P
paddeman: Efter att vi rivit en massa golv på nedanvåningen märkte vi att det satt en massa limrester kvar på flytspacklingen sedan länge. Känns inte helt optimalt att ha där när klinkers ska läggas. Vad rekomenderar ni att man använder för slip till att få bort detta? Blir en betongslip för aggresivt mot flytspacklingen? Eller ska man använda en golvslipmaskin? Märkte att det gick rätt bra
0 svar · 2,6k läst
A
AndersS: Det är bara att testa. Skulle det finnas fukt så ser du det ganska snabbt på mattans undersida. Har haft matta i ett förråd med omålat betonggolv utan problem. Det var gamla trasmattor så det var säkerligen blandat material i dem.
4 svar · 2,6k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Har ingen erfarenhet av Viva men däremot av parketten Salsa 14 mm som var lätt att lägga och väldigt snygg men som repades nåt fruktansvärt av hundens klor. Och då har jag en gammal lugn hund... Kommer aldrig mer att välja Tarkett igen.
4 svar · 5,3k läst
J
jonatannn: [citat] Nej det kan man inte
3 svar · 11,8k läst
·
A
AndersS: Välj ett golv av bra kvalite, t.ex. Pergo har märkt sina golv var de lämpar sig och sedan kan man försegla skarvarna så de står emot fukt. Det finns även golv som inte behöver underlagsmaterial utan har det redan fäst på undersidan. Laminat kan mycket väl användas i hall om du väljer en bra kvalite och de klarar även repor. Men allra bäst är att komplettera med en lämplig matta
3 svar · 2,2k läst
W
Whackycage: Goddag allihopa! Är helt ny här på forumet, så det här blir givetvis min första fråga. Vi har en lägenhet i centrala gbg, huset är från tidigt 1900 tal. Våran lägenhet byggdes 2006 på vinden i detta gamla hus. Dom sparade då det gamla ekgolvet som låg på vinden och återanvände det till golvet i hela lägenheten (Tror dock inte att det är från början av 1900 talet). Dom som
0 svar · 1,3k läst
V
viktordt: Tack för svaret! Då samlar jag de krokigaste på hög och sen får ByggMax ge mig nya paket tills dess de jag får är såpass raka att de faktiskt går att lägga ett golv med. Tur att jag bara har 2 km till närmaste ByggMax. Dessutom har jag lärt mig något nytt - det är inte bara ytskiktet som är billigt på billiga golv...
2 svar · 1,5k läst
C
coss: Jag har lagt 3 sovrum med Byggmax björkparkett totalt ca 40 kvm och jag har inte haft några problem att lägga det. antingen blir det en slipning när barnen växt till sig eller så kan jag lägga nytt igen om 10 år. Skulle lägga det igen om jag hade fler rum utan parkett. /S
11 svar · 21,3k läst
C
coss: Jag skrapade hela golvet och har nu kört eccenterslip på halva. det blir kanon, men jag lär aldrig missa att torka bort överflödig olja.d^_^b
3 svar · 2,3k läst
H
SBH: ett rum per dag så att ni kan flytta möbler läggning och rivning tar 5-7 timmar beroende på hur snett rummet är hur många genom förningar, om det ska listas också.
1 svar · 2,4k läst
H
Hubbe2: Galet nice med badkaret framför akvariet, kan man rofyllt ligga och studera firrarnas aktivitet. Coolt!
7 svar · 2,9k läst
A
agustav: Min tanke var att jag kan lägga om golvet om 5-10 år... det är nästan värt det för att slippa ta upp det. Men å andra sidan vill man ju inte ha lukt...
2 svar · 1,3k läst
A
andersw: Hej, Jag har en gammal stentrappa i ett gammalt trapphus. Det ser ut som marmor med fosiler i, men jag är osäker. Hur som helst, den är i dåligt skick, repig och over lag matt. Det hjälper inte att tvätta upp den med såpa. Ytskicktet är blankt så den ser polerad/lackad ut. Hur kan man göra för att få den så fin som möjligt. Jag funderar på om man kan använda något
0 svar · 3,0k läst
K
kamy: Jag har lagt sånt här golv på cc75: http://www.k-rauta.se/bygg_12604.htm Stabilt!
