8 372 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Gjöt betong ikväll, när kan jag börja lägga klinker?
Ska lägga klinker på ett befintligt betonggolv. Ikväll gjöt jag igen en gammal golvbrunn och runt inkommande avlopp. Nästa steg är att spackla på några ställen där det spruckit eller är ojämnt. Sen lägga klinker.
Är betongen tillräckligt hård för att flytspackla över redan imorgon? När kan jag sedan börja lägga klinker på flytspacklet?
Obs att huvuddelen av golvet är befintligt betong, det är endast på några ställen lagat.
Tacksam för lite snabb hjälp med detta!
Är betongen tillräckligt hård för att flytspackla över redan imorgon? När kan jag sedan börja lägga klinker på flytspacklet?
Obs att huvuddelen av golvet är befintligt betong, det är endast på några ställen lagat.
Tacksam för lite snabb hjälp med detta!
Bauhaus finbetong 
Tunna platta direkt på mark, dock garage. Mycket bra dränerande mark, torr sand under plattan.
Frågan är om jag gör bort mig om jag imorgon flyter på den betong jag gjöt ikväll och sen börjar lägga klinker på onsdag? Helst skulle jag vilja flyta på morgonen och börja lägga klinker frammåt em. Är det för snabbt? Vad kan hända?
Tunna platta direkt på mark, dock garage. Mycket bra dränerande mark, torr sand under plattan.
Frågan är om jag gör bort mig om jag imorgon flyter på den betong jag gjöt ikväll och sen börjar lägga klinker på onsdag? Helst skulle jag vilja flyta på morgonen och börja lägga klinker frammåt em. Är det för snabbt? Vad kan hända?
Vänta 3-5 dagar åtminstone så betongen får härda till ordentligt. Betong krymper lite när den torkar vilket kan leda till bom i flytspacklet och klinkern om man går på för fort. Hade det varit en nygjuten hel platta hade du behövt vänta 30 dagar.
Suck, det var inte bra. Någon annan som kan komma med en bättre glädjekalkyl? 
Visst kan du få det! Jag tror det kommer funka bra att inte vänta så länge.
Jag har satt mosaik samma dag som jag spacklade, funkade perfekt.
Men är det värt det? Även om det bara är några % chans att det blir fel är det väldigt drygt om det skiter sig.
Jag har satt mosaik samma dag som jag spacklade, funkade perfekt.
Men är det värt det? Även om det bara är några % chans att det blir fel är det väldigt drygt om det skiter sig.
Nej ni har såklart rätt. Får väl dona med lite annat under tiden. Dåligt planerat, eller snarare dåligt arbetat de föregående helgerna.
Klicka här för att svara