Hejsan.
Jag tillträdde en relativt nyanlagd (2 år) tomt i helgen.
En del av tomten är ett berg där delar är bortsprängda.
Ett av borrhålen är kvar i berget och det sticker ut ledningar ur hålet.
Men kan inte låta bli att fundera på om det är en osprängd dynamitgubbe med tändhatt som sitter kvar.
Vad tror ni?

• 20260510_094828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260510_094820.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
I
M Magnus Berglund3 skrev:
Hejsan.
Men kan inte låta bli att fundera på om det är en osprängd dynamitgubbe med tändhatt som sitter kvar.
Vad tror ni?
Detta verkar spännade, det ser ut som att det är tre trådar som kommer upp ur hålet och vad jag minns av sprängtjänsten så borde det bara vara två om de går till en laddning.
Kolla med säljare vilket företag som gjorde sprängningarna så kanske du kan få ett svar.

• Gilla
volvo v40 och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Detta verkar spännade, det ser ut som att det är tre trådar som kommer upp ur hålet och vad jag minns av sprängtjänsten så borde det bara vara två om de går till en laddning.
Kolla med säljare vilket företag som gjorde sprängningarna så kanske du kan få ett svar.
Tack för input.
Tomten är en del av en bostadsrätt så jag ska kolla med styrelsen om det vet nåt.
Ville bara kolla med expertisen här på forumet först.

I
Tack för input.
Tomten är en del av en bostadsrätt så jag ska kolla med styrelsen om det vet nåt.
Ville bara kolla med expertisen här på forumet först.
Skulle någon ha slarvat och lämnat en odetonerad laddning i ett hål så har den personen nog sprängt för sista gången.
Det finns nog någon på forumet som har civil erfarenhet av sprängningar så du kan nog få ett säkrare svar än mitt.

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Jag hade också ett par såna stenar med en grön och vit kabel utstickande ur dem efter att vi byggde vårt hus 2002 och misstänkte blindgångare. Kopplade in 220V-kabel med timer på dem, men inget hände😄

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Serafim Dahl och 15 till
  • Laddar…
Hejsan.
Vad tror ni?
Dra i dom och känn om dom sitter fast.
Det är en gammal va-tändare.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Hejsan.
Vad tror ni?
Är jag den enda fega personen här som istället för att skriva här på forumet hade kontaktat polisen först? Jag menar, misstänker man kvarglömd, ej detonerad sprängmedel då är det inte forumets "experter" som löser detta. Att dra i trådar eller koppla på 230V är väldigt dumma förslag och kan vara direkt livsfarligt att följa råden. Ring 112 istället för prata med styrelsen, som förmodligen också är en grupp amatörer i frågan.

Kanske är det för sent och det visade sig vara helt ofarligt, men uppenbarligen visste du inte det från början. Jag hade inte velat leka Ture Sventon...

• Gilla
  • Haha
EvertL och 21 till
  • Laddar…
Det är förmodligen simplex, inte dynamit

• Gilla
stefan_steffansson
  • Laddar…
O oddan skrev:
Det är förmodligen simplex, inte dynamit
Är det tre trådar borde det vara duplex. ;)

• Haha
  • Gilla
EvertL och 16 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det snabbaste sättet är nog att ringa polisen men jag vet inte om det är det bästa sättet. Jag hade nog provat att få tag på dom som gjort arbetet men om det var svårt tror jag nog att polisen skulle ta det här på allvar..
Jag hade inte dragit i någonting eller försökt manipulera det. Du har ingen aning om vad det är och när man spränger berg har man normalt tunga mattor ovanpå. Även om risken för att det där kommer detonera när du pillar måste vara en på hundra tusen eller nåt så är det dumt med tanke på eventuella konsekvenser (död).

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
A A_Camera skrev:
Är jag den enda fega personen här som istället för att skriva här på forumet hade kontaktat polisen först? Jag menar, misstänker man kvarglömd, ej detonerad sprängmedel då är det inte forumets "experter" som löser detta. Att dra i trådar eller koppla på 230V är väldigt dumma förslag och kan vara direkt livsfarligt att följa råden. Ring 112 istället för prata med styrelsen, som förmodligen också är en grupp amatörer i frågan.

Kanske är det för sent och det visade sig vara helt ofarligt, men uppenbarligen visste du inte det från början. Jag hade inte velat leka Ture Sventon...
Känns som det här kan sluta med två olika artiklar

”Bombstyrkan ryckte ut till bostadsområde - Ingen bomb, var practical joke av elektriker”

”Dola utlöste i bostadsområde - En död och stora materiella skador”

Jag hoppas det blir den översta.

• Gilla
Tradgardsfe och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Är det tre trådar borde det vara duplex. ;)
Nja. Triplex väl… ?

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Ser helt normalt ut tycker jag. När laddningen sprängs så blir ju trådarna kvar, inget konstigt i det. Blåser man ur trådarna ur hålet så har man misslyckats med sandfyllningen eller laddat för hårt.
Har aldrig sprängt själv men var med farsan som sprängde mycket vid sommarstugan. Riktigt spännande när man var grabb. Men nog tyckte jag farsan laddade lite fegt, tyckte nog stenarna kunde få flyga lite högre. 😄

• Gilla
  • Wow
Alti och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ser helt normalt ut tycker jag. När laddningen sprängs så blir ju trådarna kvar, inget konstigt i det. Blåser man ur trådarna ur hålet så har man misslyckats med sandfyllningen eller laddat för hårt.
Har aldrig sprängt själv men var med farsan som sprängde mycket vid sommarstugan. Riktigt spännande när man var grabb. Men nog tyckte jag farsan laddade lite fegt, tyckte nog stenarna kunde få flyga lite högre. 😄
När vi var små sprang vi runt där det sprängts och tog all "stubintråd" vi kunde hitta. Den på TS bild hade vi definitivt ryckt upp.
Så släpp ut några nyfikna barn, så är det snart rensat.

• Gilla
  • Haha
Serafim Dahl och 14 till
  • Laddar…
Minns våra experiment med en hushållsvaraoch nåt bekämpningsmedel.
Inte helt säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.