Golv
Nimajneb: Bra, då tar jag bara grovslipningen o lämnar resten åt eftervärlden
nino: ok testa med kaustiksoda och se hur det blir, kraftvask använde jag för 20år sen när vi avfettade ett industrigolv och det funkade bra men det kanske inte ens är samma medel idag, nu när allt ska vara miljöanpassat. Kanske går det att göra distanser under ett plattjärn då? fast då kanske det blir nedtryckt på sina ställen...
Mackahan: Så här ligger de till, jag köpte ett radus där dom hade byggt om en tvättstuga till köksdel då den låg i köket kan man säga, men efter en fuktskada från ett kylskåp som stog i den delen som var ombyggd så rev jag upp golvet och såg då att dom satt en plastpåse i gamla brunnen och sen bara lagt foam sen laminat, rakt över fall och allt. Även plastmatta och allt ligger kvar
sir_erken: Tittar vad prisskillnaden blir mellan älvsbyhus + kostnad för golvvärme kontra ett budget hus på platta med golvvärme.
foppa_x: Hej, Jag kommer att ersätta ett träregelgolv med betong. Rördimensionen kommer att öka från 50 till 75 mm så förhoppningsvis kommer inte golvhöjeden att öka så mycket. Hur mycket behövs minst i betong över rörkopplingarna ?
pelpet: Det var precis som MB77 gjort som jag hade tänkt. Kör du sand som underlag så rekommenderar jag en rejäl laddning myrr granulat som underarbete. Myror gillar sand. Jag hade lagt trädgårdsplattorna direkt på den jord/sand du har idag. Det är en billig och enkel lösning.
pelpet: Välj det golv du vill ha och hitta sedan de miljöskäl som känns bäst för dig. Alla golv har olika egenskaper och det är oerhört svårt att få ett helhetsgrepp på miljöpåverkan. Ett massivt trägolv har lång livslängd men kan kräva lacker som kanske är tveksamma och dagens monokulturella skogsbruk utarmar ekosystemen och minskar den biologiska mångfalden. En vanlig flerstavs
Roundup: Jag köpte ganska billigt laminat på k-rauta, ca 150 kr kvm, våra tre mellanstora hundar har inte lyckats repa det på ett par år nu, så jag är nöjd. Fast det är lite halt för dem, men de fixar det ändå.
Micke64: Betong har ju öppna porer, så någon försegling kanskd behövs för att skydda mot tex oljefläckar?
Davidw: Typiskt, har precis burit in 2/3 av mina plank i huset. Bra att du blev nöjd, men jag måste hitta nått sätt att lägga dessa plank på betonggolvet, utan att det bygger höjd nämnvärt.
Sofson: Davidw: jag skippade bygelläggningen, se här: http://www.byggahus.se/forum/golv/150712-plankgolv-pa-betongplatta-med-golvvarme.html
Mattias_Jo1: Hmmm.funderar om man kan lägga en golv spån för stabiliteten. Kanske inte behöver isoleringen. Blir ju lite isolering med spån också. Just nu ligger 30mm marmor golv som inte är särskilt trevligt. Komfort skivan verkar kosta 110 kr/kvm vilket är lite saftigt.
nino: det är det enda sammanhanget jag har hört uttrycket sidlimning, när lacken limmar ihop planken. Jag _antar_ att all grundlack är till för att undvika sidlimning men jag vet inte Ja det skulle jag tro, beror nog lite på lacken och den som lackar... Jag lackar alltid golven jag slipat 3ggr, men då använder jag ingen grundlack
dannedd: Jepp click-golv... Mmm är också lite rädd för att den kanske inte klickar i ordentligt med spikpistol men det hade ju varit så mycket smidigare! =)
jjss: Jag håller på att ordna till tvättstugan, Jag har bilat bort runt golvbrunnen för att denna skall bytas Huset har torpargrund och golv ser ut som sådan, betongelement, 100mm isolering, flytspackel. Just nu är halva golvet urbilat dvs jag har upp till flytspackel i halva tvättstugan och isolering med armering i andra halvan, Hur går jag nu tillväga? kan jag skicka på betong på ytan med
pelpet: Mitt förstahandsval för kök är linoleum, det är hyfsat slitstarkt och tål stänk och slask.
Enk Projektet: Det är nog bara sugbil eller skotta som gäller....källardörr?
Mattias_Jo1: Posta gärna framgången i projektet i denna tråd
vanpire: Ja då är det nog stämjärn eller multiverktyg som bobas föreslår för att kapa ned dom som gäller iaf.
Segge: Tack för era svar! Living Expression svart skiffer har fel mått, troligen fel yta men rätt mönster. Det är över en dm bredare och några cm längre så det kommer inte passa, troligen är fjäder och not fel på kortsidan. Paul är på rätt spår och jag var inne på samma tidigare. Har faktiskt varit i kontakt med golvpoolen men dom hade det inte, fick dock tips vars jag kunde fortsätta
vectrex: Hur tätt ligger glesen? Tror det är det som avgör här...
oskee: Hej nu är golvet färdigt vart endel såga, två gånger i per rad. Tack för tipsen den fick igång min tankeverksamhet.
Forbo: Nu har ju TS redan gjort det... men det kommer antagligen knaka och knäppa ganska friskt i laminatet när kaminen körts och det blir lokalt varmt runt kaminen... Hade ju varit ganska enkelt att såga ur laminatet med en cirkelsåg/multimaster, ner med golvgips osv...men men:-)
Luxman: Även ett spikat/skruvat golv rör sig. Jag har sett skruvade golv som är lagda för trångt. Det är enorma krafter när det börjar röra sig. Och en spik håller inte emot. Det kan då bli ett "dragspel" där det liksom veckar sig. Någonstans ska det ju ta vägen.
SteffeM: Jag har använt Saicos dekorwax och sedan deras Premium Hårdwax olja, Vårat golv var fabriksbehandlat med detta sedan köpte jag till för att kunna olja trappen i samma. Jag tyckte det var lätt att applicera, inga konstigheter. Vi köpte även till deras underhållsolja och oljade alla golv (har samma ekgolv i hela huset) innan vi flyttade in, denna var också lätt att applicera. Vi har
Luxman: Vad man väljer är en smaksak. Jag föredrar att arbeta med grålumpapp då jag tycker att foamen är för sladdrig. Med pappen så går det att jämna av mindre ojämnheter genom att lägga dubbla eller trippla lager. Det går även att skjuta in en extra bit under parketter medan man lägger om man märker att det "flyger" på något ställe. Det kan du aldrig göra med foamen.
Stew: [citat] Du har betydligt mycket bättre koll än mig :) Ville som moderator lyfta tråden och lägga in den erfarenhet jag har, vilken är mjukfogning med vanlig fog. Har bara använt nåtning på en gammal träskuta från 1896. 3 mastad skonare. Men då hette det nog inte ens nåtning. Använde någon form av tjära, lacksalva kanske det hette. Minns att det var fruktansvärt varmt och jobbigt :)
HSV1: Jag har valt att göra det svårt för mig själv. Från början skulle underdelsstommen på köket stå kvar och benen skulle täckas med sockel. Nu ska stommen ersättas med nytt och stå på fria ben utan sockel; förutsatt att jag lyckas lösa detta på ett okej sätt! tror ni det ska gå o rugga fernissan lite och sen bara måla på? möjligtvis använda en häftgrund först? Det behöver