Jag har en Corroventa CTR300TT som har gått i många år nu. Hygrostaten har gjort sitt så maskinen går i princip alltid på avfuktning trots 47-52% RF I grunden.
Jag har nu fått tag på en till 300TT som jag tänkte ha i reserv. Till denna medföljde hygrostat + panel som jag tänkte koppla in i min gamla maskin tills vidare då maskinen fortfarande fungerar bra. Dock ser den "nya" hygrostaten och panelen lite annorlunda ut. Hygrostaten är större och panelen har en switch för kontinuerlig fläktdrift på/av vilket saknas på min nuvarande panel.
På min nuvarande maskin så kan jag istället ställa kontinuerlig fläktdrift på/av med en knapp på avfuktaren. På den "nya" avfuktaren har man pluggat denna switch (förmodar för att man ska kunna ställa detta från panelen?).
Min fråga är då, kan jag använda den "nya" hygrostaten och panelen rakt av med min gamla avfuktare? Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har nu fått tag på en till 300TT som jag tänkte ha i reserv. Till denna medföljde hygrostat + panel som jag tänkte koppla in i min gamla maskin tills vidare då maskinen fortfarande fungerar bra. Dock ser den "nya" hygrostaten och panelen lite annorlunda ut. Hygrostaten är större och panelen har en switch för kontinuerlig fläktdrift på/av vilket saknas på min nuvarande panel.
På min nuvarande maskin så kan jag istället ställa kontinuerlig fläktdrift på/av med en knapp på avfuktaren. På den "nya" avfuktaren har man pluggat denna switch (förmodar för att man ska kunna ställa detta från panelen?).
Min fråga är då, kan jag använda den "nya" hygrostaten och panelen rakt av med min gamla avfuktare? Någon som har erfarenhet av detta?
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Du kan sätta en separat styrning på stickproppen från correnventan, du behöver dock behålla hygrostatpanelen och ha denna inställd på max. Du tappar också funktionen med att corroventan hela tiden går på minimumfläktläget. Men det är ett väldigt billigt "fix" för ca 200 kronor.
https://www.amazon.se/dp/B0DB1MPFYS?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
https://www.amazon.se/dp/B0DB1MPFYS?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset. Jag har haft tankar på att ersätta reläet i den gamla hygrostaten med ett smart relä (Shelly), som kan styras mot en trådlös hygrometer (Tapo T310). Då kan jag ställa exakt när jag vill att avfuktning ska startas + att jag behåller kontinuerlig fläktdrift.
Klicka här för att svara