På vår tomt har vi sedan länge en kvadratat på gräsmattan, ca 5x5 m, som är fylld med stenkross (tror det är 32-64 makadam), ca 40-50 cm djupt och duk under.

Nu vill vi bygga ett enklare attefallshus på den platsen och funderar över grunden. Gjuta platta är för dyrt för ändamålet (ska mest vara förråd, kanske nån övenattning per år under sommarmånaderna). Så vad är alternativen?

1. Plintar. Känns jobbig att gräva upp packad makadam o sätta ner plint. Ser hur allt bara rinner ner igen duken måste skäras upp för att få ner den djupare. Om vi väljer detta ändå, hur packar man runt plinten? Räcker 32-64 eller bör man lägga i nåt tätare runtom plinten?

2. Lecablock. Minsta möjliga jobb, men min oro här är stormar och att det inte är förankrat i marken.

Andra tips eller idéer?

Alt 3. Pålkap, tyngre än leca, bra om du vill skruva fast huset i nått tungt utan att behöva gjuta eller gräva

Jag tror att alt 1 är fullt rimligt arbetsmässigt, jag skulle isåfall välja 500mm färdig gjutna plintar och fyllnammare för grävningen, återfyll med bef mtrl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.