Hej!
Jag håller på att göra iordning en gammal norrbottensgård.
Har rivit ut golv och bjälklag enl bilderna och ska nu täta grunden samt lägga någon form av ångapärr i trossbottnen. Samt eventuellt även installera en luftavfuktare (om det behövs…) Jar några frågor som jag hoppas nån vänlig och kunnig själ kan svara på:
* Hur tätar man en stenfot på bästa/mest effektiva sätt? Tycks råda en del delade meningar ang hur detta ska göras.
* Hur tätar man bäst mellan syll och stenfot/grund?
* Vad gäller trossbotten så har jag fått förslaget att lägga diffusionsspärr i form av duk samt fylla med 30cm Skumglas. Samt slå detta lätt med vib.
Tacksam för alla goda råd jag kan få.
Jag håller på att göra iordning en gammal norrbottensgård.
Har rivit ut golv och bjälklag enl bilderna och ska nu täta grunden samt lägga någon form av ångapärr i trossbottnen. Samt eventuellt även installera en luftavfuktare (om det behövs…) Jar några frågor som jag hoppas nån vänlig och kunnig själ kan svara på:
* Hur tätar man en stenfot på bästa/mest effektiva sätt? Tycks råda en del delade meningar ang hur detta ska göras.
* Hur tätar man bäst mellan syll och stenfot/grund?
* Vad gäller trossbotten så har jag fått förslaget att lägga diffusionsspärr i form av duk samt fylla med 30cm Skumglas. Samt slå detta lätt med vib.
Tacksam för alla goda råd jag kan få.
Tänker mig den konstruktion som innebär minst underhåll och minst risk för framtida huvudvärk.surris skrev:
Bjälklaget var tyvärr bara skräp; så det blir nytt, isolerat bjälklag 190-reglat.
Anledningen tlll min fråga är att hon som gjort besiktningen samt föreslagit åtgärder; rekommenderar att ta bort översta 10cm av jordlagret. Lägga diffusionsspärr och fylla med skumglas.
En entreprenör som jag diskuterade saken med ville täta och plasta samt sätta in en fuktavskiljare.
Kort sagt; vad är säkraste lösningen för att slippa problem?
Viktigaste är att marken är torr. Oftast byggde man huset förr på en liten höjd eller den marken som inte gick att odla på (stenig t.ex.). De brukar ha ganska bra förutsättningar. Men att dränera runt huset och gräva av marken så det blir fall ifrån huset är det första man borde börja med. Då har du bra förutsättningar för både mullbänk och krypgrund.
Besiktningen pratar om en mullbänk och entreprenören en krypgrund.
Du kan gräva ut så mycket jord det går utan att gräva djupare än grundstenarna, gräver du djupare är det risk för underminering.
Har du höjden hade jag gjort en krypgrund annars mullbänk. Täta grunden med lerbruk som blandas fet, krypgrunden ska ha ventilationshål.
Mullbänk:
Markduk
Skumglas eller perlite. Regelstomme fäst i timmerväggar eller liggande på sten/plint
Lerbruk 5-10cm
Öppet golv som kan andas, helst massivt trägolv med lite springor.
Krypgrund enligt standards. Inte inplastat med avfuktare utan uteluftsventilerad, ventiler öppna på vintern och stängda på sommaren.
Besiktningen pratar om en mullbänk och entreprenören en krypgrund.
Du kan gräva ut så mycket jord det går utan att gräva djupare än grundstenarna, gräver du djupare är det risk för underminering.
Har du höjden hade jag gjort en krypgrund annars mullbänk. Täta grunden med lerbruk som blandas fet, krypgrunden ska ha ventilationshål.
Mullbänk:
Markduk
Skumglas eller perlite. Regelstomme fäst i timmerväggar eller liggande på sten/plint
Lerbruk 5-10cm
Öppet golv som kan andas, helst massivt trägolv med lite springor.
Krypgrund enligt standards. Inte inplastat med avfuktare utan uteluftsventilerad, ventiler öppna på vintern och stängda på sommaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden