Jag håller på med att få till en förstukvist, men har lite dilemma vilken typ av grund som är lämpligast. Förutsättningarna är följande.
  • Huset är bestående i den delen som är aktuell för förstukvist av gjuten platta.
  • Berget har tidigare gått ända in på tröskeln i stort sett.
  • Ingen byggnation har varit där tidigare.
  • Berget är nu spräckt med ett ca djup på 20-30 cm. över hela ytan som kommer att bebyggas samt hela den ytan som kommer att anläggas för gårdsgrus.
  • Storleken på byggytan är ca 3,6 m utefter huset och 2 m ut från huset. Och solitt berg under hela delen.
  • Det finns en vattensamling vid regn som står ett litet tag, men försvinner ganska snabbt via håligheter i berget. (Halvtimme)Just denna samling ligger (dessvärre?) där ena ytterhörnet kommer att befinna sig.
  • Färdigt golv på förstukvist ska ligga lika golv på befintlig del.
  • Självfallet blir det ett tak på förstukvisten.
IMG_3349.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu till egen fundering och som jag ser ett alternativ. Kom gärna med synpunkter då jag är lite ute på osäkert vatten.
En gjuten platta med förankring i berget.

Namnlös 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt ifall det är otydligt. Och detta är enbart en principskiss och överhuvudtaget inte överensstämmande med verkligt utförande, utan enbart som idé.
Anledning till denna konstruktion är främst för att inte vattnet som kan finnas vid främst kraftigt skyfall samt snösmältning som små, men förhållandevis snabbt försvinnande pölar. Det kommer att lägga ett dräneringsrör som leder bort vatten men tyvärr inte i pölen där vattnet syns på tidigare bild. En fördel med denna konstruktion är att jag kan få gårdsgruset högre upp utan att det ligger mot trä. En estetisk del som jag värdesätter, då befintliga huset är lågt placerat. Trägolvet isig är flytande då det ska finnas möjlighet att ta undan det för renhållning.

En annan lösning som skulle vara besparande av tid är gjutna plintar med bärlina av trä, men då innebär det att träet kommer närmare eventuellt vatten och vad det för med sig i framtiden.

Är det någon som har idé på annan konstruktion så vill jag gärna ta del av den.
Med vänlig hälsning, Noramasen

Hej,

Om du ändå tänkt ha trä upptill så skulle jag byggt hela rasket i trycktvirke.

Och går man på det gjutna alternativet så ser jag ingen vits att isolera plattan, om det inte är tanken att den ska byggas in å värmas upp i framtiden.

Visst ligger tanken på tryckt trä, men med nackdel att det kommer organiskt material närmare det blöta med den påverkan det kan utgöra. Detta trä kommer då också att vara en bärande del som kommer att bli svårt att kunna byta ut om det blir läge för det.
Isoleringen tänker jag att den fyller funktion av utfyllnad men främst som en del i att den tar upp eventuell buffert för markförändringar vid exempelvis frysning typ svallis.
Det kommer att bli intressant nu imorgon då det ska komma ganska mycket regn så man får se var vattnet blir stående.
Tackar för intresset👍
Mvh Noramasen

Hej!
Du bör inte köra tryckat om du har tänkt försluta farstun med väggar då tryckat avger emissioner och ska/får inte användas inomhus enligt lag.

Är det en öppen farstu med endast glesade golvbrädor, räcke och ett tak ordar jag för en plintgrund med tryckat virke då det ändrar nuvarande förhållanden så lite som möjligt med hänsyn till ditt befintliga hus. Så länge du inte försluter runt grunden med ex spont utan låter det hållas luftigt ska inte fukten bli ett problem för träet då det luftas ut. Se bara till att det ej finns chans att träet hamnar i vatten.

Kör du gjuten platta finns det risk att kantbalken leder/koncentrerar vatten mot hörnen av farstun och ökar fuktbelastningen mot ditt hus om det är som du säger att det brukar samlas vatten där farstun ska stå.

• Gilla
f4mv
  • Laddar…
Gummistol Gummistol skrev:
inomhus enligt lag.
Det blir en helt och hållet kallställd förstukvist.
Gummistol Gummistol skrev:
Kör du gjuten platta finns det risk att kantbalken leder/koncentrerar vatten mot hörnen av farstun och ökar fuktbelastningen mot ditt hus om det är som du säger att det brukar samlas vatten där farstun ska stå.
Tanken ligger i att det inte kommer att bli en kantbalk. Det är tänkt att det kommer plintar som förankrar plattan i berget. Och det som ska ta upp eventuella konsekvenser av låg marginal mellan platta och berg är lagret med frigolit och makadam. Plintarna är det som egentligen tar upp belastningen från stolparna.
Såg nu igår att vattenståndet är ca 25 cm som minst från färdigt golv. Så det kommer att dräneras lite ytterligare med spräckning av berg. Puh😅
Men får jag bort dessa blockeringar så öppnar det också upp för alternativa lösningar.
Tackar för inlägget. Det är värdefullt 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.