H
Henri: Har använt I-vax till linoleum i trappa och ytan blev nu helt matt. Doserat enligt bruksanvisning på flaskan. Erfarenheter och förslag till åtgärd?
0 svar · 5,4k läst
T
Thomas_Akerlund: Hej! I i familjen önskar större kök och mindre v-rum och ska riva nuvarande vägg samt bygga ny spånskivevägg.Har precis rivit väggen mellan v-rum och kök utom nedersta blocken. Ett problem: Nedersta siporexblocken vilar på betongen, sedan var det ett lager sand under både köksgolv och v-rum. I köket är det gjuten betongplatta på sanden och i v-rummet parkett. Den parkett som ligger
0 svar · 2,1k läst
Löjo
Löjo: Tack! Så blir det!
2 svar · 1,4k läst
D
DanNym: Weber säljer via Beijer Byggvaror, så någon av deras butiker borde lagerhålla Cal148 tycker jag... Är själv skåning så kan dessvärre inte hjälpa till med från om var de har butiker. Det finns ju flera olika sorters hydrauliskt kalkbruk och andra ÅF men det är nog all idé att fortsätta med det du börjat med, inte minst med tanke på de kulörskillnader som ofta uppträder mellan
1 svar · 2,8k läst
P
Petronille: :)Det låter ju intressant! Är det vad Byggfabriken kör med? Har sett bilder på golv där, ser fint ut.:)
12 svar · 4,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Orkar inte leta upp bilden... Den finns redan någonstans på forumet... ;) Eftersom jag känner mig som farbror blå så ska jag avlägsna mig... ;)
21 svar · 2,3k läst
S
savio: [citat] Tack för ditt svar! Vi funderar på antingen valnöt eller vitt i Tarkett Viva. Har hört andra säga att Tarkett Viva valnöt är ömtåligt också. Det jag hoppas är att det vita (Tarkett viva ask design white) är mer tåligt. Vi har förresten ett liknande fanérgolv idag, valnöt från Golvabia vilket vi är väldigt nöjda med, dock så har vi varken barn eller hund :O
5 svar · 5,4k läst
wrang
wrang: Tack för svaren. Det får bli 25mm Beseco mörkgrå furugolv
3 svar · 1,1k läst
J
jonaswikstrom: Mönstret heter fiskbensparkett
1 svar · 826 läst
F
Fader Jan: Hej alla experter. Har ett kök där en typ av plastmatta i ca 250x250 mm format, är limmade direkt på betongen. Tanken är att lägga in en platonmatta, 16 mm spånskiva och därefter en vanlig plastmatta. Platonmattan och spånskivan ska dit för att få lite varmare och mjukare golv. Tyvärr är betongen inte särskilt jämn. Den har en del höjder och dalar och jag uppskattar
0 svar · 1,0k läst
H
Hubbe2: Spillbitar brukar finnas på mattvaruhuset. udda mått, udda färger.
1 svar · 4,0k läst
G
Gurra: Hej! Har renoverat ett rum med fuktproblem och byggt upp det från grunden med platon, cellplast, 22 mm golvspån och sedan laminatgolv. Idag finns ingen ventilation i rummet (byggt på 70-talet). Rummet luktar nu ganska starkt trädoft. Jag har identifierat att lukten kommer från golvspånet. Är det vanligt att golvspånet luktar och hur länge gör det det? Som det är nu så känns lukten
0 svar · 2,0k läst
pason_67
pason_67: Ingen som vet?
5 svar · 11,2k läst
S
Stockholmparkett: Panel & List har precis de du söker! tomtebogatan norrmalm
6 svar · 6,5k läst
S
Stockholmparkett: Hej skråar ni Furu brädorna blir det inga springor om man inte är extremt slarvig. få upp en bra startrad sedan fortsätter du bara mot andra väggen, på förpakningen står det om golvet behövs slipas troligtvis kommer govet färdigputsat och behöver enbart ytbehandlas
1 svar · 2,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Har du lättbetong kan du väl spika med listspik...
