Vårt hus dränerades med Isodrän för 5-6 år sedan och vad jag fick till mig av förra ägaren var där inga problem efter det. Innan vet vi inte eftersom de köpte huset av ett dödsbo och sen totalrenoverade.
Nu är det dags för oss att sälja och såklart fick jag ett fuktproblem i källaren 2 dagar innan visning...
Det är väldigt lokalt, totalt kanske 1 m2 men utspritt i höjdled. Det ser ut som att det följer några sprickor i putsen men inte helt säkert.
Det finns en vattenutkastare ca 1 m åt höger och ovanför fukten men jag kan inte se att där är något läckage därifrån. Det finns inga andra vatten eller avloppsrör i närheten.
I onsdags tvättade jag stenplattorna utanför entren och närmast huset är där en svacka till vänster om yttertrappan där det blev en pöl som tog en stund att rinna undan. Fukten hittade jag på källarväggen ca 4 meter från där pölen var.

Upptäckte fukten i torsdags och har kört avfuktaren på max med full värme i elementet för att torka ur med god effekt. I början var det kallt och fuktigt på fläckarna och "varmt" och torrt på övriga partier.

Nu har vi försökt återskapa problemet för att komma fram till om mitt tvättande är orsaken eller inte. Jag spolade därför vatten där pölen var och uppskattningsvis 700l blev det under 20-30 minuter. Ingen märkbar förändring på väggen.
Någon timme senare la jag vattenslangen precis vid den del av väggen där fukten kom och lät den spola i 25 minuter, drygt 750 l bör det blivit. Fortfarande ingen märkbar skillnad på väggen.

Vad har forumet för funderingar på detta? Det har inte regnat speciellt mkt senaste veckan även om det kommit några skurar.

IMG_7646.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7655.jpeg
Skapa konto

Fuktfläckarna på väggen. Vattenutkastaren syns uppe till höger.

IMG_7654.jpeg
Skapa konto

Pölen bildades till vänster om trappan mot murstenen och fukten upptäcktes ungefär vid ventilen i grunden till höger om trappan.
IMG_7653.jpeg
Skapa konto

Man ser dräneringens topplist under altanen (ja, det är inte helt optimalt....) och pölen låg alltså mer än en dm under listen. Det bör alltså inte kunnat rinna på/bakom listen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.