Golv
nino: Kanske, det måste du kolla när du lägger plattorna... ska lägga 60*60 i ett badrum, blir helt plant golv, då blir det nog den här: http://www.kgcverktyg.se/plattsaettningsverktyg/handverktyg/tandspacklar/tandspackel-softgrip-400mm-10x20x20mm-rund
sir_daniel: Om golvbrunnen är löst skulle jag ta cement/grovbetong att bygga det stora med och avsluta med flytspackla
NyfikenVit: Tanken är att byta både dörrkarmar och dörrblad.
AskeHolst: Har bra erfarenhet av SpurFlex 25. Sitter som berget, overmålningsbart och superelastisk, men tyvärr dyrt. Har använt det på golvsockel och taklist. Det har endast sprukit på ställen där jag var snål och körde på latexfog :(
berne88: Jag har gjutit igen mitt avlopp, då vi tyckte att de var lika bra att byta ut de, då vi ska lägga klinkers, Jag använde finja grovbetong. Ska. Nu flyttapackal och prima inna, men hur ska man blanda de? Jag körde på 1:1 var det fel? [bild] Ska jag prima en gång till?
KnockOnWood: [citat] Du har helt rätt, det ser för dj-gt ut! Men Rom byggdes inte på en dag.
joasag: Tack för svaren! Ska kolla beijer bygg. Anledningen till att jag följde anvisningarna till punkt och pricka är för att jag lägger samma golv i hela lägenheten utan trösklar och avbrott (alltså 58kvm i 4 rum, kök, vardagsrum, sovrum och hall). Tänkte att det är lika bra att följa det så det inte expanderar någonstans och förstör hela lägenhetens golv!
Helioz: [citat] Visst finns det lite billigare massor du kan använda. Dessa är inte polyuretanbaserade utan silikonbaserad (SMP/MS). Då kan du titta på Bostik Simson eller TEC7 t.ex. Det kräver ändå primning och nåtningstejp/bottningslist. Här är en guide för TEC7: http://www.novatech.nu/Files/Filer/Novatech101/Diverse%20Novatech%20NO/Bruksanvisning_fuging_natning_Tec%207_SE_20130125.pdf
Andreas08-: Hallen var inte fyrkantig men relativ lättlagt skulle jag hävda, vanligt klickgolv var det så det är väl bara och åka. Det var inga möbler ivägen så där har dom inget och hämta heller. Ska ringa firman imorrn och ifrågasätta fakturan, ska bli riktigt intressant och höra hur dom kan motivera tiden. Ska också be dom speca materialkostnaden.
oskee: Hej Nu är det lagt. la det i ljusets riktning och det vart toppen. Känns rätt nät man entrar rummet. När jag rev ut det gamla golvet så fanns det skarvar som låg mitt för varandra. Som kan varit en anledning till att det gått isär samt att visa inte var helt ihop slagna. Tack för svaren nu ska jag börja i nästa rum.
sandhall: [citat] Väldigt ovanligt att parkett knarrar i fogarna. I stort sett alltid är det underlaget som knarrar är min erfarenhet. Men visst kan det finnas anledning att limma. Om inte annat för att slippa glipor när golvet krymper. Har olimmad parkett på nv och det ser förjävligt ut på vintern. På öv limmade vi och där är det inga glipor.
flip_sn: Hej alla glada! Nu står jag i färd att olja om mitt golv som oljades för ungefär fyra år sedan (och jag har varit slarvig med skötseln av det, d.v.s. aldrig oljat om det efter första gången :o). Någon som vet om jag skall göra rent det med såpa först och sedan bara olja på det? Eller måste jag göra om allt och göra rent med typ Trärens? Öppnar inte det upp porerna och gör
Micke64: Varför inte använda multiverktyget som föreslagits redan i tråden? Jag har använt en sån här många gånger med utmärkt resultat. Sätt i trä-sågen/klingan och kapa nere vid golvet. [bild]
flip_sn: Tack så mycket! Ska ringa kundtjänst när påsken är över. Fram tills dess blir det takmålning.....
