Golv
BigGitt: Vet inta namnet på plasten, men vi lade i min väns bod golvspont och en plastmatta från Hornbach. Bara fritt. Dock svetsades den med kallsvets i skarven. Funkar hur bra som helst.
jornor02: Jag har inhandlat laminatgolv från Tarkett. Golvet har en ljuddämpande baksida kallad soundlogic. I läggningsanvisningen står det att det EJ är tillåtet att lägga underlagsmatta. Se länk: http://www.tarkett-commercial.com/floors/site/sv-se/document/12766/download.asp Idag är det golvspån med 2 limmade platsmattor ovanpå. Vill helst ta bort båda plastmattorna för att inte behöva
Avemo: Du kan inte hitta något på tillverkarens hemsida? Jag tror inte att det är oorganiskt. När jag rev i det såg det ut ungefär som MDF eller någon annan träfiberskiva. Erik
onville: Med hjälp av bräckjärn har vi snart befriat vår trätrappa från en ful plastmatta som någon tidigare husägare lagt. Tyvärr har de gjort ett bra jobb och klistrat rejält så att lämningar av mattan och klistret sitter kvar. Är det någon som har något tips hur vi får bort resterna - sitter som berg.
roadrat: Gjöt upp ett nytt golv i källaren för ca en vecka sedan, planen är att slipa och ytbehandla detta. Hur länge måste jag låta det efterbrinna innan jag vågar gå på med betongslip? Mycket tacksam för svar, jag har letat överallt utan att hitta några råd om detta.
D09: Ett tips jag som jag lärt mig av egen erfarenhet =) När du väl hält ut flytspacklet, låt det vara tills dess att försiktigt kan gå på det, då kan man ta en spackelspade / borste o snygga till runt brunnar etc utan problem. Börjar man pilla i det innan så kommer man upptäcka att det går från att vara löst till att stelna på ett ögonblick o har man då precis rört till i det så
MangeK: Själv lägger jag golvet först...vet egentligen inte varför men tycker det känns bäst att ha ett helt golv i rummet.
rudivoller: Tack för svar. Det skall vara boyta cirka 35 kvm. Att bryta upp golvet fungerar inte eftersom det är byggt en garderob med reglar på golvet och lite andra småbyggerier. Upp till nock är det cirka tre meter (drygt) så det är inget större problem med takhöjd. Jag lutar nog åt att lägga masoniteskivor och furugolv och jämna ut de värsta ojämnheterna och hoppas på det bästa! Rudi
Unclebans: Om du ska använda flytspackel så behöver du inte göra den tjockare, den ska ju jämnas ut automatiskt (är tanken i alla fall). Ett annat alternativ kan vara att du slipar ner hela golvet med diamantslipskiva.
SBH: tiden sjunker säkerligen när man får se hur det ser ut. det är fint att byta isoleringen när man ändå håller på
brittis: Hej,vi vill ha betongolv i vårt kök (andra våningen i en etagelägenhet). En holländsk kompis rekommenderar ett golv där en sorts plast blandats i betongen - egaline. Det blir mindre tungt, mjukare yta samt billigare. Men....jag hittar ingenting som ens påminner om sådant golv här i Sverige. Någon som vet vad vi söker?? :S Det enda jag hittar är www.johansgolv.se, som erbjuder plattor
SOCKEPLAST: [citat] Det är lite svårt att tyda vad som menas i brk. Men tydligen är 60cc med 22mm spån godkänt. Som jag ser det borde du cc45 plus 16mm spån PLUS 25mm massivt trä vara minst lika stabilt. Jag förstår inte hur det skulle kunna vara sämre. Men jag kanske tänker fel. Ska kolla upp masonit om det behövs ikväll när jag lägger in spånet.
SBH: ´kan hända också beroende på vald tjocklek parketten. så kanske man måste ett undergolv
Paul-Staffanstorp: Jag hade nog också gått på pbengtssons förslag i ditt läge... Klinker är smidigare att lägga om köket också rivs ut men annars är det mekkigt mekkarn :) Att förstärka underlaget med ett lager limmad golvgips för att uppnå tillräcklig böjstyvhet så inte plattor och fogar spricker, det gäller på spångolv vilket du antagligen har under parketten... Men det är inte ok att låta
Taher: Nu är jag nästan rädd att det ska urarta.. Han var hos oss med en annan golvslipare och kollade golvet. Den andra golvsliparen sa att han kan fixa golvet men att det finns risk för skador på grund av att slipytan börjar bli riskabelt tunn (2-3 mm på kanterna och sannolikt tunnare mot mitten) varpå den ansvarige killen frågar oss om vi vill köra och bära risken själva.. Så i praktiken
Lisakaw: Hej! Vi har tyvärr också drabbats av exakt samma erfarenhet! Hur löste ni problemet? Vi står handfallna.. Vänliga hälsningar, Lisa
CHolden: Mycket av de märken som syns på listerna är också damm/ smuts och skav och även skavmärken går att ta bort med en tvättsvamp.
Hampus_Lind: Beror kanske på läggningsmetod.. Endast limnin och spinkning kanske behöver papp..? Enligt Torkat Trägolv i sthlm ska mitt golv skruvas cc30 i spånet.. Då borde det inte röra på sig tycker man..
lucas p: Hejsan. Min pappa byggde om sin källare för tre år sedan, som han först byggde 1972. Här hade man reglat direkt på betonggolvet med lösull mellan reglarna, det syntes ingen fukt förutom vid dörren till pannrummet som hade haft en vattenläcka någon gång. Ska man inte ha något vatten i rummet ser jag inte att det ska vara några problem. Själv har jag ett förråd som sitter ihop med
byggarn75: glömde säga att det var 12t på 5kvm :-).
myrstack: Tja, oljad lamellparkett kanske man man kan kalla det utan att ljuga allt för mycket. Inflationen har väl gjort att i många sammanhang så syftar man på lamellparkett när det står parkett. Ser man på beskrivningar av nyproduktion och bostadsannonser idag tycker jag det generellt är så.
hempularen: Du "måste" ha lister. Golvet måste läggas med en glipa mot väggen (typ 5mm, kolla instruktionerna för det golv du väljer). Efterssom golvet ökar ich minskar i storlek med temperatur och luftfuktighet så kommer det att spänna mot väggaran och lyfta i båge mitt på golvet om man inte har rörelsemån. Den glipan vill de flesta iallafall dölja med en golvlist.
Henri: Tack för bra råd om dammsugning som tillsammans med "inplastning" bör lösa problemet. Jag kommer att genomföra slipningen på det sättet.
MangeK: "ruggar" du bara upp ytan samt använder kontaktlim där du viker runt mattan så borde det funka!
Niklas_x: Hej, ställde en snarlik fråga för ett tag sen, men fokuserade helt på andra saker där. Jag ska lägga ett golv. Väljer mellan "klickparkett" ek, "klicklaminat" i fejkklinker alt ek, och riktigt klinker. Om vi bortser från användningsområdet av golvet så undrar jag lite ang de toleranserna som anges. Det jag har kollat på senast är laminat (och då Alloc). Jag har tidigare lagt tre st
grungarn: Har nu skaffat mig lite mer info om frågan. Men det gör mig inte speciellt klokare:) Man bör låta trägolvet ligga i rumstemperatur i 3 dagar före det läggs. Det gjorde inte jag men detta var en dåligt isolerad bod och dessutom omöjligt att få inte virket utan att kapa det och bryta förpackningen. Virket skall tydligen ligga i obruten förpackning i tre dagar i rummet. Och detta är