Jag har tänkt att sätta sten runt huset med betongplatta, ingen källare, då vi i nuläget har gräsmatta hela vägen till väggen.

Jag har läst mig till följande:
Gräv cirka 20-30cm ner, cs 50cm ut, se till att ha lutning från huset. På med markduk i botten. Därefter sätter man stenmjöl följt av makadam/singel.

Vad jag sedan läser här i forumet är att om man gör så, så blir det istället en vallgrav/stenkista. Vilket blir helt motsatt effekt.

Hur gör man?
 
B Biket skrev:
Jag har tänkt att sätta sten runt huset med betongplatta, ingen källare, då vi i nuläget har gräsmatta hela vägen till väggen.

Jag har läst mig till följande:
Gräv cirka 20-30cm ner, cs 50cm ut, se till att ha lutning från huset. På med markduk i botten. Därefter sätter man stenmjöl följt av makadam/singel.

Vad jag sedan läser här i forumet är att om man gör så, så blir det istället en vallgrav/stenkista. Vilket blir helt motsatt effekt.

Hur gör man?
Vad menar du med att ”sätta sten”? Menar du marksten runt huset? Typ en gång. Eller vad tänkte du göra?
 
Jag skulle gräva ett halvt spadtag djupt, jämna till ytan med 0/8 eller 4/8 och sen sätta stenen/ plattorna med fall från huset.

Skippa markduken!
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Ska du göra det riktigt så är en sån här uppbyggnad lämplig.
-Marksten, fogas med fogsand
-Sättmaterial 30mm (material: stenflis 2-4 eller stenmjöl 0-4). Rekommenderar stenflis.
-Bärlager 0-32, ca 200mm (Tjocklek beroende på bärighet)
-Geotextil/Markduk
 
  • Gilla
DanielSt81
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
Ska du göra det riktigt så är en sån här uppbyggnad lämplig.
-Marksten, fogas med fogsand
-Sättmaterial 30mm (material: stenflis 2-4 eller stenmjöl 0-4). Rekommenderar stenflis.
-Bärlager 0-32, ca 200mm (Tjocklek beroende på bärighet)
-Geotextil/Markduk
Exakt så. Gräva ut, markduk, bärlager (absolut inte makadam), stenmjöl/stenflis. Tror jag använde 0-16 senast eftersom jag hade hemma.

Vet inte hur det ska bli en stenkista? Med lite lutning så rinner det ju av.

Bra att inte glömma är att sätta kantsten först.
 
D DanielSt81 skrev:
Vad menar du med att ”sätta sten”? Menar du marksten runt huset? Typ en gång. Eller vad tänkte du göra?
Runt huset, som dränering, och slippa att det växer upp mot panelen.
 
Ungefär såhär ska det väl se ut.
 
  • 486027-5304503d2930e21d1cd356f8f5ba4795.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Biket skrev:
Ungefär såhär ska det väl se ut.
Ok, då vill du alltså ha en stenkant och mellan kanten och huset ett lager med typ dekorsten. Då skulle jag gräva ut och markduk i botten. Jag skulle dock sätta kantsten som är lite högre än det på bilden för att inte få gräset att växa över. Kantsten gjuter du i betong. Behövs inte mycket betong runt sten.
Om du vill ha bärlager under dekorsten då skulle jag lägga markduk mellan dessa så det inte blandas med tiden. Men vatten kommer ju rinna neråt. Antar dock att du har någon typ dränering runt huset? Det blir ju inget problem
 
B Biket skrev:
Ungefär såhär ska det väl se ut.
Då behöver du knappast nått bärlager under det synliga gruset
 
D DanielSt81 skrev:
Ok, då vill du alltså ha en stenkant och mellan kanten och huset ett lager med typ dekorsten. Då skulle jag gräva ut och markduk i botten. Jag skulle dock sätta kantsten som är lite högre än det på bilden för att inte få gräset att växa över. Kantsten gjuter du i betong. Behövs inte mycket betong runt sten.
Om du vill ha bärlager under dekorsten då skulle jag lägga markduk mellan dessa så det inte blandas med tiden. Men vatten kommer ju rinna neråt. Antar dock att du har någon typ dränering runt huset? Det blir ju inget problem
Så jag ska alltså, gräva ner cirka 30cm djupt, 50cm ut från vägg. Sätta dit kantsten. Lägga dit markduk i botten, fylla med dekorsten, sen är allting klart?

Inge makadam eller stenflis?

Jag vet inte om det finns någon dränering, huset är byggt 50/60tal.
 
Redigerat:
B Biket skrev:
Så jag ska alltså, gräva ner cirka 30cm djupt, 50cm ut från vägg. Sätta dit kantsten. Lägga dit markduk i botten, fylla med dekorsten, sen är allting klart?

Inge makadam eller stenflis?

Jag vet inte om det finns någon dränering, huset är byggt 50/60tal.
Om jag förstår dig rätt så är anledningen att du inte vill ha gräsmatta hela vägen till huset längre. Kanske lite bättre dränering? Har du haft problem hittills?

Hur mycket du gräver ner är egentligen mer efter eget smak. Men du behöver kanske inte ens 30 cm egentligen. 10-15 räcker nog eftersom du inte använder det för något (gångväg eller sånt). Kantsten vad du tycker ser snygg ut. Men det behöver inte hålla något så mellan 10-15 cm djupa sten där en bit ligger ovanför marken.

Markduk och dekorsten räcker. Bärlager och stenflis gör du under marksten eller annat som du belastar på något sätt. Det ska då nämligen inte röra sig eller sätta sig. Men inget av det är nödvändigt i ditt fall.
 
  • Gilla
Biket och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad är poängen med markduken?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är poängen med markduken?
Slippa ogräs och inte blanda med jorden under.
 
  • Gilla
Thuleslapper
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Slippa ogräs och inte blanda med jorden under.
Nedgrävd markduk hjälper inte mot fröogräs..
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Jag har liknande på en fastighet. Kantstenen på bilden är absolut att föredra jmf med en högre.
Då kan gräsklipparens ena hjul gå på stenen och du slipper dubbelarbete med manuell kantklippning.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.