Golv
jonpan: Hej, Jag skulle gärna få det dubbelbekräftat att jag kan plasta helt tätt över masoniten och även täta plasten upp mot väggarna. Tror du jag kan göra det utan problem? Hur vet jag OM det blir problem...lukt? Jonas
magnusk750: Den här frågan ligger också ute på byggnadsvård, men det är ont om svar där så jag provar här också. Jag är dock ganska hardcore byggnadsvårdare så det kan tänkas att alltför moderna material går bort . Jag måste byta bjälklag i ett rum. Bärbjälkarna och blindbotten är ordentligt ruttna. Huset är från 1940-talet och har betonggrund men traditionellt träbjälklag i en
1337: [citat] Borra upp till rätt diameter om det inte finns något som passar.
Judge: Hej, Vi håller på att få ett uterum uppfört och nu är snart golvet på plats. Golvet som är en "limträ trall (gran?)" 170*25 är obehandlat och undrar nu hur jag skall behandla detta med olja (lacka tror jag inte jag vill). Skall jag vänta med att olja det eller skall jag köra på direkt? Bild http://imageshack.us/photo/my-images/846/dsc2778l.jpg
Styrman: Det är ju alltid en balans hur mycket man ska "styra" upp. Hade det som sagt varit erkända "klåpare" så hade man ju varit orolig. Nu var det gjort av SKANSKA och med allt det innebär. Jag fick sannerligen nytta av att ha valt ett "seriöst bolag". Men främst har det varit "Bostadsgaranti" som arbetat snabbt efter dom har gjort upp "skuldfrågan" med SKANSKA. Orsaken som nämns för oss är
dadid: Jag försöker väga såväl utförandemässiga, ekonomiska som uppvärmningsrelaterade mot varandra för att finna den bästa vägen att gå. Golvvärmen kommer inte att komplettera de befintliga radiatorerna med förhoppning om sänkt framledningstemperatur och därmed bättre verkningsgrad hos värmepumpen. Efter att ha talat med en välrenomerad golvfirma ändrar jag alternativ två till: 8
boinnk: [citat] Vet inte hur jag skall mäta för att få ett exakt värde men verkar vara runt 3-4 mm. Masonitskivor var ett bra tips, tackar!
jeppeknaster: Flytspacklade ikväll med 4150 och den är riktigt fin att jobba med. Flyter nästan ut jämnt av sig själv, man behöver bara bryta ytspänningen genom att försiktigt låta en tandad spackel glida över ytan. Blev riktigt jämnt.
Tiger79: Prova med elastisk ekfog!?
meckis: anars är alternativet o lägga in ett nytt trägolv flytande. men det kostar. dock får du det garanterat bra.
vectrex: 15 mm är ju en rekommendation i överkant, givetvis så tar dom i för att slippa stå till svars vid extremfallen. Tänk -40 C ute, relativ luftfuktighet inne 4%, brädorna har legat öppna i flera veckor i denna fuktighet och du lägger golvet med max bredd, sen på sommaren så ökar luftfuktigheten enormt och brädorna sväller, har du 15 mm klarar du dig (troligen) ändå. Naturligtvis
The Tor: Är du säker på det? Jag hittade t.ex. det här: "Grön eller gul såpa är en tvättsåpa, och löser fett, dvs att du succesivt tar bort ditt skydd. En överfettad golvsåpa tillför snarare yta än tar bort den." http://www.golvbutiken.com/Val-av-ytbehandling-5057.asp
Moränen: Det ska jag göra, antar att det räcker med att köra dem med 15 graders vinkel för att de ska bli lite lättare att få på plats!?
vojma: Vid en vattenskada för två år sedan började hantverkarna att hugga ut flytspacklet med hammare och mejsel, gick sedan över till slagborrmaskin, bilmaskin för att till slut fara och hyra en i den här klassen: [bild] och till och med den fick jobba hårt. Spånskivan som låg under blev även den helt pulveriserad.
stea: Tack jag testar det! http://www.byggahus.se/images/smilies/smile.gif /Stefan
Ola78: Jag har för mig att det brukar stå i monteringsanvisningarna att man bör undvika att spackla då det kan ge synliga upphöjningar i golvbeläggningen. Jag kanske minns fel men jag tror inte det.
Mahax: Perfekt. Jag var så sugen att börja lägga så jag har precis börjat. Har långt ifrån ett fyrkantigt rum så det här kommer bli intressant =)
kwattro: Jag har oljat in furuolv tidigare och det vill ja inte rek. Blev lätt fläckar och är ännu känsligare (mjukare) än hårdvaxoljan som härdar efter några veckor och blir hyfsat hård. Det är jättelätt att torka bort matrester mm men vi börjar komma till den punkt där det är dax för en ordentlig rengöring(2år), har inte kollat vad som krävs än.. Finns bättringsspray vet jag. /T
RobbanLT: Tack för ditt svar! Jag ska ta och kontrollmäta på de punkter som är som mest ojämna. Är det för många och för mycket så kommer jag nog hyra någon maskin för att ta bort tjärpappen, annars blir det väl bara som du säger... På med lumppapp och sen parketten på det. Bor inte på bottenvåningen så skippar plasten =)
Petronille: [citat] Ok ska kolla det! Men kanske antennsladdarna borde fräsas in? Vi tänkte ju ändå byta golvlisterna där...
HEM2121: Tack! Vilken dimension bör man ha på de extra regelarna? Rummet är 2,60x4,30 m, reglarnas längd är 4,60 m (så du vilket håll reglarna går).
KungAnka: Linnoleum då? Eller klickvarianten marmolium. Sten o klinker är fint, men opraktiskt i köket, saker går sönder och man får ont i fötterna om man står länge på så hårt underlag.
404: Hålle rpå och bygger nytt badrum i gästhuset som är i souterräng med betongbjälklag, vad ska jag täta springorna mellan bjälkarna med innan flytspackling?
Tina123: Imorgon kommer hantverkarna..... Dock vissa frågetecken. Är följande stabilt: 1. 15 mm flytspackel 2. Ventitex 3. Platonmatta 4. Platon komfortskiva 20mm (=kompakt cellplast) 5. Foam 6. Linoleum klick golv 10 mm Vi har alltså ingen golvspånskiva. Inte stabilt? Behövs både foam och Ventitex. Hur mycket bygger dessa två?
MickeLarson: Hej Raceman. Tack för svaret. Tänkte mig dock en enkel och billig lösning, det är ett förråd som vi ska delvis bygga om till gäststuga. Jag tror att plattan är torr, bra dränerande material på tomten. Om jag skulle välja att endast regla med tjärpapp behövs stegdämpare eller någon annan sorts "isolering" för att förhindra resonans, eller kan man bara lägga golvet på reglarna?