Hej,
Har lite funderingar inför förta golvläggningen.

1. Vilken riktning ska golvet ligga i tycker ni? (Se bild)
Jag vill ha det från Fönsterriktning/ljusets men vet inte om det blir bäst i detta fall då rummet är avlångt. Rum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Kan jag återanvända den golvfoam som ligger där nu? Den ser fin och hel ut. Under foamen ligger det någon typ av golvmatta.

3. Jag byter golv eftersom tidigare golv har glidit isär som trappsteg i flera rader. Vet någon varför det blir så? (Tidigare hus ägaren)

Brukar ju heta i ljusets rikting.
Ser man golvet som sådant ser nog rummet mindre ut med den läggningen men det är så mycket som spelar in.
Lägg det som du vill och lev med det :)

Själv hade jag säkert lagt det på andra hållet men det är jag det.

Är det inget fel på foamen, vettigt tejpad och så, javisst.

"Blött" golv vid inläggningen?
För stora spalter?
Rekomemenderas rent horribla spalter ibland tycker jag men det beror på om det är trä eller laminatgolv förstås.

oskee skrev:
3. Jag byter golv eftersom tidigare golv har glidit isär som trappsteg i flera rader. Vet någon varför det blir så? (Tidigare hus ägaren)
Kontrollera att underlaget är plant och inte har ojämnheter. Och beroende av golv har de olika starka skarvar.

Mitt heta tips är att limma även om man inte behöver (parkett, såvida man nu uttryckligen inte ska), samt att kolla alla skarvar och "enheter" NOGA innan du lägger den, ibland ligger det flisor/skräp i sponten/skarven som gör att det blir en upphöjning just där, vanligast vid laminat, men förekommer även vid parkett. Parkett kan ha skadade hörn eller flisor som flisat loss, dessa brädor är bäst att börja eller sluta med så man slipper se det.

Jag skulle inte lagt det i fönsterriktningen i ditt fall, jag tycker den regeln är skit.

Allmänna tips. Ingen bit kortare än 40 brukar man säga(vid parkett). Se till så att du inte får ett alltför tätt upprepande mönster så att skarvarna upprepar sig var annan bräda eller liknande, detta kan unvikas genom att lägga från höger till vänster och sedan från vänster till höger samt att använda huvudet.

Lycka till!

Jag skulle definitivt inte limma ett golv om tillverkaren inte rekommenderar det, speciellt inte om man är ovan att lägga golv. Limmet gör att det nyper snabbt och sedan är alla möjligheter borta att justera.
Och när det gäller klickgolv så är de gjorde att lägga enligt ett viss ordning annars fungerar inte klickfogarna, man kan inte välja egen ordning.
Så det allmänna tipset ovan skulle jag vara mycket försiktig med.

Hej
Nu är det lagt. la det i ljusets riktning och det vart toppen. Känns rätt nät man entrar rummet.

När jag rev ut det gamla golvet så fanns det skarvar som låg mitt för varandra. Som kan varit en anledning till att det gått isär samt att visa inte var helt ihop slagna.

Tack för svaren nu ska jag börja i nästa rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.