179 läst ·
4 svar
179 läst
4 svar
Råd platta på mark för tillbyggnad, där jag behöver "komma upp" i höjd
Hej! Tacksam för råd. Bilden visar mark under befintlig altan. Huset är dränerat och med källare som syns till höger i bild. Jag kommer riva bort altanen och ska bygga en isolerad platta på mark, tänkte köpa ett färdigt "grundpaket". Men det jag önskar råd om är:
-Hur tycker ni att marken ser ut, jag behöver upp i höjd så vill inte schakta ur utan snarare fylla upp i lager, packa, och bygga plattan uppepå det när jag når rätt höjd för ett grundpaket. Jag behöver komma upp en bit i höjd så det jag tänker är hur jag fixar motfyllning etc.
Kanske finns någon annan smart lösning? Jag är inte sugen på plintgrund eller att mura upp en källare eller torpargrund, utan istället göra en isolerad platta på mark.
Tacksam för råd och ideer.
-Hur tycker ni att marken ser ut, jag behöver upp i höjd så vill inte schakta ur utan snarare fylla upp i lager, packa, och bygga plattan uppepå det när jag når rätt höjd för ett grundpaket. Jag behöver komma upp en bit i höjd så det jag tänker är hur jag fixar motfyllning etc.
Kanske finns någon annan smart lösning? Jag är inte sugen på plintgrund eller att mura upp en källare eller torpargrund, utan istället göra en isolerad platta på mark.
Tacksam för råd och ideer.
Det blir mycket fyllning om du ska gjuta platta. Du måste börja med bergkross typ 0-120 och bygga upp. Fyllningen måste vara större än själv plattan och spetsa ut för att ge stöd till plattan. Det kommer att bli mycke sluttande mark runt grunden. Även om du inte gillar det är nog en torpargrund smartast. Man kan även bygga upp allt med cellplast, men du måste ändå ha någon form av motfyllning. Många gånger kan cellplast vara kostnadseffektivt.
Det är altan runt hela, så det som är tanken är att ta bort den delen av altanen och bygga plattan , så att det sluttar runt om pga fyllningen som skjuter ut är inga problem i sig, det är väl mer att det går åt mkt fyllnadsmaterial som är den stora grejen. Vill helst ha isolerad platta på mark dels gör att slippa tänka på avfuktare i krypgrund etc, sen ska det stå tunga glaspartier på så vill ha en platta istället för torpargrund med bjälklag.N Nissegandhi skrev:Det blir mycket fyllning om du ska gjuta platta. Du måste börja med bergkross typ 0-120 och bygga upp. Fyllningen måste vara större än själv plattan och spetsa ut för att ge stöd till plattan. Det kommer att bli mycke sluttande mark runt grunden. Även om du inte gillar det är nog en torpargrund smartast. Man kan även bygga upp allt med cellplast, men du måste ändå ha någon form av motfyllning. Många gånger kan cellplast vara kostnadseffektivt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden