12 938 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Hur minskar man svikten i träbjälklag?
Uppdatering: Balkarna var i snitt 205 så med lite karvande gick det att trycka upp 195-reglar längs med varje balk, dessa skruvades fast. I mitten satte jag en på var sida. Jag satte också två kortlingar i varje fack med rejäla vinkeljärn. De irriterande småvibrationerna - skallrande bestick och skåpsluckor etc - blev jag inte av med helt men gunget är borta. Grannen som är snickare kikade på det hela och bedömde att det inte fanns mer att göra, möjligen då en rejäl tvärgående balk. Att skruva spån från ovansidan sabbar det snygga plankgolvet 
/Henrik
/Henrik
Först vill jag säga att jag är trött efter dagsverket, men jag förstår inte den där lathunden om dimensionering gällande fri spännvidd.
Då samma kvalitet, dimension och cc mått med råspont eller spånskiva har ett mindre mått på fri längd än utan råspont och spånskiva...
Hur kommer det sig? Jag trodde att skiva uppepå hjälpta till att dela lasten på flera bjälkar, att då borde fri längd vara större med skiva än utan?
Edit: Ja nu såg jag, det är ju limmad vs olimmad... gonatt
Då samma kvalitet, dimension och cc mått med råspont eller spånskiva har ett mindre mått på fri längd än utan råspont och spånskiva...
Hur kommer det sig? Jag trodde att skiva uppepå hjälpta till att dela lasten på flera bjälkar, att då borde fri längd vara större med skiva än utan?
Edit: Ja nu såg jag, det är ju limmad vs olimmad... gonatt
Redigerat:
Kapar tråden lite då jag har ett väldigt liiknande problem, men i mitt fall är det på bottenvåningen.
Kåken vilar på 6 (väldigt rejäla) plintar som är pålade 40meter till berggrund. Ovanpå dessa ligger det 3 parallella betongbalkar, ca 800 x 200 x 10000 mm. Över detta ligger sedan träbjälklaget som består av 50x210mm träreglar på 600cc.
Avståndet mellan betongbalkarna är ca 4500mm och träbjälklaget har alltså 4,5 meter fritt spann. Inomhus består golvet av spikad 22mm spånskiva och sen papp och 15mm parkettgolv.
Jag kan inte påstå att det sviktar, men det blir vibrationer i huset när man går, t.ex. så kan man höra skaller i vitrinskåpet när man går med hälarna. Det är tydligt att det bir värst när man går mitt emellan betongbalkarna. Mitt över betongbalkarna känns det lika stumt som en gjuten platta. Allra värst blir det när tvättmaskinen drar igång centrifugering på 1600 varv/min, då kan man ibland känna/höra vibrationerna i hela huset.
Förslag på hur man kan åtgärda eller åtminstonde förbättra detta?
Kåken vilar på 6 (väldigt rejäla) plintar som är pålade 40meter till berggrund. Ovanpå dessa ligger det 3 parallella betongbalkar, ca 800 x 200 x 10000 mm. Över detta ligger sedan träbjälklaget som består av 50x210mm träreglar på 600cc.
Avståndet mellan betongbalkarna är ca 4500mm och träbjälklaget har alltså 4,5 meter fritt spann. Inomhus består golvet av spikad 22mm spånskiva och sen papp och 15mm parkettgolv.
Jag kan inte påstå att det sviktar, men det blir vibrationer i huset när man går, t.ex. så kan man höra skaller i vitrinskåpet när man går med hälarna. Det är tydligt att det bir värst när man går mitt emellan betongbalkarna. Mitt över betongbalkarna känns det lika stumt som en gjuten platta. Allra värst blir det när tvättmaskinen drar igång centrifugering på 1600 varv/min, då kan man ibland känna/höra vibrationerna i hela huset.
Förslag på hur man kan åtgärda eller åtminstonde förbättra detta?
Skulle gärna få ett förslag som fungerar att göra underifrån. Vill gärna slippa riva upp hela golvet inne i huset när parketten endast är 1 år gammal.injonil skrev:
Kortla med 220mm reglar och limskruva konstruktionsplywood på sidan om golvbjälkarna? Sen en lång 28mm plank limskruvad under bjälklaget i kortlngarna som alltså får kortlingarna att samverka mera.
Vad tros om detta, är k-plyfan på sidan om golvbjälkarna onödig? Hjälper det något?
Klicka här för att svara