Hej, längs vårt uterum har vi en stenlagd gång. Sannolikt ca 20 år gammalt, se bilden

Det ligger en markduk där under redan som är gammal och inte gör dott jobb längre. Min plan är att

- gräva ur ca 10cm, få bor allt ogräs
- lägga ny duk och nytt lämpligt material på den
Lägga tillbaka stenplattor

Tar gärna input på vad jag ska tänka på, möjliga fallgropar etc om någon har nåt att dela med sig av. Det är.väl viktigt qtt det blir dränerande/fall åt rätt håll tänker jag

Vad är bäst fraktion på material att fylla tillbaks med på nya duken? Vilken typ duk är bäst?

• 20260508_194428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du lera/dålig bärighet under eller vad tänker du att markduken ska göra för nytta under det nya gruset?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
10 cm känns lite snålt om man vill göra det ordentligt.

F fribygg skrev:
Har du lera/dålig bärighet under eller vad tänker du att markduken ska göra för nytta under det nya gruset?
Stoppa ogräs tänker jag, nu tar det sig upp mellan golvbrädor i uterummet, närmast fönstret

P Peter_Ker skrev:
10 cm känns lite snålt om man vill göra det ordentligt.
Tack kan du utveckla? 👍

K KennyRogers skrev:
Stoppa ogräs tänker jag, nu tar det sig upp mellan golvbrädor i uterummet, närmast fönstret
Du har redan en duk på platsen om jag förstår dej rätt?

K KennyRogers skrev:
Kirskålen (som jag tycker ogräset på bilden ser ut som) skickar ut sina rötter horisontellt i jordlagret ovanför markduken. Markduken gör alltså ingen nytta mot kirskål.

Kirskål åtgärdar du inte med att byta ut lite markduk...

Markduken ser ju till att lagren håller sig separerade. Jag hade valt flis och sedan kört på en hårdfog mellan plattorna och vid uterumsväggen

Tack,
Ok jag får nog börja gräva och se vilken nivå duken ligger på. Den kanske kan ligga kvar då

Den befintliga duken verkar inte hindra ogräs så det verkar ju inte nån större mening med att lägga dit nån ny duk..

Nu har jag grävt ur 15-20cm som djupast och lite grundare mot uterummet
"Syllen" eller vad man kallar golvregeln låg emot jorden och det var mkt rötter in under golvet. Duken som var där låg bara 20cm ut från uterummet. Skar bort det som stack ut. Rensat rötter ovan och under duken och frilagt hela syllen.

Nu tänker jag lägga en 100g duk, sen sätta rostiga kantband mot utsidan och fylla med något lämpligt . Struntar i plattorna
Vad tror ni om det?

• 20260514_181019.jpg
    Skapa konto
  • 20260514_181007.jpg
    Skapa konto
  • 20260514_180956.jpg
    Skapa konto
  • 20260514_180951.jpg
    Skapa konto
  • 20260514_180125.jpg
    Skapa konto
  • 20260514_180114.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.