7 851 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Dränera runt hus med 1.5tons grävmaskin
Hej!N Nils1234 skrev:
Om källaren ligger djupt kan det bli problematiskt. Jag har dränerat mer än 30 hus men bara ett av dem med så liten grävmaskin och det var inte jättedjupt. Det handlar inte bara om grävdjup utan även om att bli av med massorna, du har inte så lång räckvidd på en så liten maskin. Tänk på att inte placera massorna för nära schaktkanten, ha helst en meter mellan kanten på schakten och högen med massor. Var noga med att slänta ordentligt för att undvika ras, (all gammal återfyllnad är instabil). Om du vill ha några goda råd så tänk på följande: kolla nivån på utloppsröret i dränerings/dagvattenbrunnen, det bestämmer djupet på dräneringen samt vilket fall du kan ha på ledningen. Hjässan på dränröret bör inte ligga högre än underkant på betongsulan som högst. Sulan brukar vara ungefär 40 cm djupare än källargolvet men tjockare sulor förekommer. Ledningen bör ha en lutning på minst 3 promille, gärna 5-7.
Ta reda på var alla ledningar går in i huset el, vatten, fiber, ev bergvärme osv. Börja gräv i ledningens lågpunkt dvs vid brunnen annars kan du få problem med vatten i schakten. Planera logistiken i förväg, makadam ska in runt hela huset och överflödiga massor ska lastas bort, kommer en lastbil in någonstans eller behöver du en självlastande minidumper? Det kommer bli mycket mera massor än du föreställer dig😅. Hyr en bra laser den har du stor nytta av och tänk på säkerheten (rasrisk) du vill inte bli begravd så slänta ordentligt. Kolla efter en större maskin 3,5-5 ton. Det blir billigare, lättare och säkrare för dig. Lycka till.
Redigerat:
Har man som jag lyft 30-80 ton om dagligen & med åren fått en riktigt utsliten kraftigt livspåverkade opererad ryggrad & nacke, ja då vet man bättre än att "råda" någon att handjaga en källardränering.Intet skrev:
Markförutsättningarna i sig själv gör en enormt stor skillnad, & 4-5 dagars jobb kan bli 2 månaders i lera.
Du rakar väl benen va, du som är fjolla 😉
Vi pratar om över 100 ton jord. Att påstå att man skyfflar 30 ton per dag – i 6 timmar – och samtidigt hinner med att lägga dränering, fiberduk och platonmatta...O Oblignash skrev:Jag körde handgrävning med spade på vår lilla villa 8x 12 m bottenarea ca 2 m djupt i snitt, en del sten men inga bumlingar, ca en kort arbetsdag per sida 4-6 timmar ink ny dränering, platonmatta, är rätt klen men blev rätt vältränad alldeles gratis på denna semestervecka. Isolering återfylling tog väl någon arbetsdag....
Idag hade jag hyrt en liten grävare ett dygn och grävt resten för hand, har blivit lite äldre, fetare, latare och rikare. Kanske lite klokare oxå.
När vi dränerade runt huset i stan så hyrde vi en 8-tonnare utan bomsväng men med rototilt och grip.S surfarn skrev:
Man ser en del bättre när bommen sitter på sidan av hytten och så blir det inte så glappigt när den blir några år. Annars är det väl rekommenderat att man har bommen lite snett när man gräver så man ser skopan bättre.
De hade en till salu hos uthyraren och det gick efter lite övertalning att hyra den istället för deras 2-tonnare som de hade till uthyrning.
En del har bara ett behov av att skriva hur förbannat "duktiga/präktiga" dom minsann varit.Norrlandet skrev:
Skotta upp 30-35 ton så att allt hamnar 2 m upp på marknivå, alla turer upp ur gropen för att flytta massorna som åker när igen!. 50 ton blir nog mer rätt med handjaga......på 2 timmars jobb med isodrän & duk 😉
Vi som varit med i verkligheten har lite mer "sanningsenlig" version av saker.
Haha, ja det är jättebra träning! Bara man växlar läge under skottningen då och då. Jag och min 18-årige son körde ut 10 ton gräsmattejord i veckan, mha skyffel och skottkärra, och så handkrattning för att få ut jorden fint. Tog ca 2 dagar.O Oblignash skrev:Jag körde handgrävning med spade på vår lilla villa 8x 12 m bottenarea ca 2 m djupt i snitt, en del sten men inga bumlingar, ca en kort arbetsdag per sida 4-6 timmar ink ny dränering, platonmatta, är rätt klen men blev rätt vältränad alldeles gratis på denna semestervecka. Isolering återfylling tog väl någon arbetsdag....
Idag hade jag hyrt en liten grävare ett dygn och grävt resten för hand, har blivit lite äldre, fetare, latare och rikare. Kanske lite klokare oxå.
Att skotta lucker harpad jord går inte jämföra med att handgräva runt en källarvägg.J Jored skrev:
Rötter, sten, tegelsten, kabelstumpar, bitar av armeringsjärn, gamla stuprör, brädbitar, lera mm är bara några få av de saker som inte är ovanligt att hitta när man schaktar…
Med grävmaskin så suckar man och kanske får ta ett omtag, handschaktar man man så tar det ofantligt mycket längre tid.
Med grävmaskin så suckar man och kanske får ta ett omtag, handschaktar man man så tar det ofantligt mycket längre tid.
Klicka här för att svara