Gustav09: Jag ska till att lägga nytt golv i köket (ek el ask parkett). Just nu ligger ett billigt laminatgolv som ska bort innan läggning. Men till problemet. Genom rummet går en förhöjning, rygg på några mm där en gammal vägg har suttit. Det finns också en fördjupning som svajar när man trampar på den. Det har ju gått att lägga ett tunt laminatgolv men hur går det med 14 mm parkett? Bör
KnockOnWood: Detta valde jag till min vind. Det är väl ganska likt Byggmax 27x158, fast detta är 26x190. 26 mm känns rejält om man skulle vilja slipa och lacka. http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/furu_golvtra_ekonomi_kvalite.html [bild]
Kilensnickare: Har fin fiskbens stavparkett, som knarrar fruktansvärt... Vill inte bryta upp och göra om, golvet är fint, inlagt på 30-talet och nu har vi slipat och lackat... Men det knarrar.... Jag vill inte göra nått som förstör den långsiktiga möjligheten slipa om och lacka eller olja golvet. Är det ngn som vet om mjöl, silikat eller det där medlet som nämns några inlägg upp är safe ur ett
oskee: Är ute efter någon bra hantverkare/företag som kan lägga platonmatta och som sagt finns runt Örebro. Vist kan man koppla en mekanisk fläckt till platonmatta? Såg att nivell hade en motsvarande matta som man kan få ventilerad. Har vart inne på platon eller nivell. Men tycker nivell är väldigt dyrt. Har problem med lite lukt. De 3st jag pratat med säger att platon räcker i 9 fall av
ljm007: Vad är bäst att använda då?. Är flytspackel tåligt nog att använda, eller finns det något annan lämplig betongprodukt?
Joachim: Har ett gammalt furugolv som idag ligger på en oinredd övervåning. Dvs rätt "rough" golv. Någon som har tips om bra golvslipare runt Gävle med omnejd (ej norr om)
berne88: [citat] Jag gjöt igen avlopps rör, visst blir. Ju en del. De är vad finja sa, sen kan det ju vara en "säkerhet" för dom att säga så
RezaIran: Då jag fått mycket bidrag från denna tråd ville jag spendera lite tid på att bli medlem och bidra jag också. Jag köpte en lägenhet i en fastighet från 1950. Kvinnan innan mig var rökare och jag förstod att jag skulle få lite pyssel med att ta bort röklukten. Jag och en släkting tog ner tapeterna till betongväggen. Vi fick bort i stort ca 97 procent av allt på väggarna. Golven
dusty: Hej, Jag skall lägga klinkers i hallen och så vid elementet är det lite nivåskillnad, tror ni det funkar fint att använda vinkelslipen för att jämna ut det med resten av golvet.(lovar att akta rören :D) P.s. började med spackel men det gick inte alls bra. Därav spackel med på bilden. [bild]
petrho: Skall flytspackla ovanpå cellplast för att få en fribärande "kaka" att lägga klinker på. Enligt rekommendation skall man lägga ut geotextil för att inte flytspacklet skall reagera med aluminiumplåtarna till golvvärmen. Min fråga: Är geotextilen så tät så ingen rinner igenom? Uppfattar att det är "vanlig" geotextil som man har i marken och såvitt jag vet släpper de igenom vätska?
Nimajneb: Om det inte handlar om extremt krokiga, skrymsliga och ojämna golv så har dom nog bara skrivit en nolla för mycket. Om firman varit där i över en månad för att lägga Golv borde du ju reagerat tidigare......
Fredrik.engdahl: Parketten är av ek och brädgolvet är av furu så det kommer nog att vara svårt att få exakt samma. Hade jag varit dig så hade jag fixat en parkett bit från en golvaffär och sen testat mig fram. Fast parketten är snyggare som den är enligt mig
Pärran: Så hade jag tänkt göra på vår övervåning med den skillnaden att jag kör med vanlig spånskiva 19mm som glespanel. Det där med plasten undrar jag om det ska vara nödvändigt.