Ska gjuta en liten platta ~3x2m och bygga en skalmur 200x200x400 finja block på i ett L som ansluter till befintlig mur. Är inne poå att gjuta plattan först, ha kolla på armeringen och sedan sätta skalblocken på färdig platta. Borra hål för armering etc.

känns lättast som "amatör" även om ja meckat typ hela mitt liv med diverse så har ja inte gjiort just detta förut

Förstår såklart att man skulle kunna sätta armering innan som sticker upp och sätta skalblocken i "blöt" betong eller semiblöt iaf. men detta känns lite risky. eller?

Tips och råd? Ett jäkla jobb med detta så vill ju att det ska bli bra.

Torrsättningen görs med murbruk förövrigt för att ta upp små ojämnheter och få fullt stöd.
 
K
Vad är Finja block? Finns en uppsjö av olika block för mur. Höjd på muren och marktryck bakom är ju det som ställer krav på utformning och konstruktion.

Jag har byggt stödmurar i både Leca och skalblock. På gjuten klack och på platta (teknikrum till pool). Mitt tips är att ju mer du kan göra i obrunnen betongplatta desto enklare och mindre att göra sen. Så sätt definitivt vertikal armering i plattan innan den brunnit, helst naja fast i plattans armering om möjligt. Och sätt första varvet i betongen innan den brunnit färdigt, då kan du enkelt få det i våg och sen går det snabbt och smidigt att mura vidare resterande varv när plattan brunnit klart
 
finjas skalblock finns säkert varianter men exakt modell spelar kanske mindre roll det är ju principen jag är ute efter . I vilket skede sätter man det i blöt betong? lite svårt att se hur man justerar nivån när det inte är heöt fast underlag. precis därför ja tänkte vänta men förstår att det är bättre som du säger

första varvet är ju viktigast att få rakt och plant så föklara gärna lite hur man gör just det
 
Redigerat:
K
A Arne999 skrev:
finjas skalblock finns säkert varianter men exakt modell spelar kanske mindre roll det är ju principen jag är ute efter . I vilket skede sätter man det i blöt betong? lite svårt att se hur man justerar nivån när det inte är heöt fast underlag. precis därför ja tänkte vänta men förstår att det är bättre som du säger

första varvet är ju viktigast att få rakt och plant så föklara gärna lite hur man gör just det
Varför skulle det vara problem att sätta block i/på icke fullt härdad betong? Gjort precis det när jag gjöt klack och approachen finns även som förslag i tillverkarens monteringsanvisning
 
säger inte alls att det är ett problem utan mer att ja vet inte exakt när och hur det beter sig när man inte har känsla... nu har ja precis gjutit och såhär i efterhand så hade det väll gått fint med tanke på hur "trög" betongen är men det visste ja inte innan ... va ju rädd att man riktar in rakt å så sätter det sig lite va vet ja
 
K
Om det sätter sig lite när du murar då? Hur gör du då? För inte fasen är toleranserna på ett enda murblock bra nog att du kan stapla flera varv och förvänta dig att allt är i våg och lod. Murbruk mellan kommer behövas för att justera. Du kommer nog märka samma sak nu när du ska lägga första varvet på brunnen platta. Är den 100% i våg, nja. Bruk under kommer med största sannolikhet att behövas för justering.
 
japp det är jag helt med på och jag säger inte emot dig. Kände mig bara för osäker så det bleir skalblockefter. Satte dock en mall och armering så dom sitter som berget iaf
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.