B
barajag: [citat] Okej. Ja då är det väl bara, som du skrev att hitta en vettig snickare. Ta in fler offerter. Lycka till Mvh Barajag
3 svar · 1,4k läst
R
Randulf: [citat] Jajjamen, det ingick i planen.
8 svar · 5,2k läst
T
trojlee: ok. man tackar för hjälpen:)... // M:D
13 svar · 1,6k läst
B
BOOOF: Hej! Funkar det lika om man har vattenburen golvvärme?
7 svar · 7,2k läst
byggallt
byggallt: Hoppas du fått svar - det har ju gått ett tag. Jag tror att du bör se upp med fukten, inte bara under utan runt om. Jag har haft liknande tankar på att bygga en studio i vårt garage som är byggd av betong och i källarplan.Tänker mig att någon typ av ventilation (fläktstyrd) i luftspalten mellan väggarna är nödvändig. Vet ej! Men att kondens uppstår är självklart. Jag är också
2 svar · 1,9k läst
V
viklund_per: Tack för alla goda råd!
5 svar · 10,2k läst
M
Mullen: Jag har tagit bort en gammal garderob (standardmått) i hörnet av ett rum. Garderobssockeln har varit fastsatt direkt på (den isolerade) betongplattan. Detta härstammar från byggnadsåret c:a 1982. Jag vill nu lägga golv där istället. När jag tagit bort garderoben så ser att på det övriga golvet ligger med en fuktspärr närmast betongen, plastfolie, och ovanpå denna något som ser ut
0 svar · 2,7k läst
Jante
Jante: Hejsan, gamla hus saknar oftast räta vinklar, lod och våg är bara att glömma :x Själva har vi ett hus från 1930 där riktning av väggar, tak och golv skett från rum till rum. Värst var golvet i vardagsrummet, 70 mm var visst skillnaden på värsta stället. Bröt upp det gamla golvet och salade på med nya golvreglar på sidan av de gamla, limmade och skruvade. Använde en korslaser för
7 svar · 23,0k läst
H
Henri: [citat] Har sett att Bauhaus, Göteborg parkettgolv i ek (Rustik) för 189:-/kvm har väldigt mycket kvistar.
10 svar · 10,6k läst
T
_theref_: Ja det är i en källare. Enligt dom som la in golvvärmen hos oss va det inte direkt noga om golvet va i 100% våg, däremot så måste den vara så slät som möjligt så att skivorna inte sviktar, då dom limmar fast isoleingsskivorna mot det befintliga golvet. Sedan så vet jag ju inte hur mycket det kan luta för att inte luta för mycket, men har man vanligt "fall" mot golvbrunn så skulle
9 svar · 1,7k läst
E
Epoxigubben: Om du skall flyta på spån så skulle jag ha använt ett fiber spackel och lagt runt 15mm, sprickor längst väggen kan du täta med fogskum eller latexfog.
5 svar · 7,3k läst
A
andreasg: Vi ska byta plåten som ligger under vår braskamin och istället lägga klinkers. För att göra detta behöver kaminen lyftas eftersom den idag står på plåten. Modellen är en handöl 24 som väger runt 150kg. Jag funderar på att använda en garagedomkraft på varje sida om kaminen för att lyfta. Nån annan som gjort något liknande?
0 svar · 2,6k läst
MangoMungo
MangoMungo: Okeeeej. Då fick jag ett svar. Sedan får man se vilket som blir enklast. I mitt kan det faktiskt bli krysskolva då jag skruvat dit reglar på sidan av golvbjälkarna (som i sig dessutom är "kupiga") och då kan det ju bli lurigt att passa in en kortling som skall ta hela höjden..... Tack i alla fall.
5 svar · 1,9k läst
Stefan N
Stefan N: Jag tror snarare att du har svikt i golvet. Gips är i mitt tycke helt förkastligt, armera och flytspackla så är man säker på att det är stabilt.
1 svar · 1,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Problemet är nog att cellplasten inte klarar av att släppa igenom all fukt utan att den vandrar upp i väggarna så har du träväggar runt om så är det inte så bra. Då bör du nog ha ventilerat platongolv under cellplasten. Hade inte flytspacklat på cellplast utan använt minst 6-7 cm betong/slipsats. Risken är att flytspacklet inte räcker till. Och dessutom är det dyrt som knark.
3 svar · 1,4k läst
L
largab: Om inte brunnen sväljer allt vatten som tvättmaskinen öser i så svämmar den över lite lokalt runt brunnen. Då hjälper manschetten till att hålla betongen lite torrare. Men å-andra-sidan så klarar betongen fukten, så jag håller med, manschetten är onödig.
