11 178 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Rikta lutande golv inför läggning parkett
Hej
har byggt till ett gammalt hus. Skall ge mig på golvet i rummet närmast utbygget. I nya delen ligger ekparkett, och vi önskar samma i rummet intill, då det är en ca 2 bred öppning mellan dessa, för att binda ihop rummen.
I gamla rummet ligger ett furugolv, som dessutom lutar rejält. Efter en del mätande har jag kommit fram till att jag vill höja hela golvet till samma nivå som den höhsta punkten i rummet, för att sedan lägga på parkett.
Rummet är kvadratiskt, på ca 3,8x3,8 m
Det skiljer ca 38 mm mellan högsta och lägsta punkt.
Vilken metod är bäst/enklast/billigast?
1. Flyta rubbet? ca 20 säckar. Svårt?
2. Regla mha kilsågade reglar på cc60 på allt som överstiger 22 mm och lägga 22mm golvspån. flyta resten.
3. regla på cc30 enligt ovan, men använda tunnare golvspån? Flyta resten
4. Annan metod?
har byggt till ett gammalt hus. Skall ge mig på golvet i rummet närmast utbygget. I nya delen ligger ekparkett, och vi önskar samma i rummet intill, då det är en ca 2 bred öppning mellan dessa, för att binda ihop rummen.
I gamla rummet ligger ett furugolv, som dessutom lutar rejält. Efter en del mätande har jag kommit fram till att jag vill höja hela golvet till samma nivå som den höhsta punkten i rummet, för att sedan lägga på parkett.
Rummet är kvadratiskt, på ca 3,8x3,8 m
Det skiljer ca 38 mm mellan högsta och lägsta punkt.
Vilken metod är bäst/enklast/billigast?
1. Flyta rubbet? ca 20 säckar. Svårt?
2. Regla mha kilsågade reglar på cc60 på allt som överstiger 22 mm och lägga 22mm golvspån. flyta resten.
3. regla på cc30 enligt ovan, men använda tunnare golvspån? Flyta resten
4. Annan metod?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Istället för kilsågade så kan du skruvlimma nya reglar på sidan av de gamla, och väga av de nya så att golvet blir plant.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Då missförstod jag. Jag har gjort på det viset i 2 rum. Jag skulle iofs (amatörmässigt) tro att det är enklare att riva bort det gamla golvet, och rikta med min metod, är att bygga ovanpå det gamla. Flytspackling kan ev. vara den enklaste metoden, men dyr.
I mitt fall behövde jag bryta upp golvet oavsett uppreglingen.
I mitt fall behövde jag bryta upp golvet oavsett uppreglingen.
Klicka här för att svara