Är spekulant på ett mindre hus 60 kvm byggt 1967 som står på ett berg med trång krypgrund.plasta in går inte.fuktkvoten är lite för hög.finns det andra alternativ för att få ner fukten? Är berädd att det kostar en slant.
Huset perfekt för mig även tomten.
Finns en liten inspektionslucka till vänster,inga ventiler i grunden.
Kan ingenting om dränering osv.
Mvh Tomas

• Screenshot_20260504_144409_Hemnet.jpg
  • Screenshot_20260504_144148_Hemnet.jpg
  • 20260504_141036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260504_105521.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260504_140708_OneDrive.jpg
    Skapa konto
Hej

Utifrån bilderna så ser det ut att vara torrt och ingen påväxt av mögel syns. Så om om inget har gjorts därunder sedan 1967 så lär det vara friskt även i framtiden.

Är det berg under så återstår att höja huset om du vill kunna göra något.
Alternativt så kan du ställa dit en kondensavfuktare så blir luften lite torrare.

• Gilla
Tompabrallan och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Utifrån bilderna så ser det ut att vara torrt och ingen påväxt av mögel syns. Så om om inget har gjorts därunder sedan 1967 så lär det vara friskt även i framtiden.

Är det berg under så återstår att höja huset om du vill kunna göra något.
Alternativt så kan du ställa dit en kondensavfuktare så blir luften lite torrare.
Ok men det hängde små kokongen i taket på krypgrunden.och fuktkvoten enligt anticimex är för hög..

Anticimex kommer alldeles strax erbjuda dig en enkel och smidig lösning på ditt "problem" genom att installera en krypgrundsavfuktare+rör kostar säkert 50-80 000 kr nuförtiden. 😇

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Källarspindlarna finns där för att det är lite fuktigare året runt antar jag, och att det finns andra insekter som de kan äta.

Försök ta reda på av säljarna när det senast gjordes något med trossbotten. Det är faktiskt för rent och fint ut för att vara nästan 60 år.

Att Anticimex skriver sådär angående fukt i krypgrunden verkar nästan vara standard utifrån andra trådar i ämnet. Som en händelse så säljer de även avfuktare och installation av dessa, till en hög kostnad.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Källarspindlarna finns där för att det är lite fuktigare året runt antar jag, och att det finns andra insekter som de kan äta.

Försök ta reda på av säljarna när det senast gjordes något med trossbotten. Det är faktiskt för rent och fint ut för att vara nästan 60 år.

Att Anticimex skriver sådär angående fukt i krypgrunden verkar nästan vara standard utifrån andra trådar i ämnet. Som en händelse så säljer de även avfuktare och installation av dessa, till en hög kostnad.
Ang anticimex,så prata jag med han,avfuktare lönlöst pga av utrymmet går inte lägga plast i botten.

Lönlöst att det knappast att ha en avfuktare utan plast på marken. Har hållit den relativa luftfuktigheten på 75% hela vintern istället för 100% förra vintern i mina föräldrars fritidshus.

I InsidersUnited skrev:
Anticimex kommer alldeles strax erbjuda dig en enkel och smidig lösning på ditt "problem" genom att installera en krypgrundsavfuktare+rör kostar säkert 50-80 000 kr nuförtiden. 😇
Är villig betala 100- 150 tkr för en bra lösning för framtida problem. Avfuktare va inte aktuellt enl anticimex pga såå trångt lågt.

Personen från Anticimex är en försäljare som ska sälja deras produkter. Så dennes råd skulle jag ta med en säck salt.

Ljungby fuktkontroll har en bra kunskapsbank kring fukt i krypgrunden. Och är relativt neutrala vid kontakt har jag förstått utifrån svar från de som har varit i kontakt med dem.

https://www.lfs-web.se

Nu syns bara huset i en dålig vinkel. Men är det ens värt 150.000 idag? Ser ut som ett mycket enkelt fritidshus.

Du bör för övrigt radera den pdf du har bifogat.

Ossian K Olsson
T Tompabrallan skrev:
Är villig betala 100- 150 tkr för en bra lösning för framtida problem. Avfuktare va inte aktuellt enl anticimex pga såå trångt lågt.
Nästan så jag tror att det lättaste ”bara” är att lyfta upp hela huset för att höja krypgrunden.

Med det sagt så ser det ju jättebra ut på bilderna.

Kolla takavattning och så att det är schysst runt grunden.
Hur "hög" är krypgrunden? Ryms en mindre sorptionsavfuktare, får du väl peta ut slangarna med nånting. Om du väljer att gå den vägen.

• Gilla
Tompabrallan
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Personen från Anticimex är en försäljare som ska sälja deras produkter. Så dennes råd skulle jag ta med en säck salt.

Ljungby fuktkontroll har en bra kunskapsbank kring fukt i krypgrunden. Och är relativt neutrala vid kontakt har jag förstått utifrån svar från de som har varit i kontakt med dem.

[länk]

Nu syns bara huset i en dålig vinkel. Men är det ens värt 150.000 idag? Ser ut som ett mycket enkelt fritidshus.
Det är ett vinterbonat fritidshus, komunalt vatten/avlopp.pris 1.5 .finns prutmån.

N Niklaspe skrev:
Kolla takavattning och så att det är schysst runt grunden.
Hur "hög" är krypgrunden? Ryms en mindre sorptionsavfuktare, får du väl peta ut slangarna med nånting. Om du väljer att gå den vägen.
Har tänkt så. En sorptionsavfuktare som går under sommaren. Under den kalla tiden så har grunden och ute temperaturen samma lika tempetatur= ingen kondens.och att se till takavattning osv😀

Utifrån läget idag skulle jag göra ingenting utom ställa dit några mätare för att kunna följa temperaturen och luftfuktigheten under det kommande året.

Möjligen köpa en Wood's DSC50FM, som är 50 cm hög. Den lär ta fungera tillräckligt bra för att hålla nere luftfuktigheten.

Vad är det för resten som huset står på? Är det en mur och det finns jord ända emot kan du gräva bort det närmast och lägga en platonmatta emot muren och lägga en dräneringsslang runt huset, om det saknas idag.

• Gilla
Tompabrallan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.