Jag har tänkt att sätta sten runt huset med betongplatta, ingen källare, då vi i nuläget har gräsmatta hela vägen till väggen.
Jag har läst mig till följande:
Gräv cirka 20-30cm ner, cs 50cm ut, se till att ha lutning från huset. På med markduk i botten. Därefter sätter man stenmjöl följt av makadam/singel.
Vad jag sedan läser här i forumet är att om man gör så, så blir det istället en vallgrav/stenkista. Vilket blir helt motsatt effekt.
Hur gör man?
Jag har läst mig till följande:
Gräv cirka 20-30cm ner, cs 50cm ut, se till att ha lutning från huset. På med markduk i botten. Därefter sätter man stenmjöl följt av makadam/singel.
Vad jag sedan läser här i forumet är att om man gör så, så blir det istället en vallgrav/stenkista. Vilket blir helt motsatt effekt.
Hur gör man?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Vad menar du med att ”sätta sten”? Menar du marksten runt huset? Typ en gång. Eller vad tänkte du göra?B Biket skrev:Jag har tänkt att sätta sten runt huset med betongplatta, ingen källare, då vi i nuläget har gräsmatta hela vägen till väggen.
Jag har läst mig till följande:
Gräv cirka 20-30cm ner, cs 50cm ut, se till att ha lutning från huset. På med markduk i botten. Därefter sätter man stenmjöl följt av makadam/singel.
Vad jag sedan läser här i forumet är att om man gör så, så blir det istället en vallgrav/stenkista. Vilket blir helt motsatt effekt.
Hur gör man?
Ska du göra det riktigt så är en sån här uppbyggnad lämplig.
-Marksten, fogas med fogsand
-Sättmaterial 30mm (material: stenflis 2-4 eller stenmjöl 0-4). Rekommenderar stenflis.
-Bärlager 0-32, ca 200mm (Tjocklek beroende på bärighet)
-Geotextil/Markduk
-Marksten, fogas med fogsand
-Sättmaterial 30mm (material: stenflis 2-4 eller stenmjöl 0-4). Rekommenderar stenflis.
-Bärlager 0-32, ca 200mm (Tjocklek beroende på bärighet)
-Geotextil/Markduk
Exakt så. Gräva ut, markduk, bärlager (absolut inte makadam), stenmjöl/stenflis. Tror jag använde 0-16 senast eftersom jag hade hemma.H Henrikkkkkk skrev:
Vet inte hur det ska bli en stenkista? Med lite lutning så rinner det ju av.
Bra att inte glömma är att sätta kantsten först.
Ok, då vill du alltså ha en stenkant och mellan kanten och huset ett lager med typ dekorsten. Då skulle jag gräva ut och markduk i botten. Jag skulle dock sätta kantsten som är lite högre än det på bilden för att inte få gräset att växa över. Kantsten gjuter du i betong. Behövs inte mycket betong runt sten.B Biket skrev:
Om du vill ha bärlager under dekorsten då skulle jag lägga markduk mellan dessa så det inte blandas med tiden. Men vatten kommer ju rinna neråt. Antar dock att du har någon typ dränering runt huset? Det blir ju inget problem
Så jag ska alltså, gräva ner cirka 30cm djupt, 50cm ut från vägg. Sätta dit kantsten. Lägga dit markduk i botten, fylla med dekorsten, sen är allting klart?D DanielSt81 skrev:Ok, då vill du alltså ha en stenkant och mellan kanten och huset ett lager med typ dekorsten. Då skulle jag gräva ut och markduk i botten. Jag skulle dock sätta kantsten som är lite högre än det på bilden för att inte få gräset att växa över. Kantsten gjuter du i betong. Behövs inte mycket betong runt sten.
Om du vill ha bärlager under dekorsten då skulle jag lägga markduk mellan dessa så det inte blandas med tiden. Men vatten kommer ju rinna neråt. Antar dock att du har någon typ dränering runt huset? Det blir ju inget problem
Inge makadam eller stenflis?
Jag vet inte om det finns någon dränering, huset är byggt 50/60tal.
Redigerat:
Om jag förstår dig rätt så är anledningen att du inte vill ha gräsmatta hela vägen till huset längre. Kanske lite bättre dränering? Har du haft problem hittills?B Biket skrev:
Hur mycket du gräver ner är egentligen mer efter eget smak. Men du behöver kanske inte ens 30 cm egentligen. 10-15 räcker nog eftersom du inte använder det för något (gångväg eller sånt). Kantsten vad du tycker ser snygg ut. Men det behöver inte hålla något så mellan 10-15 cm djupa sten där en bit ligger ovanför marken.
Markduk och dekorsten räcker. Bärlager och stenflis gör du under marksten eller annat som du belastar på något sätt. Det ska då nämligen inte röra sig eller sätta sig. Men inget av det är nödvändigt i ditt fall.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