9 svar · 1,8k läst
·
B
byggarätt: ventilerad platon och plank på det.
1 svar · 1,7k läst
B
byggarätt: Nej men komplettera med cellulosaisolering med salttillsats så att du slipper köldspalt...
1 svar · 1,0k läst
T
Tina123: OK, med regla upp menar jag typ Nivellgolv dvs plastplugg mot betong och sedan reglar. Frågan nu är om vi ska bila ut övriga rum, gräva oss ned lägga isolering osv, är det värt besväret? Vi tänkte bara gjuta ny betong i hallen och sedan fixa reglat golv på.
2 svar · 2,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Är det så lite som 0-2 mm du sjka spackla kan du glömma betong. Men du säger ju att du ska lägga klinkers, då fixar du till det med fixet bara.
3 svar · 2,0k läst
C
_chrille_: Jag har själv byggt enligt http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf men det kanske inte är ett måste? Men tycker att det låter logiskt. En fuktig platta är dessutom kallare och stjäl värme. "Rulla ut plastfolie Nu ska du säkra grunden mot eventuell sommarfukt och radongas. Det gör du med en plastfolie som rullas ut med 300 mm överlapp. Se till att folien täcker hela ytan, ända ut
4 svar · 4,0k läst
N
njitnjau: Hej, Jag skall lägga in klinker i min hall som för närvarande har ett marmorgolv..men efter att jag rivit ut garderoben så saknas det en stor bit. Så därför tänkte jag lägga in ett gammaldags rutigt klinker golv istället. Dessutom är inte marmorgolvet så snyggt... Men, måste man riva ut marmorn eller kan man lägga klinker ovanpå? går det att få fixet att fästa på marmorn?
0 svar · 2,3k läst
D
danne_81: Håller på med att lägga in vattenburen golvvärme på min inredda vindsvåning. Golvvärmen ligger i 30 mm spårad frigolit. Min fråga är om man kan använda underlagsfoam under laminaten lr om man inte ska ha något alls imellan? Har även en kakelugn i rummet, kan man lägga frigoliten emot kakelugnen?
0 svar · 1,2k läst
B
byggankan: Frågan är ju om de har använt rätt lack. I vår förra lägenhet som hade nylackat golv när vi flyttade in blev det efter ganska kort tid svarta stigar där vi gick och vi fick köpa trasmattor och lägga överallt. Min sambo slipade bort en stor svart cirkel som kom av att man hade fötterna på golvet under datorbordet och lackade med golvlack. Där såg lacket helt annorlunda ut och det
1 svar · 15,5k läst
G
ganskaanonym: Gammal tråd, men hur blev slutresultatet?
16 svar · 45,2k läst
·
J
Junoctal: Hej Forumvänner, Jag är äntligen ett steg närmare till att kunna börja lägga ett nytt massivt trägolv (110x14mm) ovanpå det gamla. Jag har jämnat ut alla ojämnheter och ska flyta lite här och där innan det är dags för läggning. kom dock på en grej som jag inte vet hur jag ska lösa: Under det befintliga golvet så löper det en stålbalk tvärs igenom rummet. När huset satt sig
0 svar · 2,9k läst
T
Tina123: [citat] OK Cellplast direkt på betong och sedan värmeslingor+klinker. Då bör väl golvet andas om cellplasten släpper igenom luft? Ska man skippa reflekterande plåtar på värmeslingorna, kanske gör golvet tätt dvs släpper inte igenom fukt?
31 svar · 5,8k läst
J
Johan Regin: Hej! Vi har idag klinkers i vårt kök, med vattenburen golvvärme under. Vi vill nu lägga en plastmatta, men då den är ganska mjuk måste golvet spacklas innan. Min fundering är om det ställer till några problem, kan det bli för tätt, antar att jag måste ha på primer innan spacklingen. Kommer golvvärmen för "långt ner" att effekten blir för dålig, tycker inte en plastmatta på
0 svar · 1,5k läst
F
Fader Jan: Jättetack för tipsen
3 svar · 1,1k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Tack för tipsen. Det är golvspånskivor under plastmattan. Det finns inget golv som får full pott på alla variabler. Men vi har funderat en hel del på de olika alternativen och gjort avvägningar mellan för- och nackdelar. Klinker är inte vattentätt, men jag antar att det inte uppför sig sämre än ett trägolv eller parkett i den bemärkelsen -- framförallt inte sämre än ett laminat
2 svar · 9,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.