Jag har inte köpt golvlisten ännu men oroar mig redan för att det skall bli svårt att fästa den i väggen.

Jag bor i lägenhet och har betongväggar och gipsväggar.

Listen tänkte jag köpa på Byggmax: Antik sockel 13/15x69mm

Hur gör jag för att fästa listen i betong respektive gips? Hur gör jag för att inte skada listen? Och brukar man ha ett visst avstånd mellan spikarna/skruvarna?

Till sist undrar jag vilka längder listerna brukar ha på byggmax. Någon som vet? Behöver man släpvagn?

Jag skulle nog limmat listerna.

Listerna på Byggmax är långa, mät först och ta med en såg.

(Inte för att jag någonsin handlar där..)

• Gilla
F.Persson
  • Laddar…
smidigast är att limma listerna..

Limma. Fungerar sättlim bäst då? Och limmar ni hela vägen då? Eller punktvis (vid ungefär vilka avstånd)?

Och blir det inte svårt att sätta press mot listerna medans limmet torkar?

japp sättlim ska du använda. dra en "zick zack" sträng längs hela listen sen trycker du dit listen så blir de bra. har du nått o kunna spänna me så är de ju inga fel, men de blir bra hur som helst..

Ok. Tack!

Finns det något smart sätt att bibehålla ett tryck mot en list?

regel o domkraft:). men är bara vägen rak o bra så är de bara att trycka dit listen så sitter den

kia2 skrev:
Ok. Tack!

Finns det något smart sätt att bibehålla ett tryck mot en list?
Smart vet jag inte.:x

Jag brukar limma två lister, motsvarande sidor, sedan spänna en list mellan.

Det funkar så länge inte rummet är för stort.

Ett annat alternativ är spikplugg!

Här kommer ett förslag som går tvärt emot de tidigare :P

När jag själv satte golvlister i min lägenhet där vissa väggar är lättbetong och vissa är av den rejäla extremt hårda varianten så borrade/pluggade/skruvade jag. De lister jag tog bort innan tapetsering var till viss del limmade och det svor jag rätt ordentligt över. De var jobbiga att få lös, och när man tog bort dem så slet man sönder både listerna och väggen bakom. På vissa ställen satt limmet kvar i väggen och där fick man sedan slita för att få bort det så att man fick en slät yta för de nya listerna.

Visst, det tar självklart mycket längre tid att göra på mitt sätt. Jag kapar till listen, borrar och försänker hålen i listen, markerar vart hålen i väggen ska vara, borrar i väggen, pluggar och skruvar. Men har man bara en riktig borrhammare så är det inte alls besvärligt att borra, och den behöver inte vara dyr, jag köpte min på Jula för 400kr och även om den skulle gå sönder i förtid så är det ju ingen större förlust. Att det tar längre tid tycker jag inte gör så mycket, är man inte hantverkare och jobbar med sånthär dagligen utan bara fixar lite hemma så handlar det ju ändå inte om mer än ett 20-tal meter list man sätter åt gången oftast så då föredrar jag att göra det ordentligt hellre än att spara nån timme.

I gipsväggar skulle jag göra samma sak, minus borrhammaren. :P

Betongväggar - PL400/600 lim och spikpistol med ståldyckert
Gipsväggar - Provskruva innan listen kommer på plats om det finns ngt vettigt nedtill - Kan ju vara så att det är plåtregel som det kan bita i med skruv. Alternativt även OSB eller liknande bakom som går bra att spika i eller skruva.
Även i detta fall skulle jag använda mig av spikpistol och PL400/600, om än bara gips så håller spiken listen på plats medans limmet härdar.

Tack för tipsen! Jag skall ge detta en funderare. Tänkte fixa detta medans resten av familjen är på semester - så tiden är lite begränsad. Så det lutar nog åt limning ändå...

Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här, eftersom det ändå är relaterat.

1) Är det OK att sätta golvlist framför bänksockeln i köket? (givetvis inte där spis och diskmaskin är).

2) Och så undrar jag om det finns något smart sätt att såga baksidan på en garderob (som är full med prylar) så att golvlisten får plats där. Eller är det bara att tömma alla (7) garderober välta ner dem liggande och såga som gäller?

1) Klart att det är okej med golvlist framfrö kökssockeln - Jag har samma här, till och med gått förbi diskmaskin och fräst ett litet hack i underkant som skvallerhål för eventuellt läckage.
Vid spisen blir det ju klurigt om den inte är sk, inbyggnads och inte står på golvet. Men det är klart - Man kan ju skruva listen och enkelt ta bort den om man skall rengöra bakom spis. En smaksak och det beror ju på hur det ser ut.

2) Är det inte så att garderoberna står på fötter och har en lös sockel? Beror ju helt klart på märke och modell.
Är det IKEA garderober så borde ju dessa redan ha en urkapning för just sockel.

Garderoberna har inte någon urkapning för sockel. Det är IKEA (nya dessutom).

Garderoberna passar dock perfekt där dem står. Så vid en ev. försäljning av vår bostadsrätt kanske de bör ingå i priset. Det snyggaste vore nog om sockeln mot baksidan av garderoberna, utan att man gör urkapning. Men det kanske inte är OK?

Det är ju en smaksak och upp till dig - I min förra var det gjort precis så - Golvlisterna slutade vid sockeln till garderoberna. Byggår 2003.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.