5 svar · 18,5k läst
F
Farzan: Vad sägs om: Ta bort golvspånet 13 mm golvgips på glespanelen (bör nog limmas, lagd åt samma håll som glesen med långskarvarna över gles-brädor) Flytspackel upp till rätt nivå Fix och klinker Men det är kanske på gränsen styvhetsmässigt. Jag får för mig att jag hellre skulle vilja ha dubbelt golvgips (andra lagret då lagt på tvärsen och hellimmat) men då blir det litet för
7 svar · 3,4k läst
K
kent_n: Nu är golvet spacklat och klart, gjorde det i tre omgångar. 1. Flytspacklade in golvvärmen utan fall 2. Spacklade rummet förutom duschen med svagt fall 3. Spackade duschhörnan med mer fall. Verkar ha blivit ok i alla fall =)
5 svar · 2,5k läst
_bystrom_
_bystrom_: Riv ut gamla golvet, och för att kontrollera om bjälkarna är raka spänner du t.ex ett murarsnöre (segt och starkt) hårt längs sidan - utan att det tar i nånstans. Är de inte raka så skruvlimmar du en ny bjälke på sidan av den gamla - fast RAKT. ;) Kontrollera med snören på längden och bredden så alla bjälkar kommer i samma nivå. Skruvlimma golvspån 22mm. Sen så är du i mål
1 svar · 2,0k läst
B
byggarätt: Nej men spån sliter helvete på frässtålet och det är en massa jobb
1 svar · 1,4k läst
gadu^
gadu^: Nu ser man inte direkt helheten, men metallskenor är ju så trist. Hittar du nån vitpigmenterad trälist i T-profil (som 1337 säger) så blir det nog snyggt, men annars hade jag gått på Raceman lösningen med nån fog.
4 svar · 28,9k läst
·
1337
1337: Skapar infästningen inga problem så är det väl en bra metod, annars inte. Jag hade borrat upp så stort hål i parketten som möjligt och sedan dragit skruven i underlaget, för att få utrymme för rörelser.
2 svar · 4,8k läst
·
K
Kendal: Det är andra våningen så då klarar jag mig med foam, tack för svaret!
2 svar · 4,8k läst
A
SBH: egentligen räcker det precis som du säger sickla eller slipa bort limmet i skarvarna. spacklet är ju mest nödlösning
4 svar · 4,1k läst
V
vectrex: [citat] Skulle gärna få ett förslag som fungerar att göra underifrån. Vill gärna slippa riva upp hela golvet inne i huset när parketten endast är 1 år gammal. Kortla med 220mm reglar och limskruva konstruktionsplywood på sidan om golvbjälkarna? Sen en lång 28mm plank limskruvad under bjälklaget i kortlngarna som alltså får kortlingarna att samverka mera. Vad tros om detta, är
19 svar · 12,9k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan vara tight mot nån vägg men såg resultatet av det förra sommaren det va en "skidbacke" på golvet. Gick ner efter att golv läggaren feinat mot ena väggen ;-). Ek va tydligen inget kul att feina i ;-). Mvh Putte
5 svar · 3,3k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: Kan nog påstå att det blir väldigt dammigt, typ som kalk. Jag lutade mina golv + vitpigmenterad olja.
8 svar · 14,7k läst
B
ByggaPontus: Hallå alla! Jag gör ett försök att uppmärksamma min tråd en gång till, det är tänkt att målas till helgen nämligen... Ingen som kan det här?
1 svar · 5,3k läst
·
B
byggarätt: Mineritskivor eller liknade...sedan finns det speciella våtrumsskivor med EPS(isolering) och ett ytskikt av glasfiber men det kan bli trumljud...
1 svar · 10,0k läst
·
K
kia2: [citat] Någon som har något tips på prisvärda golvlister i Stockholmsområdet?
19 svar · 61,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.