Hej! :)

Vi har planerat att lägga trägolv i en stuga som saknar el. Vi vill dock undvika att behöva slipa golvet, eftersom vi inte kan köra slipmaskin på el där. Det är ett enklare hus med plastmatta på spånplatta som golv, och hade hoppats att kunna skruva, alt spika, trägolvet över plastmattan.

Om vi vill ha ett såpat skurgolv, kan vi lägga in hyvlade golvbräder direkt och bara köra såpa på det utan slipning? T.ex. Byggmax andrasortering + vitsåpa + eventuellt luta?

Det är som sagt ganska spartanskt där ute, ingen el eller rinnande vatten, :) så det känns inte som något absolut krav att golvet är 100% plant, som det blir när man går över med slipmaskinen.

Alternativet är ju ett laminatgolv, men det känns som att extraarbetet inte är så markant med att lägga på ett furugolv om man inte ska slipa det? Och fina laminatgolv kostar ju mer än de furugolv vi sett...

Om någon har gjort något liknande innan får ni gärna tipsa om saker man bör tänka på! Det är som sagt ett fritidshus ute i skärgården med kamin för uppvärmning, så det blir kallt om vintern.

Ni kan absolut såpskura direkt på golvet utan att slipa. Det är till och med en fördel att skura direkt på den hyvlade ytan som golvet redan har när man köper det. Ett skurgolv bygger på att man efter ett antal skurningar får en hård och smutstålig yta och är golvet redan från början slipat så tar dte längre tid att uppnå det restultatet.

I och med att du skriver såpat skurgolv och sedan vitsåpa + ev luta så blir jag lite fundersam dock på om du verkligen menar ett såpskurat golv eller ett såpat golv. Ett såpskurat golv får man genom att som sagt upprepade gånger skura golvet med kallt vatten och en fet såpa. Om man såpar golvet brukar man istälelt hälla ut såpa på golvet och låta det dra in för att sedan ta bort överskottet. Det blir väldigt olika ytor av dem båda. Ett skurgolv blir smutsavvisande och lent och ljust över tiden. Ett såpat golv mörknar av såpan (antar att det är därför man häller i vitt pigment för att undvika det) och kan bli kladdigt att gå på.

Jag rekommenderar att ni tar bort plastmattan innan ni lägger trägolvet. Annars fungerar den som en fuktstopp och gör att fukten inte kan vandra i huset när ni har det kallställt. Dessutom kan det rinna ner såpvatten uppifrån och lägga sig på plastmattan och det är inte så bra.

Vi lägger in trägolv i vårt hus nu och vi slipar dem inte fast vi ska bo där... det blir inte ojämnt och dåligt för det.

Tack för snabbt svar! :)

Vi menade att först eventuellt luta golvet, för att skynda på processen lite utseendemässigt, sedan skura golvet med kallvatten och såpa några gånger. Och sedan städa med såpa kontinuerligt vid behov.

Kalk brukar ju också föreslås, men eftersom vi inte har el kan vi inte dammsuga så det är inte kul om det dammar... Vilket det gör rätt friskt när man kalkar om jag har förstått det rätt?

Vi tar så klart bort mattan om det behövs, men det hade ju varit bekvämt att kunna köra direkt på det. Huset är ganska tunt och dragigt så det vandrar nog fukt redan genom väggar och fönster och allt, och plastmattan har ju legat där och fuktspärrat i en herrans massa år redan utan problem (+den är slät och fin att lägga på). Men det är klart, det låter inte bra att det kan fastna fukt mellan golv och plastmatta... så det räcker inte med att fukten kan vandra upp genom det såpskurade träet? (hoppas :)) Jag tänkte att det borde bli ungefär som när man lägger golv på betong eller annat underlag som inte släpper igenom fukt nedåt?

Jo ni kan luta golvet och sen börja såpskura. Problemet med lut är att det löser upp ämnen i trät och gör det mjukare vilket ger ett ömtåligare golv som det tar längre tid att få hårt med såpskurning sen. Så ni får alltså ett snabbare utseendemässigt resultat men svårare att få golvet smutståligt och hårt.

Jag tycker ni hellre ska gå på att bara såpskura direkt med en bra såpa. Vi la in nytt golv i två rum för två år sedan och då gjorde jag så att jag skurade ett antal gånger med mycket såpa och riktigt kallt vatten innan vi flyttade in i rummen (enklare innan där var möbler) Genom att använda extra såpa och skura varje dag i kanske 10-15 dagar så fick jag upp en del utseende direkt. Det är mer jobb än att luta men resultatet blev bra. Nu efter två år är golven snyggt skurade så det tar inte så lång tid att få till utseendet ändå. Det funkar med vanlig grumme såpa men det är effektivare att använda en linoljesåpa (kan köpas hos Ovolin eller klassiska byggvaror till bra pris) och den är dryg.

Det fungerar kanske att lägga direkt på plastmattan men jag hade plockat bort den och sen lagt ut en lumppapp på golvet för att känna mig säker och lumppappen är billig och bättre än golvfoam som underlag tycker jag. Betong släpper faktiskt igenom fukt, det är inte vattentätt helt. Plast är tätare. Det borde inte ta så lång tid att ta bort mattan eller den är hårt limmad kanske?

Vi hade ju gärna tagit tiden att bara såpa, men tyvärr så är det lite opraktiskt för oss eftersom vi bara använder fritidshuset några veckor om året och ibland på helgerna under sommarhalvåret.

Angående plastmattan, vi kommer nog att kika över det på något sätt. Det är krypgrund, så det där med fukt är inte helt enkelt men det löser sig nog.

Tack för hjälpen! :)

Av lutningen blir det liksom ett vitt pulver (trä) som ska borstas och damsugas upp, tänk på det också...

Får jag stjäla lite utrymme i tråden och fråga om det är några problem att såpskura ett tunnare furugolv? Vi drömmer om furugolv i 50-talslägenheten, i stället för gammal linoleum, men det får ju inte bli för högt då det finns en originalparkett i vardagsrummet. Måste man inte lägga något mellan betongen och golvet också, som man kan spika i?

Oj, att det blir dammigt även när man lutar är något jag helt missat! Det gör det hela lite mer problematiskt. Utan dammsugare vill man ju helst undvika ALLT som dammar om möjligt, eftersom det tenderar att lägga sig lite överallt.

Kan nog påstå att det blir väldigt dammigt, typ som kalk.
Jag lutade mina golv + vitpigmenterad olja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.