Hej!
Tänkte försöka laga lite skador på husgrunden på vårt hus från 1964. På en del ställen har putsen släppt och det finns mindre sprickor. Har förstått att beroende på när huset är byggt så har olika sorters bruk använts och med tanke på när mitt är byggt borde jag använde mig av ett cementbruk.
Tänkte gå tillväga så här:
1 - Dag 1: knacka bort löst bruk alternativt skaffa en metallborste och borsta bort.
2 - Dag 1: Lägga på cementbruk
3 - Dag 2: Fin putsa, lägga på lite lösare bruk och snygga till med putsbräda.
4 - Någon månad senare måla med diffusionsöppen färg
Räcker det med Cementbruk A (https://www.bauhaus.se/cementbruk-a) eller ska man använda sig av något finare?
Har förstått det som att om det är så att jag skulle ha använt ett kalkbruk kommer cementbruket att släppa och jag får då göra om lagningen? Hur lång tid tar det?
Tänkte försöka laga lite skador på husgrunden på vårt hus från 1964. På en del ställen har putsen släppt och det finns mindre sprickor. Har förstått att beroende på när huset är byggt så har olika sorters bruk använts och med tanke på när mitt är byggt borde jag använde mig av ett cementbruk.
Tänkte gå tillväga så här:
1 - Dag 1: knacka bort löst bruk alternativt skaffa en metallborste och borsta bort.
2 - Dag 1: Lägga på cementbruk
3 - Dag 2: Fin putsa, lägga på lite lösare bruk och snygga till med putsbräda.
4 - Någon månad senare måla med diffusionsöppen färg
Räcker det med Cementbruk A (https://www.bauhaus.se/cementbruk-a) eller ska man använda sig av något finare?
Har förstått det som att om det är så att jag skulle ha använt ett kalkbruk kommer cementbruket att släppa och jag får då göra om lagningen? Hur lång tid tar det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Är det mjukt och grusar sig om du tar det mellan fingrarna så är det kalkbruk. Cementbruk är stenhårt och "löser" inte upp sig sådär. Själv tippar jag på kalkbruk av bara bilden och ska man laga nåt så är väl hydrauliskt kalkbruk det rimligaste skulle jag tro.
Vet inget bra knep för att ta reda på det exakta blandningsförhållandet men huvudregeln är att inte använda ett hårdare bruk än underlaget. Ett rent kalkbruk kan det sannolikt inte handla om med tanke på åldern på huset och ytan på din puts. Däremot är det sannolikt en KC-puts. Med tanke på putsskadans utbredningsmönster vill jag ställa frågan om det finns hängränna? Det ser nämligen ut som att vatten studsar ganska högt upp från marken vid nederbörd, putsen blir våt och fryser.
Skrapar man bort det skadade så är bakomliggande puts stenhård, går knappt att repa. Finns liknande skador på lite fler ställen. Kanske är säkrast att köra på ett KC-bruk och inte ett cementbruk. Det värsta som kan hända är att jag får göra om lagningen lite senare?
Ja det finns hängrännor som fungerar, marknivå kan ha legat lite högra innan dränering (iallafall om man inkluderar gammal växtlighet). Det som kanske skulle kunna gjort att skadorna uppstått är att det funnits väldigt mycket växtlighet där dessa uppstått. Det fanns en hel del vildvin när vi flyttade in för snart 2 år sedan, nu när vi dränerat hoppas jag att vi fått bort det vildvin som fanns.
Ja det finns hängrännor som fungerar, marknivå kan ha legat lite högra innan dränering (iallafall om man inkluderar gammal växtlighet). Det som kanske skulle kunna gjort att skadorna uppstått är att det funnits väldigt mycket växtlighet där dessa uppstått. Det fanns en hel del vildvin när vi flyttade in för snart 2 år sedan, nu när vi dränerat hoppas jag att vi fått bort det vildvin som fanns.
Om jag väljer ett KC-bruk så borde allt gå bra?J Johnny_byggare skrev:Vet inget bra knep för att ta reda på det exakta blandningsförhållandet men huvudregeln är att inte använda ett hårdare bruk än underlaget. Ett rent kalkbruk kan det sannolikt inte handla om med tanke på åldern på huset och ytan på din puts. Däremot är det sannolikt en KC-puts. Med tanke på putsskadans utbredningsmönster vill jag ställa frågan om det finns hängränna? Det ser nämligen ut som att vatten studsar ganska högt upp från marken vid nederbörd, putsen blir våt och fryser.
Ja det finns hängrännor som fungerar, marknivå kan ha legat lite högra innan dränering (iallafall om man inkluderar gammal växtlighet). Det som kanske skulle kunna gjort att skadorna uppstått är att det funnits väldigt mycket växtlighet där dessa uppstått. Det fanns en hel del vildvin när vi flyttade in för snart 2 år sedan, nu när vi dränerat hoppas jag att vi fått bort det vildvin som fannsJ Johnny_byggare skrev:Vet inget bra knep för att ta reda på det exakta blandningsförhållandet men huvudregeln är att inte använda ett hårdare bruk än underlaget. Ett rent kalkbruk kan det sannolikt inte handla om med tanke på åldern på huset och ytan på din puts. Däremot är det sannolikt en KC-puts. Med tanke på putsskadans utbredningsmönster vill jag ställa frågan om det finns hängränna? Det ser nämligen ut som att vatten studsar ganska högt upp från marken vid nederbörd, putsen blir våt och fryser.
Av de alternativ av bruk du räknade upp så är KC-bruk det mest sannolikt har använts. Men sedan är frågan vilken styrka i KC bruket som passar med underlaget. Man rekommenderar murcement A till sockel på huset eftersom det utsätts för så mycket påfrestningar. Men då avser det nybyggd sockel. Här måste man hitta ett bruk som funkar med det befintliga. Om du vill vara helt säker på att få det rätt så är det nog bäst att konsultera en murare. Eller slå av en bit befintlig puts och ta med till en kunnig säljare på bygghandeln. Sista alternativet köpa en säck murcement A och putsa i. Spricker det i anslutningen efter en säsong så får man väl knacka bort lagningen och göra om det med ett mjukare bruk.
Svårt! Måste man hitta en mer specialiserade bygghandel, eller är det här något som typ Beijer eller Bauhaus kan svara på?J Johnny_byggare skrev:Av de alternativ av bruk du räknade upp så är KC-bruk det mest sannolikt har använts. Men sedan är frågan vilken styrka i KC bruket som passar med underlaget. Man rekommenderar murcement A till sockel på huset eftersom det utsätts för så mycket påfrestningar. Men då avser det nybyggd sockel. Här måste man hitta ett bruk som funkar med det befintliga. Om du vill vara helt säker på att få det rätt så är det nog bäst att konsultera en murare. Eller slå av en bit befintlig puts och ta med till en kunnig säljare på bygghandeln. Sista alternativet köpa en säck murcement A och putsa i. Spricker det i anslutningen efter en säsong så får man väl knacka bort lagningen och göra om det med ett mjukare bruk.
Eller kan man skicka ett prov för analys och vart isåfall?
Redigerat:
Jag tycker att din ordinarie bygghandel borde kunna svara på detta.
Testar att gå dit. Putsen bakom skadorna är ganska mörka och jag måste anstränga mig när jag försöker repa den med en nyckel.J Johnny_byggare skrev:
Hittade ett ställe som ser lagat ut och där är putsen väldigt hård och mörk, och gjordes för över 2 år sedan.
Redigerat:

