2 296 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Lägga Klinkers på detta underlag?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har en dundersnygg platsmatta, väldigt stum och hård. Sitter klistrad med någon svart kletig massa (säkert asbest i skiten)
Undrar då om det går att klinka direkt på denna snygga matta? Ytan är ca 4 kvm, alltså lite.
Jag vet att man helst ska ha en speciell skiva till underlag, men om ni kikar på bilden jag lagt upp så finns inte direkt höjden till det.
Risken är då att klinkern hamnar ovanför ytterdörrens golvkarm.
Bild
http://ciialillan.blogg.se/?tmp=18120236
Vi har en dundersnygg platsmatta, väldigt stum och hård. Sitter klistrad med någon svart kletig massa (säkert asbest i skiten)
Undrar då om det går att klinka direkt på denna snygga matta? Ytan är ca 4 kvm, alltså lite.
Jag vet att man helst ska ha en speciell skiva till underlag, men om ni kikar på bilden jag lagt upp så finns inte direkt höjden till det.
Risken är då att klinkern hamnar ovanför ytterdörrens golvkarm.
Bild
http://ciialillan.blogg.se/?tmp=18120236
Alla proffs kommer snart att skrika. Jag har gjort så. Tvätta, sandpappra, prima , klinkers på. Fog med tillsats som gör den mer flexibel. Det var nog 20-25 år sen. Bodde där i 3-4 år. Inga problem. Idag har man nog bättre och kraftigare lim/ fog. Kör på.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Eftersom nu i princip alla tycker att detta är helt ok så ska jag inte leka polis här...
MEN...
Är det träbjälklag under så är det stor risk att det spricker efter en tid...
Att gömma gammalt material är aldrig bra för det kan uppstå lukter och annat...
Är det betongbjälklag ska mattan och den förmodade tjäran bort och betongen slipas innan golv lägges...
Är det träbjälklag ska det också bort och förstyvas med golvgips el. Armering & flytspackel...
Men detta är hur man bör gå tillväga... Sen får var och en göra som den vill...
MEN...
Är det träbjälklag under så är det stor risk att det spricker efter en tid...
Att gömma gammalt material är aldrig bra för det kan uppstå lukter och annat...
Är det betongbjälklag ska mattan och den förmodade tjäran bort och betongen slipas innan golv lägges...
Är det träbjälklag ska det också bort och förstyvas med golvgips el. Armering & flytspackel...
Men detta är hur man bör gå tillväga... Sen får var och en göra som den vill...