behovet av dränering skiljer radikalt från plats till plats.
Höjdläge, markförhållanden, jordart osv.
Moränmark utan tillskjutande vatten kan klara sig totalt utan dränering medan källare på lågpunkt i lermark kanske aldrig någonsin blir bra trots omfattande dränering.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du ens varit i det tänkta huset?
Långt ifrån alla hus från den här perioden får problem med fukt trots inredd råkällare.
Och behovet av dränering skiljer radikalt från plats till plats.
Höjdläge, markförhållanden, jordart osv.
Moränmark utan tillskjutande vatten kan klara sig totalt utan dränering medan källare på lågpunkt i lermark kanske aldrig någonsin blir bra trots omfattande dränering.
Tack för rapp respons. Absolut. Jag spenderade en timmes tid där nu i förrgår och gick igenom allt med mäklare. Jag har förstås läst besiktningsprotokollet, där besiktningsmannen också (som sig bör) garderar sig med att det förekommer viss källarlukt, samt de vanliga styckena om att man ska undvika organiskt material i källare. Eftersom jag själv inte har något luktsinne blir det svårt att avgöra på plats, men det är ju fortfarande något som är prio sett till hälsa och annat. Sandig morän är för övrigt huvudsaklig jordart i området. Jag hoppas på att få ut mer information om huset i veckan.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om någon känner sig manad att kort kommentera frågorna jag ställde hade det uppskattats. Dvs. om det "räcker" med att riva ut allt organiskt material, eller om utvärtes dränering också är ett absolut måste. Antar det blir ett ja på det sistnämnda om man framgent vill klinkerbelägga ytor och "låsa" konstruktionen. Förutsatt att det faktiskt föreligger problem vill säga.

BirgitS
1) Det brukar räcka.

2) Som Huddingebo skrev, det går inte att veta hur stort fuktpåslaget genom väggarna är innan du ser de murade väggarna. Det är storleken på fuktpåslaget som avgör om dränering behövs.

• Gilla
Rick Lang
  • Laddar…
En uppföljning i detta ärende, om någon känner för att flika in. Efter flertalet frågor kring källarens skick och hur det såg ut innan aktuell säljare lät helrenovera rubbet, fick jag ett nyligen utfört fuktprotokoll som betar av rummen. Frågan är om jag ska gå vidare med egen besiktningsman efter detta, eller bör jag avskräckas av att några rum ligger nära gränsvärdena på 17 %? Har det ens någon bärighet att man mätt fuktkvot i uppreglade väggar när man inte vet hur fuktbelastningen ser ut bakom?

1778002181661.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R Rick Lang skrev:
En uppföljning i detta ärende, om någon känner för att flika in. Efter flertalet frågor kring källarens skick och hur det såg ut innan aktuell säljare lät helrenovera rubbet, fick jag ett nyligen utfört fuktprotokoll som betar av rummen. Frågan är om jag ska gå vidare med egen besiktningsman efter detta, eller bör jag avskräckas av att några rum ligger nära gränsvärdena på 17 %? Har det ens någon bärighet att man mätt fuktkvot i uppreglade väggar när man inte vet hur fuktbelastningen ser ut bakom?

[bild]
Edit: jag ser att man har gjort skillnad mellan "påbyggd vägg" och "yttervägg" i protokollet. Jag antar att man där avser den faktiska betongen kontra uppreglade väggar. Bör dessa siffror göra mig mer eller mindre orolig? De påbyggda väggarna har relativt låga procentvärden, men det visar ju bara hur väl de har klarat den bakomliggande fuktbelastningen hittills. Värdena i den faktiska betongen ligger i snitt strax under 16 %.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.