Ska lägga klinker på ett befintligt betonggolv. Ikväll gjöt jag igen en gammal golvbrunn och runt inkommande avlopp. Nästa steg är att spackla på några ställen där det spruckit eller är ojämnt. Sen lägga klinker.

Är betongen tillräckligt hård för att flytspackla över redan imorgon? När kan jag sedan börja lägga klinker på flytspacklet?

Obs att huvuddelen av golvet är befintligt betong, det är endast på några ställen lagat.

Tacksam för lite snabb hjälp med detta!

T
På själva flytspacklet kan man lägga plattor redan dagen efter. Vad är det för sorts "betong" du har använt? Är detta rum i en källare eller? Är grunden isolerad?

Bauhaus finbetong :)

Tunna platta direkt på mark, dock garage. Mycket bra dränerande mark, torr sand under plattan.

Frågan är om jag gör bort mig om jag imorgon flyter på den betong jag gjöt ikväll och sen börjar lägga klinker på onsdag? Helst skulle jag vilja flyta på morgonen och börja lägga klinker frammåt em. Är det för snabbt? Vad kan hända?

Vänta 3-5 dagar åtminstone så betongen får härda till ordentligt. Betong krymper lite när den torkar vilket kan leda till bom i flytspacklet och klinkern om man går på för fort. Hade det varit en nygjuten hel platta hade du behövt vänta 30 dagar.

Suck, det var inte bra. Någon annan som kan komma med en bättre glädjekalkyl? :)

AXS
Visst kan du få det! Jag tror det kommer funka bra att inte vänta så länge.
Jag har satt mosaik samma dag som jag spacklade, funkade perfekt.

Men är det värt det? Även om det bara är några % chans att det blir fel är det väldigt drygt om det skiter sig.

Nej ni har såklart rätt. Får väl dona med lite annat under tiden. Dåligt planerat, eller snarare dåligt arbetat de föregående helgerna.

Det svaret jag fick från finja var minst 1 månad. Innan man kunnde flytspackla eller lägga klinker

berne88 skrev:
Det svaret jag fick från finja var minst 1 månad. Innan man kunnde flytspackla eller lägga klinker
Det är nog en hel platta du tänker på. Ts har ju bara gjutit igen lite. Men en platta bör nog som sagt brinna ett tag.

Flöjten5 skrev:
Det är nog en hel platta du tänker på. Ts har ju bara gjutit igen lite. Men en platta bör nog som sagt brinna ett tag.
Jag gjöt igen avlopps rör, visst blir. Ju en del. De är vad finja sa, sen kan det ju vara en "säkerhet" för dom att säga så

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.