Golvet i ett av rummen i vårt hus byggt -35 har en irriterande svikt. Jag har inte gjort något åt det förrän nu när jag ha dragit igång en renovering av tvättstugan i källarplan, rummet under det aktuella rummet. Här har jag börjat ta ned innertaket och krafsar ur spånet ( det blir cirka 60 sopsäckar :P) för att dra el och sätta infälld belysning. Nu vill jag passa på att fixa svikten genom att förstärka bjälklaget som består av 210x75 mm balkar på cc 63 ca. Det är väl dimensionerat, men på grund av spännvidden - 4,35 meter mellan inerväggarna - räcker det ändå inte. Det gungar. Som jag ser det finns tre alternativ:

1. Att göra ett urtag i varje träbalk (det är lågt i tak) och trycka upp en stålbalk på tvären. Problemen är dels att fästa balken i väggarna, dels att mickla med urtagen.
2. Skruvlimma ca 175-reglar längs med befintliga samt sätta kortlingar eller krysskolva emellan.
3. Minska cc-avståndet genom att sätta 175-reglar mitt i facken.

Vad tror ni är mest effektivt?

/Henrik

Det mest effektiva är utan tvekan att halvera spännvidden enl alt 1. Det blir ju inte halverad svikt, utan flera gånger mindre. Förutsatt att golvbrädorna i sig (råspont?) inte sviktar och att stålbalken dimensioneras så den inte sviktar.
Så jag hade valt detta alternativ om jag ville bli av med "all" svikt. I andra hand alt 2 som kanske blir tillräckligt bra.

Brasklapp: Jag är inte byggnadsingenör, bara hempulare.

Ännu en kommentar från en hemmapulare, hade samma bekymmer med ett betydligt äldre hus med varierande cc mått, (huggna stockar). Provade först med att skruva fast en metallbalk längs en stocken med oförändrat resultat, så det blev till att krysskolva istället, nu blev resultatet ej hundra pga av metall balken satt fast på den ena stocken men det blev betydligt bättre.

Jag valde alt 2 pga att det inte gick att fästa in nya balkar på halva cc, och att jag dessutom behövde rikta upp golvet. Skruvlimmade 145 x 45 på båda sidor om de hundraåriga golvbjälkarna och kortlade.

Blev skapligt styvt tycker jag, och än styvare lär det bli med 12 mm plywood och 28 mm gles skruvat ovanpå.

Work in progress just nu.

Måste säga att det låter lite konstigt att det skulle vara mycket svikt i ett golvbjälklag med dessa förutsättningar!

Jag kan inte avgöra vilket som är bäst av alt 2 och 3, men är det 210mm höga bjälkar nu borde du åtminstone använda 195mm till förstärkning. Varje mm är viktig i höjdled!

Skruvlimma golvspån sedan på det så samspelar golvbjälkarna bättre med varandra och svikten minskar ytterligare, men det vet du säkert redan :)

Funkar det inte att kottla..?

Skruvlimma golvspån först och se hur mycket det förbättras, avgör nästa steg sen. Det blir rätt markant skillnad.
Sen skulle jag nog tänka Limträbalk istället för stålbalk, billigare, lättare och enklare att hantera:-)

självklart skall du använda alternativ 1 och med stål/ aluminiumbalk och inte limträbalk, då en limträbalk bygger mer för motsvarande hållfasthet.
Och du hade ju begränsad takhöjd.

Men det låter helt osannolikt att golvreglar 75x210 över ett spann på 4350mm skulle svikta på det sätt som du beskriver. Det är ju faktiskt 3"x8,5".

Har du kontrollerat golvreglarna så att de är friska och hela?
Att uppläggningsytan för golvreglarna är hel/ stabil och oskadd.

För hållfasthetmässigt finns det ingen möjlighet att du skulle få ett sådant påtagligt svaj med den dimensionen och spännvidden.

Lycka Till Med Projektet

Redigerat:
ceres skrev:
Men det låter helt osannolikt att golvreglar 75x210 över ett spann på 4350mm skulle svikta på det sätt som du beskriver. Det är ju faktiskt 3"x8,5".
Nja, det är väl inte helt osannolikt... jämför med "altan & uteplats" där de kunniga rekomenderar golvreglar 45x220 och 2-2,5m mellan bärlinorna.

Hampe skrev:
Nja, det är väl inte helt osannolikt... jämför med "altan & uteplats" där de kunniga rekomenderar golvreglar 45x220 och 2-2,5m mellan bärlinorna.

Nu tänker jag inte gå i polemik om det här,
men,
varje gymnasiebyggingenjör borde kunna hållfasthetsberäkna och dimensionera sådana här ärenden.
Och oavsett om man räknar på furu eller gran som material i balken så hamnar värdena för nedböjning på så låga nivåer att det är försumbart.
Andra träslag har sannolikt inte använts i ett hus byggt -35.

Man kan naturligtvis alltid överdimensioner allt man bygger, och på små privata projekt såsom altaner må det ju vara hänt.
Men i större projekt är det inte ekonomiskt försvarbart.

Nu vet jag naturligtvis inte vad man tänker belasta en altan med, där man rekommenderar att använda 2"x9" men det låter som överdimensionering i mina öron.
I det aktuella fallet är dessutom balken 3" x 8,5".

Alltså,
om man gör en hållfasthetsberäkning och dimensionering med givna förutsättningar skall det inte kunna bli ett sådant påtagligt svaj i golvet som TS har.
Men det förutsätter då givetvis att balkarna är friska, stabilt upplagda och hopsatta på ett bra sätt.

Och som sagt TS, lycka till.

Redigerat:
Tycker ju faktiskt också det låter som det skulle räcka gott och väl...man undrar ju om det inte är golvet som sviktar mellan bjälkarna snarare än bjälkarna?

Tack för alla svar. Jag jobbar på med innertaket. När jag frilagt reglarna ska jag kolla hur de är upplagda och om de ser fräscha ut. Att golvplanken sviktar kan jag inte utseluta men att det gungar i hela golvet när någon går förbi köksbordet beror inte på att det är svikt mellan varje bjälke. Det som oroar mig lite är att dörren till vardagsrummet, diagonalt sett i andra änden av huset, skallrar mot karmen när den är stängd och någon går genom matrummet. Eftersom bjälkarna vilar på hålstensväggarna i källaren borde vibrationerna inte fortplanta sig till den delen av huset. Det kan vara förankringen mot källarnväggarna som behöver åtgärdas. Återkommer. /Henrik

Det går lika bra att använda sig av 2 st kortlingar i varje fack, istället för att tvingas skruvlimma golvspån.
Båda alternativen funkar lika bra men med kortlingar får man friheten att välja vilket golv man vill,
alternativt behålla befintligt golv.

J
Skruv/limma på remsor (200mm) på reglarna av plyfa så slutar det att gunga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.