4 svar · 1,7k läst
M
Mattlasse: Ja det kan vara spännande med gamla hus, det har en viss charm...
10 svar · 12,2k läst
M
micke berglund: isodränskivorna isolerar ju de också (så länge de inte är blöta). Men det såg riktigt torrt ut, och bara sand, men
7 svar · 5,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det behövs ingen diffusionsspärr då det är uppvärmt utrymme på båda sidor.
1 svar · 7,1k läst
1337
1337: Jag tycker det låter som en rimlig kostnad. Något i överkant kanske. Men det beror ju givetvis på förutsättningarna som Fliken skriver samt vilken plastmatta du ska ha då även dessa kan variera i pris. Är det ENDAST läggning av matta skulle jag tippa på att jobbet tar 2-3 timmar + resa och lite annat smått o gott.
2 svar · 27,8k läst
A
atoyot: Jag tänkte fylla upp mitt garagegolv med cement för att slippa att vatten rinner in på våren. Där är betonggolv nu och jag tänkte gjuta på ca. 5cm på gamla betonggolvet. Nu märker jag att det finns något som heter fiber-betong, kan man gjuta dethär rätt på gamla plattan utan att armera? Håller ytan för bil/traktor? Garaget är kallt.
0 svar · 5,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Lite mer näring till debatten. :) http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/TVBM-3141.pdf
30 svar · 9,3k läst
F
Fliken: Det kan bli ett problem att när limmet härdat och mattan sjunkit på plats så syns folien igenom. Vet faktiskt inte om man kan flytspackla en folie. Men kanske skulle ni överväga att flyta en en värmeslinga och limma mattan därefter /Fliken
1 svar · 3,7k läst
F
Fliken: Limma en plastmatta i form 3 - 4 mm
1 svar · 2,5k läst
F
Fliken: Låt en dyr mattläggare göra det så blir det rätt (=
2 svar · 5,8k läst
F
Fliken: Vad är det för material under det flytande golvet? Du kan lägga ovanpå annars. Beroende på underlag så kan du lägga spånskiva eller masonit Ardex k70 skulle kunna fungera
1 svar · 2,1k läst
Blåtand
Blåtand: Hej Byggplast mot golvet i källaren är direkt olämpligt. Anledningen till detta är att betonggolvet drar upp fukt från marken under (ofta lera i gamla hus) som behöver ledas bort. Tätar man då med byggplast fuktar man eventuellt upp betongen undan för undan och ångan/vattnet går då ut i betongväggarna och vidare om man har otur. Lägg en platsmatta med min 5mm höga knoppar och
1 svar · 6,4k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Hej Jag hade inte ventitex och upplevde inte något klapprande ljud. Använde byggmax "platonmatta". Cellplastskivorna var inte fasade och s200 om jag inte minns fel. Det finns spårade golvvärmeskivor som du limmar mot underlaget och sedan kan klinkra direkt ovanpå. http://floore.se/main_system.php Man lägger aldrig klinker direkt på spån då detta rör sig.
11 svar · 3,9k läst
Y
yuphin: Hur fäster man dyckertar i betong?spikpistol? Ingen som haft problem med att limma längre socklar eller har ni helt raka väggar så det inte blir någon glipa? Finns det något superlim som gör att man slipper trycka fast socklen i flera minuter innan man kan släppa?
6 svar · 3,2k läst
N
Nikkee: jaha okej inga genvägar då :P
58 svar · 63,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] OM det är betong under (mätte iaf 20 cm sand !), så vill jag nog ha ngt under reglarna iaf då betongplattan med största sannolikhet är osiloerad och en fuktskada uppstod för 4-5 år sen under en mkt fuktig och regning sommar (den enda gången på 20 år iof men ändå) /K
2 svar · 1,4k läst
H
SBH: vidhäftningsproblem och flammighet. så olika ju. finns säkert folk här varit hel nöjda med färgen
8 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.